Dwie spółki z Grupy PKP Cargo wystąpiły o dofinansowanie projektów intermodalnych ze środków unijnych. Chodzi o zakup specjalistycznego taboru oraz modernizacja i rozbudowa terminala kontenerowego wraz z zakupem wyposażenia.
PKP Cargo S.A. oraz PKP Cargo Centrum Logistyczne Małaszewicze Sp. z o.o. złożyły w Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) wnioski o dofinansowanie łącznie trzech projektów intermodalnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dwa projekty dotyczą zakupów taboru, pierwszy – nabycia wagonów platform do przewozów Intermodalnych, drugi – wielosystemowych lokomotyw i wagonów przeznaczonych do przewozów intermodalnych. Trzeci projekt, realizowany przez Spółkę PKP Cargo Centrum Logistyczne Małaszewicze, dotyczy przeprowadzenia prac budowlano-montażowych w Terminalu Intermodalnym w Małaszewiczach wraz z zakupem urządzeń technicznych, maszyn lub sprzętu. Możliwe dofinansowanie każdego z tych trzech projektów wynosi do 50 proc. kosztów.
- Grupa PKP CARGO osiąga coraz wyższe tempo wzrostu w przewozach intermodalnych. Aby utrzymać tę dynamikę musimy inwestować w rozwój tego segmentu. Liczymy na przyznanie dofinansowania naszych projektów ze środków unijnych, co ułatwiłoby nam sprostanie zapotrzebowaniu rynku na usługi intermodalne, zarówno w kraju, jak i za granicą, w tym na szybko rozwijającym się Nowym Jedwabnym Szlaku – powiedział Krzysztof Mamiński, p.o. prezesa Zarządu PKP Cargo S.A.
Rynek przewozów intermodalnych cały czas rośnie. Poprzedni rok prawdopodobnie będzie rekordowy pod względem zarówno wzrostu przewiezionej masy, jak i pracy przewozowej. Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, tylko w trzecim kwartale 2017 r. liczba TEU wzrosła o 13 proc. (w porównaniu do roku 2016), a o ponad 10 proc. liczba przewiezionych jednostek. Od lipca do września 2017 roku przewoźnicy przetransportowali ponad 269 tysięcy sztuk jednostek, co stanowiło blisko 417 tysięcy TEU. Wyniki za III kwartał 2017 r. wskazują, że masa i praca przewozowa wzrosła w porównaniu z III kwartałem 2016 r. odpowiednio o 12,17 proc. i 22,22 proc. Masa w przewozach intermodalnych w III kwartale 2017 roku wyniosła blisko 3,7 mln ton, a wykonana praca przewozowa to blisko 1,4 mld tonokilometrów.
Przewozy intermodalne wzrastają, a ich udział w rynku kolejowym po III kwartałach 2017 roku osiągnął poziom 6,10 proc. (wg masy) i 9,89 proc. (wg wykonanej pracy). Dla porównania w analogicznym okresie 2016 r. udział ten kształtował się na nieco niższym poziomie: 5,73 proc. (wg masy) i 8,62 proc. (wg wykonanej pracy).
W III kwartale 2017 roku kolejowe przewozy intermodalne wykonywało 13 przewoźników: Captrain Polska Sp. z o.o., CTL Logistics Sp. z o.o., DB Cargo Polska S.A., Ecco Rail Sp. z o.o., Eurotrans Sp. z o.o., Karpiel Sp. z o.o., Koleje Czeskie Sp. z o.o., Lotos Kolej Sp. z o.o., LTE Polska Sp. z o.o., PKP Cargo S.A., PKP LHS Sp. z o.o., Polzug Intermodal Polska Sp. z o.o. oraz Rail Polska Sp. z o.o. Ponad połowę rynku pod względem udziałów w wykonanej pracy przewozowej posiada PKP Cargo, kolejnymi są DB Cargo Polska (ponad 22 proc.) i Lotos Kolej (ponad 12 proc.).
(red./ źr. PKP Cargo, UTK)