Dodaj ogłoszenie o pracy


Polacy kochają kolej - transport pasażerski nabiera coraz szybszego tempa rozwoju

Wyniki przewozowe za rok 2017 - 303 mln przewiezionych pasażerów - dają podstawę do optymistycznych prognoz dla rozwoju kolejowego transportu pasażerskiego, który przechodzi obecnie dynamiczną zmianę. Tak dobre statystyki są też motorem napędowym i motywacją dla jeszcze większych starań o to, by przywrócić kolei należne jej miejsce w łańcuchu zrównoważonego transportu zbiorowego – uważa Dariusza Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy Kolei Mazowieckich, który skomentował sytuację w przewozach pasażerskich.

Jak podkreśla Dariusz Grajda, według najnowszych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego - z kolejowego transportu pasażerskiego w ubiegłym roku skorzystały ponad 303 miliony osób, czyli o 11 milionów więcej niż w roku poprzednim. Ten trend jest efektem podejmowania działań w celu podnoszeniu jakości usług świadczonych przez przewoźników kolejowych, ale też silnym bodźcem do dalszych przedsięwzięć na rzecz usprawnienia funkcjonowania tej gałęzi transportu, gdyż społeczeństwo coraz chętniej jako środek transportu wybiera właśnie pociąg. Przed zarządzającymi koleją stoi więc poważne zadanie, którego celem jest sprostanie potrzebom społecznym związanym ze sposobem podróżowania. Dla kompleksowego działania ważna jest tu także integracja różnego rodzaju środków transportu - jak kolej, transport drogowy, lotniczy czy możliwość korzystania z obiektów, tj. np. parkingi, które umożliwiają dojazd autem, a następnie przesiadkę na pociąg. W tę stronę idą właśnie Koleje Mazowieckie, obsługujące sieć parkingów działających w systemie „Parkuj i Jedź” (obecnie w dziewięciu lokalizacjach: Żyrardowie, Celestynowie, Siedlcach, Ożarowie Mazowieckim, Brwinowie, Teresinie, Radomiu oraz Mińsku Mazowieckim i Błoniu). Oprócz tego KM mają ciekawe propozycje dla pasażerów tj. Bilet Lotniskowy, umożliwiający podróż nie tylko pociągiem na lotnisko, ale także przemieszczanie się autobusem lotniskowym oraz środkami transportu ZTM.

Innym ważnym krokiem w rozwoju przewozów kolejowych jest integracja kolei pomiędzy regionami, co zainicjował Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych. Wspólną ofertą kolei ma być Wspólny Bilet Samorządowy, czyli pierwszy krok do integracji przewoźników samorządowych, obsługujących kolejowe przewozy pasażerskie w poszczególnych województwach. Warto zwrócić uwagę na to, jak coraz prężniej przewoźnicy ci działają w obrębie regionów. Świadczą o tym choćby wyniki przewozowe,  np. Łódzka Kolei Aglomeracyjna na przestrzeni lat 2014 - 2017 odnotowała 95-procentowy wzrost liczby podróżnych (z 0,3 mln do 3,9 mln), a w tym samym okresie także Koleje Małopolskie podwyższyły swój wynik z 0,3 mln do 5,73 mln, co oznacza aż 218-procentowy skok.

Zwiększenie zainteresowania koleją można osiągnąć poprzez jakość przewozów, czyli nowoczesny tabor. W celu jego zakupu przewoźnicy sięgają po fundusze unijne, np. 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych zakupionych przez Koleje Mazowieckie. Spółka otrzymała aż 50 proc. alokacji środków w ramach konkursu ogłoszonego przez CUPT. To umożliwi jej zakup co najmniej 55 elektrycznych zespołów trakcyjnych produkcji Stadler. Firma, chcąc wykorzystać swoje możliwości, aktywnie współpracują z innymi przewoźnikami w celu osiągnięcia rozwiązań do integracji kolei w Polsce oraz skutecznego podnoszenia jakości pasażerskich przewozów kolejowych.

(red./źr. Koleje Mazowieckie)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.