Renault Trucks aby zachęcić firmy i kierowców do udziału w szkoleniach i podnoszenia kwalifikacji, organizuje dla użytkowników swoich ciężarówek program szkoleniowy Optifuel Training i Programme. Programowi towarzyszy konkurs ekonomicznej i efektywnej jazdy pod nazwą – Konkurs Optifuel.
W konkursie wzięło już udział 400 kierowców. W tegorocznym wystartowało 90 osób z całego kraju. Najpierw rywalizowali o miano najlepszych w swoich regionach. Eliminacje przy wsparciu Renault Trucks Polska organizowało siedmiu dealerów. Ich zwycięzcy (po 3, 4 z każdego regionu, łącznie 23) spotkali się 14 października na wielkim finale, który został rozegrany na płycie dawnego lotniska wojskowego w Nowym Mieście nad Pilicą.
Konkurs jazdy ekonomicznej prowadzony był z wykorzystaniem dwóch obciążonych 22 tonami ładunku zestawów składających się ze szkoleniowych ciągników Renault Magnum 480.19T i Renault Premium Route Truck Racing 460.19T poruszających się na energooszczędnych oponach Michelin X Energy SaverGreen, cechujących się bardzo niskim współczynnikiem oporów toczenia. Opony tej gamy cechuje poprawa kilku ważnych parametrów jednocześnie. Obok ograniczenia zużycia paliwa o 1,7 l na 100km (w porównaniu do propozycji konkurentów) opony mają zwiększoną przyczepność, wytrzymałość i odporność na przecięcia i otarcia, co przekłada się na większe bezpieczeństwo ludzi i przewożonych towarów. Co więcej, opona energooszczędnej gamy X Energy SaverGreen na przedniej osi może wytrzymać obciążenie do 8 ton bez względu na rozmiar. Takie rozwiązanie w oponach o profilu 70 było możliwe dzięki technologii stalowego opasania InfiniCoil.
Na pasie startowym i na drogach technicznych lotniska ustawione zostało miasteczko ruchu drogowego o wysokim stopniu trudności. Pętla o długości 6,2 km zawierała kilka prostych odcinków, ale kończyły się one kombinacjami trudnych zakrętów, slalomem, rondem lub nawrotem, który trzeba było wykonać w opuszczonym hangarze. Poza umiejętnością ekonomicznej jazdy, należało przejazd wykonać w możliwie najkrótszym czasie, bo kierowca efektywny to taki, który potrafi połączyć ogień i wodę, czyli niskie zużycie paliwa i krótki czas pokonania trasy. Jedną z finałowych konkurencji był także test ze znajomości przepisów dotyczących czasu pracy kierowców. Dla urozmaicenia rywalizacji można było też pokazać, jak pokonuje się slalom za sterami wojskowego transportera SKOT. - Poziom rywalizacji z roku na rok jest coraz wyższy, a różnice między najlepszymi kierowcami coraz mniejsze. Wciąż jednak ich wyniki sporo odstają od tych jakie na tych samych trasach uzyskują instruktorzy Optifuel Training – mówi Łukasz Kurcbard, odpowiedzialny w Renault Trucks Polska za program Optifuel. - Zwycięzca konkursu zdobywa oprócz nagród dla siebie także nagrodę dla firmy, w której pracuje - są to szkolenia Optifuel Programme oraz oprogramowanie Infomax ułatwiające zarządzanie flotą pojazdów.
Po zaciętej walce (w półfinałach dwie pary zawodników miały identyczne wyniki!) pierwsze miejsce i tytuł Mistrza Ekonomicznej Jazdy Renault Trucks zdobył Michał Walentynowicz z olsztyńskiej firmy „Arwa”, drugie Witold Koronowski z tyskiego „Epo–Transu”, a trzecie Piotr Stachowiak ze swarzędzkiej firmy „Querk”. Zwycięzcy otrzymali podczas wieczornej gali w centrum kongresowym Ossa atrakcyjne nagrody ufundowane przez Partnerów Konkursu i Renault Trucks Polska.
Prowadzący program Optifuel w Renault Trucks Polska twierdzą, że zainwestowane w dokształcanie kierowców pieniądze zwracają się już po dwóch miesiącach, a w kolejnych uzyskiwane oszczędności w znaczący sposób zwiększają zyski przedsiębiorców.
Ze szkoleń skorzystało ich już kilkuset i dziś można powiedzieć, że to nie marketingowe gadanie, ale konkretne efekty. Każdy litr „urwany” ze średniego zużycia paliwa jest cenny, bo przelicza się go na pieniądze, które zostają w kieszeni przewoźnika. A jeśli do tego przemnoży się zysk przez liczbę eksploatowanych pojazdów, widać, że jest o co walczyć. A w łańcuszku możliwych oszczędności paliwa najwięcej do powiedzenia i zrobienia mają kierowcy.
(źr. Renault Trucks)