Dodaj ogłoszenie o pracy


OT Logistics sprzedaje udziały portu Luka Rijeka Polskiemu Funduszowi Rozwoju

Spółka OT Logistics sprzeda 8,75 proc. akcji chorwackiego operatora portu Luka Rijeka na rzecz Funduszu Ekspansji Zagranicznej FIZ zarządzanego przez PFR TFI. Transakcja ma wartości ok. 33 mln zł. OT Logistics nadal będzie kontrolować pakiet większościowy (50,56 proc.) akcji Luka Rijeka.

Transakcja jest efektem zawartych wcześniej umów między OT Logistics i Funduszem zarządzanym przez PFR TFI, które dotyczyły współpracy w nabywaniu akcji Luka Rijeka. PFR TFI jest częścią Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju. Zarządzany przez PFR TFI Fundusz Ekspansji Zagranicznej (FEZ) współinwestuje kapitałowo z polskimi spółkami w ich zagraniczne spółki zależne. Zgodnie ze strategią Funduszu pełni on rolę inwestora mniejszościowego pozostawiając zarządzanie projektem polskiemu partnerowi. Umowa z OT Logistics dotycząca akcji Luka Rijeka zakłada ograniczenia w zbywaniu i obciążaniu akcji przez okres 7 lat, przez obie strony. Po przeprowadzeniu transakcji OT Logistics będzie posiadała bezpośrednio 26,51 proc. akcji Luka Rijeka, a łącznie z chorwackimi funduszami emerytalnymi Allianz ZB d.o.o. i ERSTE d.o.o z którymi spółka ma umowę o współpracy zachowa kontrolę nad 50,56 proc. kapitału zakładowego Luka Rijeka.

- W 2016 r. zawarliśmy umowę z Funduszem Ekspansji Zagranicznej FIZ zarządzanym przez PFR TFI. Dzięki temu obecnie sprzedajemy 8,75 proc. akcji Luka Rijeka. Odzyskujemy blisko 33 mln zł zainwestowane w akcje Luka Rijeka, ale jednocześnie, za sprawą porozumienia z pozostałymi akcjonariuszami zachowujemy kontrolę nad chorwacką spółką. Adriatycki port nadal pozostaje naszym strategicznym aktywem i mamy ambitne plany wykorzystania go jako miejsca przez który płynąć będą ładunki z północy Europy do krajów Afryki, Bliskiego Wschodu i Azji – mówi Zbigniew Nowik, prezes zarządu OT Logistics.
– Zgodnie ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, ekspansja zagraniczna jest szansą dla polskiej gospodarki. Polskie firmy udowadniają, że potrafią powtórzyć za granicą sukces odniesiony w kraju. Przykład OT Logistics pokazuje jak lider polskiego rynku może stać się jednym z największych w Europie przewoźników zajmujących się żeglugą śródlądową – powiedziała Ewa Małyszko, prezes PFR TFI zarządzającego Funduszem Ekspansji Zagranicznej.

W mijającym roku inwestycje Funduszu Ekspansji Zagranicznej przyspieszyły. W grudniu ogłoszono umowę dotyczącą inwestycji na Litwie z Elemental Holding, spółką giełdową z branży recyklingu i obrotu surowcami wtórnymi. Z kolei w listopadzie w szkockim Edynburgu otwarto hotel modułowy należący do polskiej Grupy Polcom. Moduły zostały wykonane w Polsce, następnie przewiezione do Szkocji i zmontowane na miejscu. Zarządzany przez PFR TFI Fundusz Ekspansji Zagranicznej (FEZ) współinwestuje kapitałowo z polskimi spółkami w ich zagraniczne spółki zależne. Fundusz jest zawsze inwestorem mniejszościowym i pozostawia zarządzanie projektem w rękach polskiego partnera. Fundusz dzieli z polskim partnerem ryzyko projektu zagranicznego przez czas określony w umowie inwestycyjnej i oczekuje spłaty finansowania na warunkach rynkowych po tym czasie. Może współfinansować przejęcie zagranicznej spółki, założenie nowej spółki zależnej od zera, lub dalszy rozwój już działającej zagranicznej spółki zależnej. Fundusz może też inwestować w spółki produkcyjne, dystrybucyjne i usługowe, zarówno w krajach Unii Europejskiej jak i w krajach podwyższonego ryzyka.
Luka Rijeka d.d. jest operatorem największego portu w Chorwacji. Akcje spółki notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Zagrzebiu. Podstawowym przedmiotem działalności są usługi portowe, w tym usługi załadunku, rozładunku, magazynowania i transportu ładunków masowych, drobnicowych, drewna, zbóż, a także zwierząt i owoców. Według publicznych sprawozdań z lat 2015-2016 Luka Rijeka d.d. zrealizowała przeładunki na poziomie 2,2-2,9 mln ton.

(źr. OT Logistics)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.