Na ceny paliw ma wpływ wiele czynników: sytuacja ekonomiczna, gospodarcza i polityczna na świecie. Polski kurs cen paliw podąża w ślad za europejskim, lecz rynek odczuwa zmiany nieco później niż europejski. Wynika to z faktu regulacji cen paliwa, bo gdyby cena paliwa w Polsce byłaby znacznie droższa niż u sąsiadów, kraj zalałoby paliwo importowe. W odwrotnej sytuacji to właśnie najbliżsi sąsiedzi zaczęliby zasysać paliwo z naszego rynku.
Na ceny paliw wpływają głównie ceny ropy naftowej i kurs PLN/USD. Przełożenie cen ropy na ceny paliw nie jest bezpośrednie ani natychmiastowe oraz dokonuje się na rynku globalnym. Niska cena ropy jest zależna obecnie w dużej mierze od światowej nadprodukcji tego surowca oraz od sytuacji między państwami OPEC a Rosją. Cena tego „czarnego złota” jest na historycznie niskim poziomie (w tym roku w USA Stanach Zjednoczonych spadła poniżej bariery psychologicznej 40 dol. za baryłkę).
20 dolarów za baryłkę
Na spadające ceny ropy naftowej w najbliższym czasie będzie miała wpływ decyzja zwiększenia przez rosyjskie przedsiębiorstwa inwestycyjne intensywności odwiertów. Tym samym rosyjskie firmy branży naftowej powiedziały całemu światu, że są gotowe na długotrwałą walkę o rynek z OPEC, nawet kosztem zniesienia spadku cen ropy do 35 dolarów za baryłkę. Ilość odwiertów w Rosji wzrosła o 10 proc. w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2015 roku w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Liczbę odwiertów zwiększono pomimo spadku ceny ropy z 115 dolarów za baryłkę w czerwcu 2014 roku do mniej niż 50 dolarów. Ministrowie z Wenezueli spekulują, że światowa nadprodukcja ropy może doprowadzić do ceny 20 dolarów za baryłkę Analitycy już teraz obniżyli oczekiwania co do ceny baryłki ropy na 2016 rok. Sytuację może spotęgować działanie Iranu, który czeka na zniesienie sankcji ekonomicznych, żeby zalać rynek tanią ropą. Iran planuje zwiększyć dostawy ropy naftowej o 1 milion baryłek dziennie.
Eksperci z PKN Orlen zgodnie z dostępnymi prognozami i ocenami czołowych instytucji finansowych oraz analizami branżowymi prognozowali, że w 2015 roku utrzyma się istotna zmienność cen rynkowych ropy naftowej. Przewiduje się, że jeżeli sytuacja polityczna nie ulegnie istotnym zmianom, faza wzrostowa nowego mega cyklu cen ropy ma się rozpocząć na przełomie lat 2016/2017. Globalne zapotrzebowanie na ropę będzie według IHS rosnąć w tempie 0,6 proc. do roku 2040. Jak podaje Polska Izba Paliw Płynnych w komunikacje z 2 grudnia 2015 najtańszy olej napędowy mają tradycyjnie stacje w woj. śląskim: 4,24 zł/l (bez zmian od 25 listopada). Najdroższy zachodniopomorskie: 4,40 zł/l (+1 gr/l). Największe zmiany to dolnośląskie: +6 gr/l, przy średniej 4,33 zł/l.
(źr.: BlogTransportowy)
wszystko o rynku usług i pracy w logistyce