Łacińskie powiedzenie "ab ovo", które w przenośni znaczy "od samego początku" w tłumaczeniu dosłownym brzmi: "od jajka". Jajko jest symbolem zwycięstwa nad śmiercią, życia wiecznego. Najdroższe jajko świata - złote jajko koronacyjne Fabergé - pochodzące z kolekcji carów rosyjskich Romanowów - zostało wycenione na ponad 50 mln dolarów!!! Te tradycyjne jaja kurze co prawda nie są aż tak kosztowne, ale w okresie wielkanocnym są na wagę złota. Właśnie rozpoczęła się wielkanocna gorączka dostaw przedświątecznych, w tym również jajek. O tym, jak przebiega ten okres wytężonej pracy dla logistyków, opowiedzieli przedstawiciele Fresh Logistics Polska.
Warto wspomnieć, że Polska jest w ścisłej czołówce producentów jaj konsumpcyjnych w Unii Europejskiej. Nasza przeciętna, rodzima kura znosi średnio około 200 jaj rocznie. Najwięcej produkuje się w Wielkopolsce i na Mazowszu – około 50 proc. produkcji krajowej. Jednakże, jak wynika z danych GUS, Polacy nie jedzą aż tak dużo jaj. Przeciętne spożycie na jedną osobę w gospodarstwie domowym spadło z 12,8 w 2010 do 11,6 sztuk w 2016 roku. No, ale w okresie Wielkanocnym jajek nie może zabraknąć, również tych słodkich i kolorowych. Fresh Logistics Polska obsługuje różne grupy asortymentowe, które mają swoje szczyty sprzedaży w różnych okresach roku, wykorzystując powierzchnie magazynowe w sposób optymalny. Bez wątpienia w okresie wiosenno-wielkanocnym magazyny i ciężarówki wypełniają się jajami i to one zyskują status „high priority”. Przygotowane zestawy jaj w odpowiednich warunkach zostają załadowane na ciężarówki i wyruszają do miejsca docelowego.
Co w przypadku jajek oznaczają „odpowiednie warunki”? Jajko to produkt żywnościowy i jego transport podlega pewnym wymaganiom. Zostały one zdefiniowane w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 lutego 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych wymaganych przy pozyskiwaniu i przetwórstwie jaj (Dz. U. z dnia 28 marca 2003 r. Dz.U.2003.52.461). Zgodne z ustawą opakowania jednostkowe i transportowe powinny być czyste, suche, nieuszkodzone i odporne na uderzenia oraz wykonane z tworzywa, które zabezpieczy jaja przed obcymi zapachami i innymi czynnikami mogącymi mieć wpływ na jakość zdrowotną jaj. Poza tym środki transportu powinny stanowić zabezpieczenie dla ładunku przed opadami atmosferycznymi, mrozem, bezpośrednim działaniem promieni słonecznych i zanieczyszczeniem.
- Z punktu widzenia operatora logistycznego kluczowe jest zabezpieczenie towaru i zapewnienie właściwej formy opakowania, szczególnie w przypadku dostaw drobnicowych gdzie towar podlega wielu przeładunkom. W końcu jajka jako towar bardzo delikatny wymaga zachowania szczególnej ostrożności w transporcie i magazynowani – mówi Ewa Chwiłkowska, specjalista ds. administracji sprzedaży i marketingu, Fresh Logistics Polska.
Producenci jaj powinni mieć świadomość, że odpowiednie zabezpieczenie towaru eliminuje ryzyko uszkodzeń. - Istotną kwestią jest również zachowanie tzw. ciągu chłodniczego w transporcie i magazynowaniu. Fresh Logistics Polska kontroluje temperaturę transportowanych towarów na każdym etapie łańcucha dostaw. Jako operator logistyczny odpowiadamy za jakość i bezpieczeństwo magazynowanych i transportowanych towarów, tak aby finalny odbiorca mógł w spokoju delektować się świeżością konsumowanych świątecznych smakołyków – wyjaśnia Ewa Chwiłkowska.
Jeżeli chodzi o kwestie operacyjne przygotowania do picku świątecznego odbywają się one około dwa lub trzy miesiące przed świętami. Z dużym wyprzedzeniem ustalany jest harmonogram dostaw i godziny awizacji. Czas świąt Wielkiej Nocy jest nie lada wyzwaniem i swojego rodzaju sprawdzianem dla każdego operatora logistycznego. Ostatecznie co powiedzielibyśmy naszym pociechom gdyby w koszyczku wielkanocnym zabrakło kolorowych pisanek? Na firmie transportującej i magazynującej produkty spożywcze ciąży ogromna odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo żywności.
(red.)