Dodaj ogłoszenie o pracy


Zbierają się ciemne chmury nad branżą transportową?

Za każdą górką jest zjazd, po każdym wzroście jest spadek i właśnie tego obawiają się zarówno eksperci, jak i transportowcy w najbliższym czasie. W ciągu ostatnich miesięcy coraz częściej można spotkać się z opiniami ekspertów, że nad branżą transportową zbierają się ciemne chmury. Niezrozumiałe przepisy prawa, zmieniające się kwoty stawek minimalnych dla pracowników delegowanych, które generują koszty czy też wysoki stopień biurokracji, utrudniający swobodny przejazd, to tylko niektóre z najczęściej wymienianych problemów sektora TSL.

Obecnie najbardziej problematyczną kwestią dla właścicieli firm transportowych jest trudność ze zrozumieniem zawiłych przepisów prawa transportowego. Około 45 proc. przedsiębiorców przyznaje, że nie umie właściwie zinterpretować wytycznych dotyczących płacy minimalnej i rozliczania czasu pracy kierowców. - Regulacje prawa transportowego charakteryzują się ogromnym dynamizmem. Zarówno organy Unii Europejskiej, jak i rządy poszczególnych krajów, regularnie dokonują modyfikacji w prawodawstwie. Najbardziej cierpią na tym przedsiębiorcy, którzy nieświadomi wprowadzanych zmian, narażają się na wysokie kary za niedopełnienie nowych obowiązków. Przykładem może być Francja, która 1 lipca 2016 roku wprowadziła płacę minimalną, a zaledwie kilka dni wcześniej wydała komunikat o dokumentach niezbędnych podczas kontroli – wymienia Bartosz Najman CEO marki VIAON.

Przewoźnicy, przyznają, że sporą barierę w prawidłowym rozliczaniu czasu pracy stanowią sami kierowcy. Około 34 proc. zapytanych przez Viaon przedsiębiorców podkreśla, że to niedokładność kierujących w określaniu czasu trwania poszczególnych czynności związanych z transportem stanowi największą trudność. Według 22 proc., kierowcy mają również kłopot z prawidłowym wskazaniem momentu rozpoczęcia odpoczynku/powrotu do pracy. Dlaczego sytuacja ta jest problematyczna? W przypadku, gdy kierujący nie operuje prawidłowo selektorem tachografu, pojawiają się naruszenia dotyczące czasu pracy, które podlegają nałożeniu kar. - Niewłaściwa obsługa urządzeń w samochodach ciężarowych jest niekorzystna dla właścicieli firm transportowych, ale także dla samych kierowców. Ustawa o transporcie drogowym z 2001 r. narzuca spore kary finansowe za przekroczenie określonego czasu pracy zarówno na kierującego, jak i na przewoźnika – tłumaczy Bartosz Najman.

Na tym nie koniec, bo lista aktualnych problemów transportowców jest długa, a to czego najbardziej obawiają się nasi przewoźnicy to zmiany prawne, które szykuje Komisja Europejska, albo poszczególne kraje w oparciu o dyrektywy socjalne (np. konieczność organizacji noclegów dla kierowców w hotelach). Za tymi zmianami pójdą zmiany w prawie krajowym i oczywiście wzrost kosztów związany chociażby z dostosowaniem się do nich. Jak podkreślają przewoźnicy - wszystko byłoby do zniesienie, gdyby nie brak jednolitej interpretacji tych przepisów.
(red./za inf. Viaon)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.