Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) wyznaczyła firmę Toyota Material Handling Europe na partnera w ogólnoeuropejskiej kampanii promującej bezpieczeństwo w miejscu pracy. Toyota jako dostawca szerokiej gamy rozwiązań do transportu wewnętrznego, otrzymała miano oficjalnego partnera kampanii „Zdrowe miejsca pracy”.
Główna ideą programu EU-OSHA jest propagowanie świadomości bezpieczeństwa pracy, w tym prac konserwacyjnych oraz bezpiecznych praktyk. Według badań tej organizacji w niektórych krajach europejskich niemal 20proc.wszystkich wypadków przy pracy wystąpiło podczas realizacji prac konserwacyjnych, a w niektórych sektorach liczba wypadków związanych z pracami konserwacyjnymi stanowi ponad połowę wszystkich wypadków. Toyota MHE popiera tę kampanię, gdyż bezpieczeństwo leży u podwalin kultury firmy, a także jest niezwykle ważną kwestią dla jej klientów.
Kampania bezpiecznej eksploatacji i bezpiecznego miejsca pracy EU-OSHA trwa w 27 państwach członkowskich, a także w krajach poza Unią Europejską. EU-OSHA zamierza obniżyć o 25proc. liczbę wypadków przy pracy w okresie między 2007 a 2012 r. Toyota Material Handling Europe jest jednym z 30 oficjalnych europejskich partnerów kampanii w latach 2010-2011 r. - jedynym z branży rozwiązań do transportu wewnętrznego. Firma będzie promować bezpieczne praktyki konserwacyjne wśród własnych pracowników w oparciu o istniejące programy w zakresie bezpieczeństwa. Ponadto, Toyota nawiąże współpracę z partnerami handlowymi oraz innymi podmiotami zainteresowanymi promowaniem bezpiecznych praktyk konserwacyjnych.
- Nasza firma zatrudnia wewnętrznie ok. 2000 pracowników w fabrykach w Szwecji, Francji i we Włoszech. Muszą oni pracować na dobrze utrzymanych maszynach, co umożliwia wytwarzanie produktów wysokiej jakości. W całej Europie pracuje również ok. 4000 techników serwisowych, którzy każdego roku wykonują 3,5 miliona wizyt serwisowych, realizując niezbędne prace konserwacyjne i naprawcze. Wdrożenie praktyk bezpiecznej konserwacji zwiększa bezpieczeństwo i skuteczność pracy naszych pracowników. - mówi Hakan Dahllöf prezes Toyota Material Handling Europe
Regularne przeprowadzanie prac konserwacyjnych zapewnia bezproblemowe funkcjonowanie klientów Toyoty oraz ochronę pracowników i inwestycji w wartościowy sprzęt do transportu wewnętrznego.
- W sprawach dotyczących bezpieczeństwa zawsze lepiej jest zapobiegać problemom niż je zwalczać. Bezpieczeństwo i zdrowie naszych pracowników oraz użytkowników naszych produktów jest dla nas niezmiernie ważne. – dodaje Hakan Dahllöf.
Bezpieczeństwo pracy to podstawa
Celem udziału w tym programie Toyota HME jest całkowite wyeliminowanie wypadków w miejscach pracy. Dzięki współpracy z EU-OSHA firma wykorzystuje do rozwijania obecnych programów bezpieczeństwa pracy specjalne szkolenia BHP dla pracowników i promowania kultury bezpieczeństwa - zarówno w obrębie firmy, jak i u klientów.
