Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zakończyła proces uruchamiania operacyjnego nowej wieży kontroli lotniska w Kraków Airport. W nowym obiekcie prowadzona jest służba kontroli zbliżania (APP), kontroli lotniska (TWR) oraz FIS, czyli służba informacji powietrznej.
Budowa wieży trwała prawie 17 miesięcy i podyktowana była potrzebą poprawy warunków pracy służb ruchu lotniczego oraz koniecznością zapewnienia miejsca dla nowoczesnych systemów zarządzania ruchem lotniczym. Koszt całej inwestycji to 50 mln złotych. Na przełomie stycznia i lutego br. nowa wieża pracowała w trybie „shadow mode” polegającym na równoległej pracy nowego obiektu z rezerwową obsadą pozostającą do dyspozycji w starej lokalizacji. Po zakończeniu testów podjęta została decyzja o całkowitym przeniesieniu obsługi ruchu lotniczego do nowej wieży. – Wieża na krakowskim lotnisku to kolejna inwestycja PAŻP, która bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo ruchu lotniczego. To najnowocześniejszy obiekt tego typu w Polsce, gwarantujący dobre warunki pracy dla kontrolerów ruchu lotniczego oraz maksymalny poziom bezpieczeństwa działania systemów niezbędnych do kontroli ruchu lotniczego – powiedział prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Niedziela.
Uruchomiona właśnie sala operacyjna służby kontroli lotniska jest w chwili obecnej najnowocześniejszą i najwyżej położoną salą tego typu w Polsce. Całkowita wysokość budynku to 45,21 m, a sala operacyjna położona jest na wysokości 38,68 m. – Kontrolerzy ruchu lotniczego pracują w nowoczesnych warunkach. Z nowej wieży doskonale widać pole manewrowe z płytą postojową samolotów co sprawia, że kontrolerzy mają zdecydowanie lepszy wgląd w ruch samolotów. Dzięki tej inwestycji będzie jeszcze bezpieczniej na krakowskim lotnisku – powiedział Radosław Włoszek, prezes Zarządu Kraków Airport.
W grudniu 2018 r. planowane jest uruchomienie operacyjne nowej wieży na katowickim lotnisku, wtedy katowicka wieża będzie miała najwyżej położoną salę operacyjną w Polsce na wysokości blisko 41 m.
(źr. Kraków Airport)