Dodaj ogłoszenie o pracy


Polacy bardziej odpowiedzialni - podsumowanie kampanii „Zapnij pasy. Włącz myślenie”

Przez całe wakacje 2011 r. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) poprzez kampanię „Zapnij pasy. Włącz myślenie” przekonywała Polaków do prawidłowego używania pasów i fotelików, tak aby spełniały one swoją funkcję oraz zapewniały bezpieczeństwo. Z badań przeprowadzonych w sierpniu 2011r. wynika, że  27proc. przebadanych osób pod wpływem kampanii częściej zapina pasy jako pasażer z tyłu pojazdu, a 37proc. osób deklaruje, że dzięki kampanii częściej zwraca uwagę innej osobie, by zapięła pasy. Należy podkreślić, że kampania w dużym stopniu wpłynęła na zachowanie młodych kierowców - aż 41proc. więcej z nich zapina pasy. O 7proc. osób więcej poparło zaostrzenie kar za nieużywanie pasów bezpieczeństwa.

 

Z badań przeprowadzonych przez PBS DGA w sierpniu 2011r. wynika, że Polacy coraz częściej zdają sobie sprawę ze zbiorowej odpowiedzialności wszystkich uczestników ruchu drogowego za bezpieczeństwo na drodze (obecnie 59proc.). Opinia publiczna powoli przestaje także wierzyć mitom związanym ze szkodliwością czy nieskutecznością pasów bezpieczeństwa. Już 79proc. badanych jest świadomych tego, że w przypadku niezapięcia pasów może uszkodzić innych podróżnych, w tym kierowcę. Polacy dzięki kampanii „Zapnij pasy. Włącz myślenie” dowiedzieli się także, że pasy bezpieczeństwa nie szkodzą kobietom w ciąży.
Efekty kampanii widać zwłaszcza, gdy przypomnimy wyniki badań przeprowadzone przed kampanią, czyli w marcu i kwietniu 2011 r., które wskazują, że zaledwie połowa przebadanych kierowców (49proc.) i pasażerów (54proc.) zapina pasy z tyłu samochodu. Nadal jednak bardzo często zdarza się także, że pasażerowie nie postrzegają taksówki czy busa jako samochodu, który podlega takim samym prawom fizyki, jak każdy inny pojazd i pozwalają sobie na podróżowanie bez zapiętych pasów.
W dalszym ciągu istnieje zbyt duże przyzwolenie społeczne na niezapinanie pasów przez osoby siedzące na tylnej kanapie samochodu. Dlaczego? Podawane są przeróżne powody z których płynie jeden wniosek: nadal brakuje wystarczającej wiedzy wśród Polaków, a fakty na temat pasów bardzo trudno przebijają się przez krążące na ich temat mity.

 

Fotelik samochodowy – co Polacy powinni wiedzieć o bezpieczeństwie dziecka w podróży?

Polacy z różnych powodów, ale coraz częściej stosują foteliki dla dzieci w swoich samochodach, jednak nadal nie posiadają zbyt dużej wiedzy na temat ich jakości oraz jak dopasować fotelik do dziecka, a także do samochodu. Tak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w ramach kampanii społecznej „Zapnij pasy. Włącz myślenie”. Badanie zostało zrealizowane przez PBS DGA, na przełomie marca i kwietnia 2011 r. Oznacza to, że istnieje potrzeba ciągłej edukacji społeczeństwa.

Polacy są zdecydowanie bardziej pozytywnie nastawieni do fotelików dla dzieci niż do zapinania pasów. Jednak stosowanie fotelików przez rodziców nie oznacza, że wiedzą oni jak prawidłowo dopasować produkt do wagi, wzrostu dziecka, a także samochodu. Z badań wynika, że 70proc. fotelików jest montowanych nieprawidłowo. Nawet jeżeli są one dobrej jakości, nie będą spełniać swojej funkcji ochrony życia i zdrowia.


Nie wiem jaki wybrać…
Dość pobieżna wiedza badanych ogranicza się do znajomości dostosowania fotelika do wagi dziecka czy jakości fotelika. Respondenci są świadomi, że tańszy model jest mniej bezpieczny. W efekcie najwięcej błędów popełnia się przy przewożeniu dzieci powyżej 4 roku życia. Ich foteliki są często już za małe, a rodzice skarżą się na brak wiedzy, jak dopasować urządzenie i gdzie je kupić. Czym kierować się podczas wyboru fotelika? Po pierwsze jego właściwym dopasowaniem do wagi, wzrostu i wieku dziecka. Podział fotelików obejmuje kilka grup wagowych, najczęściej spotykane kombinacje to: 0+ (0-13kg), I (9-18kg), II-III (15-36kg).
Drugim krokiem dla zapewnienia bezpieczeństwa dziecku są niezależne testy fotelików. Wykonywane są one przez międzynarodowe ośrodki badawcze (ADAC - Niemcy, ANWB - Holandia, OEAMTC - Austria, NHTSA – USA), w Polsce wszystkie wyniki publikuje serwis fotelik.info. W testach tych foteliki sprawdzane są podczas zderzenia czołowego (prędkość 64 km/h) i bocznego (50 km/h), i oceniane w skali od 1 do 5.  Polecane są modele z oceną co najmniej 3. Należy pamiętać, że sama homologacja (ECE R44-04) nie gwarantuje bezpieczeństwa, ponieważ dopuszcza do użytku produkty z ocenami 1 lub 2, które zagrażają zdrowiu i życiu dzieci.
Trzecim krokiem jest dopasowanie fotelika do samochodu (modele mogą być niekompatybilne) oraz dopasowanie fotelika do dziecka. Nie wszystkie dzieci w tym samym wieku i o tej samej wadze mają identyczną budowę ciała.
Po czwarte, ważne jest, aby fotelik był stabilnie przymocowany, a dziecko poprawnie i mocno zapięte. Samodzielny, a zarazem poprawny, montaż fotelika jest trudny. Wiedza teoretyczna może nie wystarczyć, należy więc skorzystać z pomocy wykwalifikowanego sprzedawcy.

 


Statystki policyjne:
W 2010 roku za brak fotelika dla dzieci w samochodzie. W 2010 roku poszkodowanych w wypadkach drogowych  zostało ponad 52 000 osób, w tym 3 907 poniosło śmierć, a 48 952 zostało rannych. Z tej grupy wśród kierowców i pasażerów poszkodowanych zostało 41 042 osób, z czego śmierć poniosło 2 672 osób a 38 370 zostało rannych. W ubiegłym roku zginęło także 34 dzieci w wieku 0-6 lat, a rannych zostało 3 340 dzieci (0-14lat).

 

Prawo: Przewożenie dzieci:
Art. 39. 3. W pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku do 12, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym.
4. Przepis ust. 3 nie dotyczy przewozu dziecka taksówką osobową, pojazdem pogotowia ratunkowego lub Policji.
Art. 45. 2. Kierującemu pojazdem zabrania się: (...) 3) przewożenia pasażera w sposób niezgodny
z art. 39, 40 lub 63 ust. 1; 4) przewożenia w foteliku ochronnym dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera; 5) przewożenia, poza specjalnym fotelikiem ochronnym dziecka w wieku do 12 lat na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego.

(źr. www.krbrd.gov.pl)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.