Dodaj ogłoszenie o pracy


V Kongres MODERN WAREHOUSE – najlepsi praktycy, najlepsze praktyki

Blisko 250 uczestników, 23 wykłady, 6 sesji networkingowych, 4 gości z zagranicy, 24 drużyny w turnieju piłkarzyków i wyjątkowa atmosfera łącząca całą branżę logistyczną… To krótki bilans V Ogólnopolskiego Kongresu Magazynowania i Logistyki MODERN WAREHOUSE, który odbył się 13-14 listopada br. w Courtyard by Marriott na warszawskim Okęciu.

W tym roku Kongres koncentrował się na największych wyzwaniach, które czekają na szefów logistyki magazynowej w przyszłym roku. O tym, jak zwiększyć efektywność najdroższego procesu w magazynie – kompletacji, opowiedzieli Jarosław Kołodziejski, kierownik operacyjny Frigo Logistics, oraz Patryk Dondziak, business development manager SKK-Systemy Kodów Kreskowych, którzy zaprezentowali case study z wdrożenia pick-by-voice w mroźni będącej bardzo wymagającym środowiskiem pracy. Technologia ta pozwoliła we Frigo Logistics rozwiązać problem drukowania dokumentów magazynowych w ujemnej temperaturze, a także obsługi terminali wózkowych, które po powrocie do mroźni z cieplejszego pomieszczenia pokrywały się szronem i bardzo szybko się rozładowywały. Cała inwestycja pozwoliła zwiększyć efektywność kompletacji aż o 20-30 proc. Łukasz Musialski z Logisys prześledził krok po kroku proces podejmowania decyzji o automatyzacji prac w magazynie. Na konkretnych przykładach uczestnicy Kongresu prześledzili m.in. rozbieżności pomiędzy spodziewaną i faktyczną liczbą indeksów w obiegu magazynowym, co okazało się kluczowe w realnej ocenie sytuacji w magazynie. Temat usprawnienia pracy magazynu podjęli też w trakcie prelekcji eksperci z TOYOTA MHP. Jak obniżyć koszty transportu wewnętrznego dzięki użyciu systemu do zarządzania flotą? Ten temat wywołał wiele pytań uczestników Kongresu, których interesowały funkcjonalności systemu. Jaki jest koszt systemu wobec korzyści z jego wykorzystania, które z funkcjonalności wykraczają poza możliwości WMS? Odpowiedzi na te pytania można było usłyszeć właśnie na Kongresie. Same systemy WMS pojawiły się także w wystąpieniu Mariusza Żelaznego z firmy Asseco Business Solutions, który podjął problem komunikacji pomiędzy logistykiem, który oczekuje od systemu WMS konkretnych funkcjonalności, i konsultantem, który pośredniczy w rozmowach z programistą pracującym nad kodem systemu. Każda z osób posługuje się innym językiem, przez co finalnie system może nie odpowiadać oczekiwaniom logistyka. Jak tego uniknąć? Asseco Business Solutions, wykorzystując autorskie rozwiązanie, stara się ograniczyć problemy w komunikacji dzięki zastosowaniu wielopoziomowych map funkcjonalności. Logistyk może je elastycznie edytować, mając pełny wpływ na organizację procesów w systemie. W trakcie prezentacji uczestnicy wykładu śledzili krok po kroku, jak projektowany jest system.

Wiele miejsca poświęcono też w tej edycji Kongresu benchmarkom magazynów. Marta Cudziło z Instytutu Logistyki i Magazynowania prezentowała platformę benchmarkingową LogiBar, a dr Marcin Pawęska, prezes The Chartered Institute of Logistics and Transport Polska – platformę Logmark. Choć z tej ostatniej korzystają takie brandy jak Linde, TNT czy CAT Logistics, uczestnicy Kongresu i tak dzielili się swoimi wątpliwościami odnośnie do obiektywności danych pochodzących z firm działających w skrajnie różnych branżach. Kwestia jakości obsługi zleceń pojawiła się w kontekście kodów kreskowych i ich jubileuszu 40-lecia na arenie międzynarodowej. Z jak dużą skalą błędnych skanów mamy do czynienia w statystycznym łańcuchu dostaw? Jak można je wyeliminować? Jaki potencjał tkwi w tagach RFID? Robert Lubandy pokazał ich wykorzystanie na przykładzie dystrybucji preparatów farmaceutycznych. Z jakimi problemami musiała się zmierzyć firma, która zdecydowała się na tę technologię? Okazuje się, że było ich całkiem sporo, choć finalny efekt nie rozczarował.

Wiele miejsca poświęcono w tej edycji Kongresu „zielonej” logistyce. Göran Hansson, szef dystrybucji IKEA, zaprezentował wdrażaną od 6 lat koncepcję eliminacji palet drewnianych z łańcucha dostaw. Dlaczego IKEA zdecydowała się na palety tekturowe? Jakie są wady i zalety tego rozwiązania? Odpowiedzi na te pytania można było uzyskać właśnie na Kongresie. Możliwości tektury omawiał też szczegółowo Robert Lis z DS Smith Packaging Polska – firmy, która specjalizuje się w produkcji palet tekturowych. Tektura nie zastąpi drewna, ale w pewnych procesach jej możliwości są dużo większe niż drewna. Wpisuje się też w ekologiczne trendy, które w nowoczesnej logistyce są bardzo istotne. Prezentował je na Kongresie także Piotr Bzowski z firmy P3 na przykładzie nowych inwestycji magazynowych. Czego oczekuje dzisiaj rynek? Jakie obiekty można nazywać „zielonymi” i co za tym kolorem musi się kryć, jeżeli patrzymy z perspektywy klienta?

Wśród zagranicznych gości znaleźli się w tym roku Jens Leveling z Fraunhofer-Institut für Materialfluss und Logistik IML, który prezentował system PUZZLE do optymalizacji załadunku i transportu jednostek. Wymowna nazwa systemu jest kwintesencją jego możliwości. System dostępny jest w technologii cloud computing, co dodatkowo rozszerza zakres jego zastosowania. Gościem Kongresu był też Manfred Kutzinski z Deutsche Messe, który zaprezentował plany wobec targów CeMAT, które czekają nas w maju 2014 r. W trakcie Kongresu przeanalizowaliśmy także inwestycje logistyczne z ostatniego roku. Tomasz Mazurek, dyrektor logistyki Stokrotki, prześwietlił projekt uruchomienia własnej sieci dystrybucji, który został zrealizowany w tym roku. Kluczem do osiągnięcia sukcesu i powodzenia całego projektu byli ludzie, a dokładnie ich pełne zaangażowanie i wiara w sukces. Wyjątkowym wydarzeniem był też w tej edycji II Ogólnopolski Turniej Piłkarzyków Logistyków KMW Logisys CUP. Do rozgrywek stanęły 24 dwuosobowe drużyny. Na szczycie podium stanęła drużyna Sprint, którą reprezentowała firma Data Consult. Gratulujemy!

Patronat medialny nad V Kongresem MODERN WAREHOUSE sprawował m.in. portal Pracujwlogistyce.pl

(Opr. za inf. - Anna Frąckowiak, Wydawnictwo FORUM)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.