Dodaj ogłoszenie o pracy


12,5 m - czy Świnoujście i Szczecin doczekają się pogłębienia toru wodnego?

na zdj. Port Szczecin, aut. Mateusz Dziechciarz

Liczący blisko 100 kilometrów tor wodny Świnoujście - Szczecin od lat jest poważną barierą w rozwoju zespołu portów z Pomorza Zachodniego. Wprawdzie, przy wejściu do kanału, głębokość eksploatacyjna wynosi ponad 14 metrów, jednak na zdecydowanej jego większości oraz w okolicach portu w Szczecinie ta głębokość oscyluje w granicach 10 metrów. Trwająca od dłuższego czasu dyskusja o konieczności pogłębienia wspomnianego akwenu jest dodatkowo potęgowana przez szczecińskie przedsiębiorstwa przeładunkowe.

Zbyt niską głębokość dna Odry najbardziej odczuwają operatorzy Portu Szczecin, m.in. spółka Bulk Cargo, zajmująca się głównie przeładunkiem ładunków masowych. Cumujący w październiku przy nabrzeżu Katowickim MV EMBDENS WELVAART mający nośność 50 tys. ton mógł, wykorzystać swoje możliwości załadowcze zaledwie w połowie zabierając 25 tys. ton koksu. Analogiczna sytuacja miała miejsce w grudniu, kiedy do portu zawinęły dwa statki, które przy nośności 34 tys. ton i 33 tys. ton zdołały załadować odpowiednio 17 tys. ton oraz 24 tys. ton ładunku. Z kolei Przedsiębiorstwo Usług Portowych Elewator EWA przyjęło przy nabrzeżu Słowackim statek MV RANGER, który przy nośności 82 tys. ton mógł dostarczyć do szczecińskiego portu niespełna 30 tys. ton śruty sojowej.

Rokrocznie przy szczecińskich nabrzeżach cumuje bądź odcumowuje kilkadziesiąt niedoładowanych jednostek. Operatorzy portowi regularnie inwestują w sprzęt, aby poprawić warunki obsługi statków, również Zarząd Morskich Portów Morskich Szczecin i Świnoujście sukcesywnie dokonuje modernizacji nabrzeży i podejść. Jednak brak wystarczającej głębokości toru wodnego znacznie ogranicza możliwość jednorazowej obsługi dużej ilości ładunku.

Obecnie są prowadzone pracy przygotowujące Odrę pod przyszłe pogłębienie toru wodnego do głębokości eksploatacyjnej 12,5 m. Inwestorem jest Urząd Morski w Szczecnie. Dotychczas przeprowadzono dwa etapy prac. W pierwszej odsłonie powstały nowe falochrony przy wyjściu Kanału Piastowskiego na zalew Szczeciński oraz przebudowano umocnienia brzegów kanału (na odcinku ok 3 km). Kolejny, zakończony etap, obejmował dalsze umocnienie brzegów w Kanale Piastowskim i Mieleńskim (ok 8 km toru). Trzeci etap prac, planowany na 2015 roku, zakłada modernizację i pogłębienie toru wodnego do 12,5 m na terenie Portu Szczecin. Natomiast Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście planuje w latach 2017-2020 modernizację nabrzeży i infrastruktury portowej tak, aby dostosować ją do przyszłej głębokości toru wodnego. Prace mają objąć przebudowę i pogłębienie nabrzeży: Czeskiego, Słowackiego, Chorzowskiego oraz Katowickiego jak i wydłużenie nabrzeża Fińskiego (powstałego przez kilku laty na potrzeby rozbudowy Terminala Kontenerowego).

Od czasu do czasu podnoszą się głosy, czy pogłębienie toru wodnego prowadzącego do Szczecina w ogóle jest potrzebne, skoro  doskonale radzi sobie zespół portowy w Trójmieście oraz prężnie rozwija się Port Świnoujście. Jak zostało nadmienione na początku artykułu długość kanału to niespełna 100 kilometrów.

W Europie istnieje wiele intensywnie działających portów, które znajdują się w podobnej odległości do linii brzegowej morza, np.: Rouen - 120 km; Antwerpia - 124 - 152 km (w zależności od strony podejścia); Hamburg - 110 km.

Powyższe przykłady udowadniają, że pomimo znacznej odległości pomiędzy miastem portowym, a wyjściem w morze, eksploatacja portu i toru wodnego jest opłacalna. Co więcej wspomniane porty należą do wiodących w Europie. Dzięki umiejscowieniu około 100 kilometrów od linii brzegowej Port w Szczecinie jest najbliższym portem dla obsługi południowo-zachodnich terenów Polski i wschodnich Niemiec, a dzięki znaczącemu poprawieniu infrastruktury drogowej w województwach zachodniopomorskim i lubuskim, zintensyfikowała się również współpraca z przedsiębiorcami z  Czech oraz Słowacji. Ponadto wokół dobrze prosperującego portu rozrasta się sieć mikro- i makro przedsiębiorstw, natomiast sam region zyskuje na atrakcyjności inwestycyjnej, co sie przekłada na rozwój gospodarczy oraz nowe miejsca pracy. (źr. za inf. Zarząd Portu Szczecin- Świnoujście, 24Kurier.pl)

Opr. Mateusz Dziechciarz (Szczecin) dla Pracujwlogistyce.pl

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.