Firma analityczno-badawcza Audytel zaprezentowała swój najnowszy raport dotyczący rynku usług kurierskich w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem benchmarku cen usług, jakie są oferowane klientom korporacyjnym. Raport zawiera przekrój usług kurierskich o różnym zasięgu geograficznym - lokalnych, krajowych oraz międzynarodowych na terenie UE. Główna część wzbogacona została o szczegółowy benchmark kosztów usług dla klientów korporacyjnych wykazujących obroty od 100 do 1000 paczek miesięcznie. Analiza ta pozwala na wyciągnięcie wniosków odnośnie celowości i korzyści płynących z dobrze przeprowadzonego procesu negocjacji. Całość została wzbogacona o zestawienie cen z ponad 200 zakończonych postępowań dotyczących zamówień publicznych.
Jest to kolejna edycja raportu, którego pierwsza wersja została opracowana przez Audytel w roku 2010. Zawartość raportu została uzupełniona o zgłaszane oczekiwania klientów, którzy potrzebują niezależnej informacji o potencjalnych usługodawcach oraz o upustach cenowych zależnych od wolumenu. Przygotowane opracowanie ma pomoc klientom w wyborze dostawcy usług, a także wynegocjowaniu optymalnych cen w zależności od potrzeb.
Raport zawiera przekrój usług kurierskich o różnym zasięgu geograficznym - lokalnych, krajowych oraz międzynarodowych na terenie UE. Główna część wzbogacona została o szczegółowy benchmark koszów usług dla klientów korporacyjnych wykazujących obroty od 100 do 1000 paczek miesięcznie. Analiza ta pozwala na wyciągnięcie wniosków odnośnie celowości i korzyści płynących z dobrze przeprowadzonego procesu negocjacji. Całość została wzbogacona o zestawienie cen z ponad 200 zakończonych postępowań dotyczących zamówień publicznych.
W usługach krajowych średnia cena ofertowa za wysłanie koperty do 1 kg wynosi 31,14 zł. Podana cena zawiera średnią rynkową dopłatę paliwową obowiązującą w okresie luty-kwiecień 2011. Korzystniejsze ceny – po negocjacjach i podpisaniu umowy z firmą kurierską - uzyskuje klient korporacyjny deklarujący 100 paczek miesięcznie. Średnia redukcja stawki może osiągnąć nawet kilkadziesiąt procent. Rabaty są większe, gdy klient korporacyjny deklaruje wysłanie większego miesięcznego wolumenu.
- Dobra znajomość własnych potrzeb, wolumenu przesyłek, oczekiwanego poziomu usług oraz dobrze przygotowany i sprawnie przeprowadzony proces przetargowy pozawala uzyskać duże oszczędności na kosztach usługi kurierskiej, bez żadnych ustępstw na rzecz jakości czy terminowości”. - powiedział Paweł Michałowski, Dyrektor w firmie Audytel.
Wykres: Wysokość cen krajowej usługi kurierskiej dla koperty o wadze do 1 kg po negocjacjach cenowych - 100 paczek w skali miesiąca.
Do opracowania raportu konsultanci Audytela wykorzystali następujące źródła informacji: oficjalne cenniki firm kurierskich, dane o cenach uzyskane na podstawie wywiadów i ankiet u klientów korporacyjnych, dane z projektów optymalizacyjnych i zakupowych na usługi kurierskie prowadzonych przez konsultantów Audytel, dane z ponad 200 zakończonych przetargów publicznych. W sumie analizie poddano ponad 250 klientów. Więcej informacji znajduje się na stronie http://www.audytel.pl/articles/id/134.
(źr. Firma doradcza Audytel SA)