Dodaj ogłoszenie o pracy


Rozpoczęła się wielkanocna gorączka jajecznych dostaw!

Łacińskie powiedzenie "ab ovo", które w przenośni znaczy "od samego początku" w tłumaczeniu dosłownym brzmi: "od jajka". Jajko jest symbolem zwycięstwa nad śmiercią, życia wiecznego. Najdroższe jajko świata - złote jajko koronacyjne Fabergé - pochodzące z kolekcji carów rosyjskich Romanowów - zostało wycenione na ponad 50 mln dolarów!!! Te tradycyjne jaja kurze co prawda nie są aż tak kosztowne, ale w okresie wielkanocnym są na wagę złota. Właśnie rozpoczęła się wielkanocna gorączka dostaw przedświątecznych, w tym również jajek. O tym, jak przebiega ten okres wytężonej pracy dla logistyków, opowiedzieli przedstawiciele Fresh Logistics Polska.

Warto wspomnieć, że Polska jest w ścisłej czołówce producentów jaj konsumpcyjnych w Unii Europejskiej. Nasza przeciętna, rodzima kura znosi średnio około 200 jaj rocznie. Najwięcej produkuje się w Wielkopolsce i na Mazowszu – około 50 proc. produkcji krajowej. Jednakże, jak wynika z danych GUS, Polacy nie jedzą aż tak dużo jaj. Przeciętne spożycie na jedną osobę w gospodarstwie domowym spadło z 12,8 w 2010 do 11,6 sztuk w 2016 roku. No, ale w okresie Wielkanocnym jajek nie może zabraknąć, również tych słodkich i kolorowych. Fresh Logistics Polska obsługuje różne grupy asortymentowe, które mają swoje szczyty sprzedaży w różnych okresach roku, wykorzystując powierzchnie magazynowe w sposób optymalny. Bez wątpienia w okresie wiosenno-wielkanocnym magazyny i ciężarówki wypełniają się jajami i to one zyskują status „high priority”. Przygotowane zestawy jaj w odpowiednich warunkach zostają załadowane na ciężarówki i wyruszają do miejsca docelowego.

Co w przypadku jajek oznaczają „odpowiednie warunki”? Jajko to produkt żywnościowy i jego transport podlega pewnym wymaganiom. Zostały one zdefiniowane w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 lutego 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych wymaganych przy pozyskiwaniu i przetwórstwie jaj (Dz. U. z dnia 28 marca 2003 r. Dz.U.2003.52.461). Zgodne z ustawą opakowania jednostkowe i transportowe powinny być czyste, suche, nieuszkodzone i odporne na uderzenia oraz wykonane z tworzywa, które zabezpieczy jaja przed obcymi zapachami i innymi czynnikami mogącymi mieć wpływ na jakość zdrowotną jaj. Poza tym środki transportu powinny stanowić zabezpieczenie dla ładunku przed opadami atmosferycznymi, mrozem, bezpośrednim działaniem promieni słonecznych i zanieczyszczeniem.

- Z punktu widzenia operatora logistycznego kluczowe jest zabezpieczenie towaru i zapewnienie właściwej formy opakowania, szczególnie w przypadku dostaw drobnicowych gdzie towar podlega wielu przeładunkom. W końcu jajka jako towar bardzo delikatny wymaga zachowania szczególnej ostrożności w transporcie i magazynowani – mówi Ewa Chwiłkowska, specjalista ds. administracji sprzedaży i marketingu, Fresh Logistics Polska.
Producenci jaj powinni mieć świadomość, że odpowiednie zabezpieczenie towaru eliminuje ryzyko uszkodzeń. - Istotną kwestią jest również zachowanie tzw. ciągu chłodniczego w transporcie i magazynowaniu. Fresh Logistics Polska kontroluje temperaturę transportowanych towarów na każdym etapie łańcucha dostaw. Jako operator logistyczny odpowiadamy za jakość i bezpieczeństwo magazynowanych i transportowanych towarów, tak aby finalny odbiorca mógł w spokoju delektować się świeżością konsumowanych świątecznych smakołyków – wyjaśnia Ewa Chwiłkowska.

Jeżeli chodzi o kwestie operacyjne przygotowania do picku świątecznego odbywają się one około dwa lub trzy miesiące przed świętami. Z dużym wyprzedzeniem ustalany jest harmonogram dostaw i godziny awizacji. Czas świąt Wielkiej Nocy jest nie lada wyzwaniem i swojego rodzaju sprawdzianem dla każdego operatora logistycznego. Ostatecznie co powiedzielibyśmy naszym pociechom gdyby w koszyczku wielkanocnym zabrakło kolorowych pisanek? Na firmie transportującej i magazynującej produkty spożywcze ciąży ogromna odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo żywności.

(red.)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.