Dodaj ogłoszenie o pracy


Europejskie porty - globalny handel na fali

Rozwój oraz konteneryzacja morskiego handlu i wzrost gabarytów statków transportowych stymulują popyt na powierzchnie magazynowe w obrębie europejskich portów - to najważniejsze wnioski wynikające  z najnowszego raportu Jones Lang LaSalle
Raport firmy doradczej Jones Lang LaSalle pt. “European Seaports: the Growing Logistics Opportunity” pokazuje jak rozwój oraz zmiana charakteru handlu morskiego (trend konteneryzacji - transportu towarów w ustandaryzowanych kontenerach, wzrost gabarytów statków i możliwości przeładunkowych portów), w połączeniu ze zmieniającymi się kanałami dystrybucji, stymulują popyt na powierzchnie magazynowe w europejskich regionach nadbrzeżnych.

Rośnie rola Gdańska
Możliwości przeładunkowe światowych portów kontenerowych wzrosły z 90 milionów TEU w 1990 r. do 590 milionów TEU w 2012 r., co oznacza wzrost o 550%. Szacuje się, że możliwości przeładunkowe portów europejskich mogą wzrosnąć z 95 milionów TEU w 2012 r. do około 150 milionów TEU w roku 2030, czyli o kolejne 50%. Rozmiary statków kontenerowych stale rosną, obecnie najnowocześniejsze używane jednostki są w stanie pomieścić do 18 000 TEU.
Większe statki będą transportować większą część ładunków do ograniczonej liczby portów, ponieważ tylko 20 europejskich portów posiada nabrzeża głębokowodne zdolne do obsługi jednostki o takich rozmiarach. Wśród nich znajduje się jeden polski port – w Gdańsku (terminal DCT – Deepwater Container Terminal). Pozostałe to: Aarhus (Dania), Algeciras (Hiszpania), Antwerpia (Belgia), Barcelona (Hiszpania), Brema (Niemcy), Cagliari (Włochy), Felixstowe (Wielka Brytania),Genua (Włochy), Gioia Tauro (Włochy), Göteborg (Szwecja), Hamburg (Niemcy), Jade Weser Port (Niemcy), Hawr (Francja), London Gateway (Wielka Brytania), Marsaxlokk (Malta), Rotterdam (Holandia), Southampton (Wielka Brytania), Walencja (Hiszpania), Zeebrugge (Belgia).

- Porty morskie coraz mocniej konkurują ze sobą, by przyciągnąć lub zatrzymać armatorów i właścicieli ładunków. Przewaga nad konkurencją będzie zależała od obsługi większych jednostek oraz efektywnej siatki krajowych połączeń multimodalnych, pozwalających na wydajne przechowywanie i dalszą dystrybucję towarów, a także rozwój gospodarczy regionów w których znajdują się porty - komentuje Alexandra Tornow, EMEA Logistics & Industrial Research, Jones Lang LaSalle.
Strumień towarów transportowanych drogą morskich trafi do tych portów, które oprócz wymaganych możliwości przeładunkowych, będą mogły pochwalić się odpowiednim zapleczem - rozwiniętą infrastrukturą transportową, a także wysokim poziomem podaży powierzchni magazynowych.
Więcej magazynów w odpowiedzi na rozwój transportu kontenerowego
Rozwój terminali kontenerowych w portach, zwłaszcza tych głębokowodnych, będzie wpływał korzystnie na rozwój rynku powierzchni magazynowych, szczególnie w regionach nadbrzeżnych. Przewidywany wzrost przeładunków o 50% do 2030 r. może wygenerować zapotrzebowanie na dodatkowe 20 do 30 milionów mkw. powierzchni magazynowej, co jest znaczącym wzrostem, bo aż o 40-60% w stosunku do istniejących dziś zasobów (50 mln mkw.) w regionach portów ze zdolnością przeładunkową w 2012 r. powyżej 500 000 TEU.
Szanse rozwoju dla portów i perspektywy dla rynku powierzchni magazynowych w Polsce
W Polsce działa 6 głównych terminali przeładunkowych (o różnej specjalizacji), w portach w Gdańsku, Gdyni oraz Szczecinie i Świnoujściu. Jednak tylko terminal DCT w Gdańsku ma parametry umożliwiające obsługę największych jednostek oceanicznych, co umożliwia przekierowanie do Polski strumienia towarów transportowanych drogą morską, aktualnie przeładowywanych w Europie Zachodniej. Ponadto, dzięki swojej lokalizacji polskie porty mają dużą szansę stać się kluczowymi dla handlu w rozwijających się gospodarkach Europy Środkowo – Wschodniej, krajach Wspólnoty Niepodległych Państw, ale także w regionach Rosji położonych w bliskim sąsiedztwie Morza Bałtyckiego.

- Napływ towarów, w połączeniu z rozwojem infrastruktury transportowej stwarzają w długofalowej perspektywie nowe możliwości dla  polskiego rynku magazynowego, a także szerzej – rynku logistycznego. Na znaczeniu zyskuje relatywnie młody w Polsce format – okołoportowe hale magazynowe klasy A, wyspecjalizowane w obsłudze towarów transportowanych drogą morską. Dzięki zapleczu magazynowemu w pobliżu terminali kontenerowych firmy będą mogły obniżać czas, a co za tym idzie koszty transportu czy wynajmu kontenerów, przyspieszać proces dotarcia produktu na rynek i obniżać ryzyko uszkodzeń towaru oraz szkodliwy wpływ na środowisko naturalne dzięki redukcji emisji CO2. Rozwój polskiej infrastruktury okołoportowej stwarza również nowe możliwości optymalizacji łańcucha dostaw dla firm działających w Polsce, Europie Środkowo-Wschodniej oraz w regionie Morza Bałtyckiego - dodaje Tomasz Olszewski, dyrektor działu powierzchni magazynowo – przemysłowych w Europie Środkowo Wschodniej.
źródło: Jones Lang LaSalle

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.