Wartość rynku KEP (kuriersko ekspresowo paczkowego) w Polsce w 2018 r. może osiągnąć ponad 6,4 mld zł, co oznacza że rocznie Polacy wyślą prawie 440 mln paczek – wynika z analizy PwC. Jaki udział będzie miała w tym Poczta Polska?
W latach 2015 - 2018 rynek paczkowo-kurierski będzie rozwijał się w tempie ponad 10 proc. pod względem wzrostu wolumenu i przychodów. Znaczny wpływ na rozwój branży logistycznej będzie miała dalsza ekspansja sektora e-commerce. W zeszłym roku dostawy zakupów z internetu generowały 29 proc. ruchu paczek, za trzy lata będzie to już 39 proc., w tym 3,2 proc. w ramach obsługi zwrotów. Poczta Polska w coraz większym stopniu obsługuje rynek paczek kurierskich w Polsce. Operator dostarczył w I kwartale 2016 roku blisko 12 mln paczek kurierskich Pocztex. To ponad 20 proc. więcej przesyłek w porównaniu z takim samym okresem rok wcześniej. Wyniki kurierskie Poczty Polskiej są obecnie wyższe od średnich wzrostów dla całego rynku. Wynosi on ponad 10 proc. – Szacujemy dalszy wzrost naszych usług kurierskich pomimo bardzo silnej konkurencji. Naszym zdaniem wzrost rynku kuriersko-paczkowego w Polsce do 2018 r. może przekroczyć 12 proc. rocznie – mówi Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej. Wzrost liczby paczek o ponad 20 proc w I kwartale br. w porównaniu z I kwartałem 2015 r. to wynik m.in. nowym umów z dużymi nadawcami. Są wśród nich sieci handlowe, które rozwijają handel on-line i wybierają Pocztę Polską do obsługi zamówień lub do zasilania na bieżąco magazynów firmowych.
Trendy w dostawach KEP
Oprócz szybkości dostawy, klientom najbardziej zależy na cenie i pewności dostawy. To oznacza, że udział przesyłek o najkrótszym czasie doręczenia w ogólnej liczbie paczek zmniejsza się na rzecz paczek ekonomicznych, czyli tańszych, ale mających dłuższy czas dostawy. 60 proc. ruchu na polskim rynku paczek jest generowane przez pięć głównych branż: e-commerce, handel detaliczny, sprzedaż bezpośrednią, finanse, wydawnictwa. Wśród innych istotnych warunków dostawy wymieniane są późne godziny odbioru oraz możliwość smsowego i mailowego kontaktu odbiorcy z kurierem. Dla sprzedawców liczy się nie tylko to, aby towar dotarł w nienaruszonym stanie, ale żeby samo opakowanie wyglądało estetycznie i było elementem budującym pozytywne doświadczenie zakupowe. W kolejnych latach będzie wzrastał popyt na usługi dostawy paczek ponadgabarytowych, w związku z rozwojem sprzedaży internetowej urządzeń RTV/AGD i mebli.
(źr. Poczta Polska)