Dodaj ogłoszenie o pracy


Światowa flota samolotów zwiększy się dwukrotnie do 40 tys. maszyn w następnych 20 latach

Według najnowszej globalnej prognozy Airbus Global Market Forecast 2017-2036, w związku ze wzrostem ruchu o 4,4 proc. rocznie, światowa flota samolotów pasażerskich ma zwiększyć się ponad dwukrotnie do ponad 40 tys. maszyn w ciągu następnych 20 lat. Podwojenie floty komercyjnej w ciągu następnych 20 lat będzie wymagać wyszkolenia 530 tys. nowych pilotów i 550 tys. nowych techników serwisowych, co stanowi katalizator wzrostu dla globalnego działu usług firmy Airbus. Airbus rozbudował swoją globalną sieć ośrodków szkoleniowych z pięciu do szesnastu na przestrzeni trzech lat.

W okresie tym zwiększająca się liczba osób lecących po raz pierwszy, rosnące przychody przeznaczane na podróże drogą powietrzną, rozwój turystyki, liberalizacja branży, nowe połączenia oraz ewoluujące modele biznesowe linii lotniczych stworzą popyt na ponad 34 tys. samolotów pasażerskich i 730 towarowych o łącznej wartości 5,3 bln dol. Ponad 70 proc. nowych jednostek to samoloty wąskokadłubowe, z czego 60. proc. ma zaspokoić rosnący popyt, a 40 proc. – zastąpić mniej paliwooszczędne maszyny.
Wzrost ruchu powietrznego jest największy na rynkach wschodzących, takich jak Chiny, Indie, pozostała część Azji oraz Ameryka Łacińska, i niemal dwukrotnie przewyższa prognozowaną roczną stopę wzrostu w wysokości 3,2 proc. na rynkach dojrzałych, takich jak Ameryka Północna oraz Europa Zachodnia. Rynki wschodzące, na których obecnie mieszka 6,4 mld z liczącej 7,4 mld osób światowej populacji, w 2036 r. będą reprezentować niemal 50 proc. prywatnej konsumpcji na świecie.
W ciągu następnych 20 lat 41 proc. nowych dostaw trafi do regionu Azji i Pacyfiku, 20 proc. do Europy i 16 proc. do Ameryki Północnej. Klasa średnia powiększy się niemal dwukrotnie do blisko pięciu miliardów osób, a rosnący dobrobyt sprawi, że lotnictwo stanie się bardziej dostępne zwłaszcza w gospodarkach wschodzących, gdzie wydatki na przewozy lotnicze podwoją się.
W segmencie szerokokadłubowym, do którego należą rodziny A330, A350 XWB i A380, Airbus prognozuje zapotrzebowanie na około 10,1 tys. samolotów o wartości 2,9 bln dol. W segmencie wąskokadłubowym, do którego należy rodzina A320neo, Airbus przewiduje zapotrzebowanie na około 24810 samolotów o wartości 2,4 bln dol. Linie lotnicze zwiększające zdolności przewozowe poprzez przejście na największy samolot wąskokadłubowy, A321, zyskają jeszcze więcej możliwości biznesowych dzięki modelowi A321neo o zasięgu nawet 4 tys. mil morskich (7,4 tys. km) i niedoścignionej efektywności paliwowej. W 2016 r. A321 reprezentował ponad 40 proc. dostaw i ponad 60 proc. zamówień w tym segmencie.

(źr. Airbus)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.