Do 2020 roku Port Gdańsk rozbuduje i zmodernizuje Nabrzeże Oliwskie. To jeden z elementów programu inwestycyjnego z dofinansowaniem unijnym. Do przetargu stanęło 7 potencjalnych wykonawców.
Ogłoszony przetarg obejmuje rozbudowę oraz przebudowę Nabrzeża Oliwskiego, Nabrzeża Zakrętu Pięciu Gwizdków i Nabrzeża Ziółkowskiego wraz ze stanowiskiem dawnej bazy promowej PŻB w Porcie Gdańsk. Nabrzeża stanowią obudowę zachodniego brzegu Kanału Portowego w Gdańsku na wysokości Westerplatte. Zmodernizowane zostaną nabrzeża o łącznej długości niemal 1200 m. Oferty w przetargu złożyło siedem podmiotów. Inwestycja będzie realizowana w etapach, aby działalność eksploatacyjna nabrzeży nie została zakłócona. Potencjalni wykonawcy deklarują, że prace zajmą między 102 a 110 tygodniami od momentu podpisania umowy.
– Projekty dofinansowane z CEF są naszym priorytetem. Po pierwsze dlatego, że dzięki tym środkom możemy zrealizować inwestycje na ogromną skalę, po drugie dlatego, że mają nienaruszalny termin wykonania. Rozpoczynamy wielki program modernizacji i przebudowy, dzięki któremu Port ma stać się kluczowym węzłem komunikacyjnym południowego Bałtyku – tłumaczy Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Prace obejmą m.in. roboty budowlane w zakresie nabrzeży, budowy wodociągów i rurociągów ściekowych, prace rozbiórkowe czy wodne roboty budowlane. Środki na rozbudowę Nabrzeża Oliwskiego w 85 procentach pochodzą z unijnego dofinansowania z programu CEF („Connecting Europe Facility” – „Łącząc Europę”). Łącznie do 2020 roku Port zamierza przeznaczyć na inwestycje ok. miliarda zł. Główną grupą towarową przeładowywaną na Nabrzeżu Oliwskim jest zboże. Obsługiwane są tam także jednostki z drobnicą oraz ro-ro. Jego atutem są dogodne połączenia z siecią dróg kołowych, kolejowych i wodnych.
(źr. ZMGA SA)