Dodaj ogłoszenie o pracy


Rosną koszty administracyjne w transporcie drogowym - jak je obniżyć?

Zmiany zaproponowane przez Komisję Europejską w tzw. pakiecie drogowym, w założeniach mają usprawnić funkcjonowanie polskich przedsiębiorstw transportowych pod względem administracyjnym. Nieznany jest jednak termin obowiązywania nowych przepisów, dlatego przez najbliższe miesiące kraje członkowskie UE mogą nakładać na firmy transportowe wymagania zwiększające koszty administracyjne oraz utrudniające realizację operacji transportowych. Jak przygotować się na te zmiany?

Wraz z końcem maja Komisja Europejska przedstawiła propozycje zmian prawnych w tzw. pakiecie drogowym. Zaproponowane regulacje dotyczą między innymi odbioru odpoczynków tygodniowych, wykonywania usług kabotażowych oraz zasad delegowania pracowników. Trudno przewidzieć, jaki ostatecznie kształt przyjmą przepisy, ale już teraz mówi się, że organ europejski w założeniach chce ułatwić firmom transportowym spełnienie wymogów administracyjnych, związanych z wypłatą i kontrolą płacy minimalnej. W zaproponowanych zmianach znalazło się bowiem zniesienie obowiązku powoływania przedstawiciela na terytorium danego kraju, a także możliwość przechowywania niezbędnej dokumentacji w formie elektronicznej. Jednak do momentu wejścia nowych przepisów w życie, niektóre kraje europejskie zapowiadają wzmożone kontrole drogowe. Dotyczy to przede wszystkim państw takich jak: Niemcy, Francja, Austria czy Włochy, w których od jakiegoś czasu obowiązuje już płaca minimalna.
- Obecnie, jako jedną z podstawowych przeszkód w rozwoju przedsiębiorstw, można wskazać rosnącą biurokrację i zmiany legislacyjne zachodzące na poziomie regulacji UE. Przykładem może być tutaj wymóg ustanawiania przedstawiciela firmy w przypadku Francji czy też konieczność zgłaszania osobno każdej operacji kabotażu we Włoszech. Nieprzestrzeganie tych przepisów prawnych, jak i brak wymaganych dokumentów podczas kontroli za granicą, wiąże się z ponoszeniem bardzo wysokich kar finansowych przez przedsiębiorców. Dopóki kwestie te nie zostaną unormowane regulacjami tzw. pakietu drogowego, firmy mogą uchronić się przed rosnącą eurobiurokracją korzystając z rozwiązań telematycznych. Na rynku dostępne są systemy, które wspierają przedsiębiorstwa w zakresie prowadzenia działalności, logistyki transportu i optymalizacji kosztów – komentuje Kamil Korbuszewski z GBOX. Zaawansowane systemy telematyczne w czasie rzeczywistym przekazują informacje o aktualnych czynnościach pracownika. Dostarczają także informacji na temat miejsca i godziny przekroczenia granic – niezbędnych do prawidłowego rozliczenia płacy minimalnej w innych krajach.

Rosnące znaczenie nowoczesnych systemów telematycznych w transporcie to efekt synergii, jaką daje połączenie kilku technologii: telekomunikacyjnych, informacyjnych i informatycznych. Jak wynika z raportu „Globalny rynek telematyki samochodowej - analiza i prognoza (2016-2022)”, do 2022 r. rynek ten - przy wzroście skumulowanego rocznego wskaźnika wzrostu (CARG) na poziomie 21,1 proc. w latach 2016-2022 - osiągnie wartość aż 55,97 mld dolarów.

(źr. GBOX)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.