Dodaj ogłoszenie o pracy


Własny samolot dla logistyka - to możliwe?

Dla każdego z nas podróżowanie po naszym kraju staje się coraz bardziej uciążliwe. Jeden wielki plac budowy na terenie Polski związany z modernizacją i budową dróg oraz tras kolejowych nie sprzyja podróżom samochodem ani pociągiem. Jako alternatywa pozostaje więc droga powietrzna, ale dostępność połączeń linii lotniczych też jest ograniczona. Może warto zainwestować w  zakup własnego samolotu?

 

Posiadanie prywatnego samolotu, to także duży prestiż, który jest jednym z kluczowych czynników w budowaniu przewagi biznesowej. Nikomu tłumaczyć nie trzeba, jakie korzyści wynikają z podróży lotniczych i jak dużą dają mobilność, komfort i przyjemność z samej podróży. Dobrze, ale jak to zorganizować i od czego zacząć?
W przypadku lotów prywatnych i służbowych chyba najbardziej optymalne są niewielkie samoloty o odpowiedniej ładowności, takie jak polska Orka - samolot czteroosobowy z powierzchnią załadunkową, mogący lądować nawet na trawiastych lotniskach.
Samolot już na pierwszy rzut oka wyróżnia piękna sylwetka i precyzja wykonania. - Doskonałość techniczna została potwierdzona certyfikatem EASA dopuszczającym samolot do użytkowania i sprzedaży w całej Europie – mówi Józef Brzęczek, Prezes Zarządu Zakładów Lotniczych Margański&Mysłowski, producenta samolotu – Projektując ten samolot szukaliśmy wyróżników i takich rozwiązań, które przyczynią się nie tylko do bezpieczeństwa, ale i komfortu użytkowania – dodaje Prezes Brzęczek.

 

Wybór samolotu
Na co zatem powinno się zwracać uwagę wybierając samolot? Przede wszystkim istotne jest miejsce naszego lądowiska, czyli rodzaj nawierzchni lotniska, na których samolot może operować. Jest to ważne nie tylko w naszym kraju, który nie dysponuje dużą siecią lotnisk o asfaltowej nawierzchni pasów startowych, ale cecha ta stanowi olbrzymią zaletę tak naprawdę w przypadku każdego państwa na świecie. Niweluje wiele potencjalnych ograniczeń, lądowanie na nawierzchniach trawiastych jest po prostu zdecydowanie tańsze. Kolejną istotną rzeczą jest zasięg samolotu. Wiadomo, że małe maszyny nie osiągną dystansu porównywalnego z pasażerskimi kolosami. Ważne, by nasza maszyna miała zasięg pozwalający bez międzylądowania pokonać trasę około 1500 kilometrów, czyli odległość pozwalającą osiągnąć większość miast europejskich.
Rzeczą, na którą także warto zwrócić uwagę, jest sposób zajmowania miejsca w samolocie i wysiadania w tym z uwagi na konfigurację samolotu w tym zespołów napędowych.
- W przypadku naszego samolotu ich położenie pozwala wsiadać i wysiadać z niego nawet w trakcie ich pracy. Daje to nie tylko oszczędność czasu, ale wygody i zwiększa poczucie bezpieczeństwa – wyjaśnia Józef Brzęczek, z Zakładów Lotniczych Margański&Mysłowski.
-  Orka posiada te wszystkie wymienione zalety. Jest górnopłatem, o zasięgu maksymalnym 1700km, mogącym lądować i startować także z trawiastych lotnisk. Silniki pchające w naszym samolocie umieszczone są z tyłu, a podwozie chowa się w trakcie lotu, zapewniając maszynie optymalne osiągi – wyjaśnia Józef Brzęczek.

 

Wybór wyposażenia
Zgodnie z rynkowymi trendami osoba kupująca Orkę ma wpływ na wyposażenie i ostateczny wygląd samolotu oczywiście w ramach zatwierdzonego certyfikatu. Tu, tak jak w przypadku luksusowego samochodu, możemy zdecydować się na rodzaj i kolor tapicerki, wykończenie wnętrza czy nawet kolor samego samolotu. Choć w tym przypadku rekomendowane są jasne kolory, z powodów bezpieczeństwa  - taka maszyna jest lepiej widoczna. Termin realizacji zamówienia na samolot wynosi obecnie około 10 -12 miesięcy. Orka jest dostarczana do nabywcy wraz z kompletem dokumentów, wśród których znajdują się m.in. certyfikat samolotu instrukcje użytkowania w locie i obsługi technicznej, dokumentacja wyposażenia i zespołów napędowych, narzędzia specjalne, gwarancje itp. Istotnymi elementami jakie powinny być brane pod uwagę to resurs płatowca, zespołów napędowych i wyposażenia, zużycie paliwa na określonych parametrach eksploatacyjnych itp. – to one decydują o koszcie godziny lotu samolotem. Ważnym elementem jest również dostępność części zamiennych i serwisowanie też z uwagi na ceny.
Przy zakupie samolotu pomóc może tzw. doradca lotniczy ze specjalistycznej firmy consultingowej. Można się go poradzić zarówno w kwestii korzystniejszej opcji – czy bardziej opłacalny jest zakup czy leasing maszyny, jak również dopytać o tak istotne kwestie, jak chociażby przegląd techniczny.


Niestety producent Orki nie podaje żadnych kosztów dotyczących samego zakupu jak i serwisowania, jednakże można domyślać się, że koszty zakupu maszyny oscylują w granicach wartości luksusowego samochodu. No i kwestia najważniejsza, przed zakupem samolotu nie zapomnijmy o licencji pilota.
(źr. ZL Margański&Mysłowski/red. PwL)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.