Spółka DB Port Szczecin podsumowała miniony rok pod względem inwestycji podnoszących poziom usług. Terminal kontenerowy na Nabrzeżu Fińskim zyskał nowe place składowe, aktualnie jego możliwości przeładunkowe wynoszą 120 tysięcy TEU rocznie. Dodatkowo spółka pozyskała w roku 2015 sześć ciągników siodłowych typu Kalmar, wóz kontenerowy typu Hyster, cztery rolltrailery i siedem wózków widłowych. Sprzęt wykorzystywany będzie przy przeładunkach drobnicowych, jak i kontenerowych.
Najważniejszym zakupem był nowy mobilny portowy żuraw nabrzeżowy typu Gottwald, model GHMK 4406, wyprodukowany przez firmę Terex w Niemczech. Żuraw o maksymalnym udźwigu 100 ton, w tandemie z drugim takim samym dźwigiem, daje możliwość uniesienia 150 ton ładunku. Nowy dźwig zostanie przeznaczony do obsługi kontenerów i ciężkich ładunków: konstrukcji, wyrobów stalowych czy granitowych bloków. Żuraw przypłynął do portu 29 listopada 2015, gdzie w ciągu następnych trzech tygodni został zmontowany. Po szkoleniach dla załogi i odbiorze technicznym będzie gotowy do pracy z początkiem lutego 2016 r.
- Inwestycje są częścią długoterminowego planu rozwoju transportu. Dzięki rozbudowie portu oczekujemy wzmocnienia przewozów kolejowych w głąb kraju – mówi Marek Staszek prezes zarządu DB Schenker Rail Polska.
Dodatkowo spółka w minionym roku zmodernizowała dwie suwnice kontenerowe STS. Modernizacja znacząco poprawiła parametry użytkowe sprzętu oraz zwiększyła jego sprawność.
DB Port Szczecin świadczy usługi przeładunku kontenerów i drobnicy zjednostkowanej. Posiada regularne liniowe połączenia z największymi portami europejskimi. Stale rozbudowywany terminal kontenerowy posiada możliwości przeładunkowe wynoszące do 120 tys. TEU rocznie. Jako jedyny w Polsce port posiada certyfikat NATO, co umożliwia przeładunki sprzętu wojskowego. Jest też jednym z pierwszych na świecie portów dowozowo-odwozowych, który spełnia standardy Container Security Initiative. Oznacza to, że kontenery eksportowe nie muszą przechodzić dalszej inspekcji w USA. Posiada również system Autostore, dzięki któremu średni czas urzędowej obsługi kontenera skrócono do nawet kilkanastu minut, a w najbardziej skomplikowanych przypadkach maksymalnie do 4 godzin.
(źr. DB Schenker Rail Polska)