Firma Newag S.A. dostarczyła kolejny pojazd do parku taborowego Kolei Mazowieckich. To pierwszy tak nowoczesny szynobus w taborze przewoźnika oraz pierwszy tego rodzaju pojazd w Polsce. Szynobus typu 222 M uzupełni flotę obecnie obsługującą linię Tłuszcz – Warszawa Wschodnia – Siedlce – Czeremcha. Nowy, dwuczłonowy, 44-metrowy pojazd spalinowy pomieści ok. 260 pasażerów – jest w nim 117 stałych miejsc siedzących oraz ok. 140 miejsc stojących. Szynobus jest klimatyzowany, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, posiada także zamontowane przewijaki dla niemowląt oraz miejsce do przewożenia rowerów. – Ten nowy szynobus z pewnością ucieszy pasażerów Kolei Mazowieckich korzystających z połączenia we wschodniej części naszego województwa. Tabor spółki ma już ponad 280 pojazdów, ale każdy kolejny jest niezwykle ważny, bo zwiększa możliwości przewozowe. W przypadku nowych, świeżo wyprodukowanych egzemplarzy wzrasta też komfort jazdy – powiedział marszałek Adam Struzik. – Jak widać, Koleje Mazowieckie, które niewątpliwie w skali kraju są najsilniejszym regionalnym przewoźnikiem, cały czas się rozwijają. W trosce o bezpieczeństwo podróżnych w szynobusie przewidziano instalację monitoringu. Dodatkowo udogodnieniem dla maszynisty mają być kamery spełniające funkcję lusterek bocznych oraz kamery czołowe. Szynobus posiada wbudowany system zliczania pasażerów, GPS oraz czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. W kabinie maszynisty został zainstalowany system rozgłoszeniowy, umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami.
– Cieszymy się z faktu, że NEWAG S.A. mógł wyprodukować i dostarczyć Kolejom Mazowieckim, po raz pierwszy, spalinowy zespół trakcyjny (222M). Wierzymy, że zabudowane rozwiązania techniczne zapewnią optymalny komfort wszystkim podróżującym – powiedział Józef Michalik, Dyrektor Marketingu NEWAG S.A. – Przekazywany dzisiaj pojazd spełnia wszystkie scenariusze zderzeniowe, przez co gwarantuje najwyższy poziom bezpieczeństwa podróżującym – dodał Michalik. Koszt inwestycji to ponad 12,6 mln zł. Środki na ten cel pochodzą z budżetu województwa mazowieckiego – 5,3 mln zł (w ramach funduszu kolejowego) oraz z budżetu państwa – 7,2 mln zł. To już piąty nowoczesny szynobus, który dołącza do parku taborowego Kolei Mazowieckich. W grudniu 2011 r. spółka wdrożyła do eksploatacji 2 szynobusy typu 214 Mb wyprodukowane przez firmę PESA Bydgoszcz S.A. Rok temu kolejne dwa nowoczesne pojazdy wyjechały na mazowieckie tory. Nowy tabor jest niezbędny dla dalszego rozwoju spółki – podsumował Artur Radwan, prezes Zarządu Spółki KM.