- Według danych szacunkowych niektórych krajów Europy niemal 20 procent wszystkich wypadków przy pracy wystąpiło podczas realizacji prac konserwacyjnych, a w niektórych sektorach liczba wypadków związanych z pracami konserwacyjnymi stanowi ponad połowę wszystkich wypadków. 10-15proc. wypadków śmiertelnych przypisuje się realizacji prac konserwacyjnych. Dlatego musimy zadbać o to, aby prace konserwacyjne były przeprowadzane w sposób prawidłowy, z naciskiem na bezpieczeństwo i zdrowie pracowników. - wyjaśnia Dr Jukka Takala dyrektor EU-OSHA,
Oprócz opracowywania produktów i technologii wspierających bezpieczeństwo obsługi - np. System Aktywnej Stabilności Toyota SAS - firma Toyota Material Handling Europe zawsze kładła nacisk na bezpieczeństwo w pracach produkcyjnych i serwisowych. Każdy z trzech zakładów produkcyjnych firmy został wyposażony we własne „dojo” do nauki procedur bezpieczeństwa („dojo” oznacza w języku japońskim „szkołę” lub „pomieszczenie treningowe”). Odbywają się tam szkolenia w zakresie zagadnień dotyczących bezpieczeństwa, w tym oceny ryzyka, noszenia odzieży i sprzętu ochronnego, oraz bezpiecznej pracy z chemikaliami. Programy szkoleń w „dojo” bezpieczeństwa zostaną uzupełnione o materiały udostępnione w ramach kampanii promowania bezpiecznych prac konserwacyjnych. Inżynierowie serwisowi firmy również przechodzą szkolenia z zakresu bezpieczeństwa w ramach programu szkoleń techników serwisowych (ang. STEP - Service Technician Education Program). Program STEP został stworzony z myślą o ponad 4000 technikach serwisowych pracujących w europejskiej sieci serwisowej firmy Toyota MHE oraz w celu nieustannego zapewniania wysokiej jakości usług serwisowych, konserwacyjnych i naprawczych. Techniki bezpieczeństwa prac konserwacyjnych stanowią ważną część programu STEP. Z kolei kampania EU-OSHA umożliwi zwiększenie świadomości i rozprzestrzenienie wiedzy o najlepszych praktykach bezpiecznej konserwacji.
Więcej na temat kampanii EU-OSHA można znaleźć w witrynie internetowej pod adresem: http://hw.osha.europa.eu
(źr, Toyota MHE/opr.BT)
Co to jest EU-OSHA?
Misja Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) polega na zapewnieniu bezpieczniejszych, zdrowszych i produktywniejszych miejsc pracy w Europie. Agencja EU-OSHA została utworzona przez Unię Europejską w celu rozprzestrzeniania informacji w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. EU-OSHAma swoją siedzibę w Bilbao(Hiszpania). Agencja działa na rzecz poprawy sytuacji pracowników, stymulując przepływ informacji technicznych, naukowych i gospodarczych pomiędzy wszelkimi podmiotami zaangażowanymi w sprawy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy. http://osha.europa.eu Kampania „Zdrowe miejsca pracy 2010-2011”, koordynowana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy oraz jej partnerów w 27 państwach członkowskich i poza Unią Europejską, obejmuje szereg czynności promujących bezpieczeństwo prac konserwacyjnych na szczeblu krajowym i europejskim. Kampania zyskała poparcie prezydentów EU Hiszpanii i Belgii na rok 2010 r., a także prezydentów Węgier i Polski na rok 2011 r., Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej, a także europejskich partnerów społecznych. W przeciągu dwóch lat trwania tej kampanii na terenie państw członkowskich zostanie zorganizowany szereg wydarzeń i działań. Jednym z głównych działań wspierających tę kampanię są Europejskie nagrody dobrej praktyki, przyznawane w celu wyróżnienia przykładów dobrych praktyk w dziedzinie bezpieczeństwa prac konserwacyjnych. Ważnym elementem kampanii są również dwa Europejskie Tygodnie Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy: jeden w październiku 2010 r. i drugi w październiku 2011 r. Europejskie Tygodnie to wydarzenia organizowane co roku od 2000 r., promujące poprawę bezpieczeństwa i higieny w miejscu pracy. Kampania kładzie nacisk na zwiększenie świadomości odnośnie zagrożeń mogących wystąpić podczas prac konserwacyjnych, promowanie najlepszych praktyk i wspieranie zasad, działań i inicjatyw Unii Europejskiej oraz państw członkowskich w tym zakresie. Kampania ma na celu zwrócenie uwagi na wagę działań konserwacyjnych (dotyczących sprzętu, maszyn i miejsc pracy), wyeliminowanie zagrożeń w miejscach pracy i poprawę higieny pracy na terenie Europy. Oczywiście nadrzędnym celem kampanii jest zmniejszenie liczby osób rannych lub chorych z powodu nieodpowiedniej konserwacji - zarówno teraz, jak i w przyszłości. http://hw.osha.europa.eu