Dodaj ogłoszenie o pracy


Stabilizacja na rynku paliw

Średnie ceny detaliczne w piątek, 3 stycznia br. kształtowały się na poziomie: olej napędowy 5,37 zł/l; benzyna 95-oktanowa 5,31 zł/l; LPG 2,66 zł/l*. W skali 7 dni (od 27 grudnia) nie uległy więc zmianom.
Najtańszy olej napędowy ma tradycyjnie woj. śląskie: średnia 5,28 zł/l (bez zmian od 27 grudnia). Najdroższego diesla tankują kierowcy w woj. zachodniopomorskim: 5,45zł/l . (-1 gr/l). Najtańsza benzyna jest w tym tygodniu w woj. pomorskim: średnia 5,21 zł/l (b.z.); zachodniopomorskie średnia wynosi: 5,39 zł/l (-1 gr/l).
Najtańszy autogaz ma woj. podkarpackie: 2,60 zł/l (-1 gr/l). Najdroższy świętokrzyskie: 2,72 zł/l (b.z.).

Ropa Brent powróciła do poziomów poniżej 110 USD/b. Dziś rano notowano ją po 108,2 USD/b - zmiana 7 dni -3,23%; 30 dni -3,11%, od początku roku 2013 r. -3,77%.
Waluty: wg NBP dolar to dziś 3,0517 zł; 7 dni +1,37%; 30 dni -1,47%; rok -0,47%.
Cena minimalna Pb95 na rynku ARA tanieje dziś o 14,75 USD do 958 USD/t; 7d -1,49%; 30 dni +1,43%; od początku roku 2013 r.: -2,44%.
Jeszcze bardziej tanieje ON: o 22,75 USD do 920,75 USD/t; 7 dni -2,15%; 30 dni: -2,36%; rok -2,2%.

Ceny hurtowe w PKN Orlen:
benzyna Pb95 kosztuje dziś 4107 zł/m3 (netto w temperaturze referencyjnej 15st.C) , czyli przez ostatni tydzień (od 27 grudnia 2013 r.) jej ceny zmniejszyły się o 27 zł/m3 netto (tj. ok. 3 gr/l brutto), od wartości z 1 listopada 2013 r. jest to jednak nadal drożej o 9 gr/l brutto.
Pb98 [czyli benzyna premium] tanieje jeszcze bardziej: -39 zł/m3 (na co niewątpliwy wpływ ma brak mrozów); jej cena to 4210 zł/m3; w skali tygodnia oznacza to ok. -5 gr/l brutto, od 1 listopada +1 gr/l brutto.
olej napędowy: -67 zł/m3 netto (ok. -8 gr/l brutto); poszczególne jego gatunki w płockiej rafinerii kosztują więc: ON (zwykły olej napędowy) 4159 zł/m3 , Arktyczny 2 (ON premium) 4339 zł/m3; od 1 listopada -6 gr/l brutto.
B100 (biodiesel)tanieje znacząco mniej, tylko -17 zł/m3: 4109 zł/m3.
olej opałowy (ONG Ekoterm Plus): 3000 zł/l (-5 zł/m3netto; ok. 1 gr/l brutto) od 1 listopada +4 gr/l brutto.
Rok temu, 27 grudnia 2012 r., benzyna z Płocka kosztowała 4110 zł/m3 netto (tj. ok. 3 gr/l brutto więcej niż dziś), a olej napędowy 4214zł/m3 (ok. +1 gr/l).

W Lotosie:
Pb95 kosztuje dziś 4108 zł/m3 (netto w temperaturze referencyjnej 15st.C); czyli od 27 grudnia -25 zł/m3, tj. ok. -3 gr/l brutto; od 1 listopada jednak +74 zł/m3 netto.
Pb98 to 4211 zł/m3; -36 zł/m3, tj. ok. -4 gr/l brutto, od 1 listopada +6 zł/m3 netto .
olej napędowy przez ostatnie -64 zł/m3, tj. ok. -8 gr/l brutto. ON kosztuje dziś w rafinerii gdańskiej 4160 zł/m3; B100 4110 zł/m3; a I Z-40 4340 zł/m3, od 1 listopada: -49 zł/m3 netto.
olej opałowy Lotos Red: 3001 zł/m3, -5 zł/m3 (-1 gr/l brutto); od 1 listopada +35 zł/m3 netto .
Mimo poprawy w 4. kwartale średnie marże detaliczne na paliwie sprzedawanym przez polskie stacje (=średnia cena detaliczna 1 l - średnia hurtowa - koszt transportu) dla całego minionego roku: 2013, tak jak od dłuższego już czasu, kształtowały się poniżej kosztów utrzymania stacji deklarowanych zarówno przez niezależnych przedsiębiorców, zarządzających jedną-kilkoma placówkami, jak i koncerny paliwowe, mające ich w dyspozycji kilkaset, tj.: Pb 0,19 zł/l; ON 0,16 zł/l. Co gorsze w końcówce roku, mimo wzmożonych wyjazdów świątecznych, zaczęły ponownie przejawiać tendencję spadkową – w związku z mocnymi podwyżkami krajowego hurtu rafineryjnego w drugiej połowie grudnia.
* Zestawienie wg monitoringu cen paliw prowadzonego przez Polską Izbę Paliw Płynnych.
więcej na: paliwa.pl

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.