Dodaj ogłoszenie o pracy


Mniejsze zyski Grupy PKP CARGO, ale większa praca przewozowa

Grupa PKP CARGO S.A. zanotowała po trzech kwartałach 2013 r. wyższą wartość pracy przewozowej oraz poprawę wskaźników operacyjnych przy niższych kosztach działalności operacyjnej, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego – głosi komunikat spółki. Na mniejszy zysk netto po trzech kwartałach 2013 r. wpływ miało rozliczenie premii prywatyzacyjnej i uznaniowej o łącznej wartości brutto 208,8 mln dla pracowników w związku debiutem giełdowym spółki. Jak dodaje PKP Cargo - był to efekt jednorazowy, który nie będzie wpływał na wyniki spółki w przyszłości. Przychody z działalności operacyjnej Grupy PKP CARGO S.A. po trzech kwartałach 2013 r. wyniosły 3 517,8 mln zł, czyli ok. 8,6 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, kiedy Grupa wypracowała 3 850,5 mln zł przychodów. Skorygowane koszty działalności operacyjnej w okresie trzech kwartałów 2013 r. spadły o ok. 7 proc do 3 292,1 ml zł z 3 540,7 mln zł w okresie trzech kwartałów 2012 r. Koszty działalności operacyjnej uwzględniające jednorazowe zdarzenia z tytułu świadczeń pracowniczych związanych z premią prywatyzacyjną oraz premią uznaniową o łącznej wartości 208,8 mln zł wyniosły 3 500,9 mln zł, co oznacza spadek o ok. 1,1 proc. Wynik EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) skorygowany o wpływ premii prywatyzacyjnej w okresie od I do III kwartału 2013 r. wyniósł 506,0 mln zł. Rok wcześniej w analogicznym okresie było to 627,5 mln zł. Zysk netto skorygowany o wpływ premii prywatyzacyjnej w okresie trzech kwartałów 2013 r. wyniósł 164,3 mln zł wobec 253,7 mln zł zysku w analogicznym okresie roku ubiegłego. W okresie trzech kwartałów 2013 r. Grupa PKP CARGO przetransportowała 83,7 miliona ton ładunków (-2,9 proc. w stosunku do trzech kwartałów 2012 r.), a praca przewozowa wykonana wyniosła 22,2 miliarda tkm (+1,5 proc. w stosunku do trzech kwartałów 2012 r.). W okresie trzech kwartałów 2013 r. udział Grupy PKP CARGO w polskim rynku kolejowych przewozów towarowych wyniósł 60 proc. pod względem pracy przewozowej oraz 49% pod względem przewiezionej masy (wg danych UTK).

Przychody z działalności operacyjnej W okresie trzech kwartałów 2013 r. Grupa PKP CARGO wypracowała 3 517,8 mln zł przychodów z działalności operacyjnej, tj. o ok. 8,6 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, kiedy to osiągnęły one 3 850,5 mln zł. Taki wynik był spowodowany spadkiem przychodów ze sprzedaży Grupy w przeliczeniu na 1 tkm (Obliczane jako iloraz łącznych przychodów ze sprzedaży Grupy i pracy przewozowej Grupy w Polsce), które wyniosły 0,15 zł w okresie trzech kwartałów 2013 r. wobec 0,17 zł w analogicznym okresie 2012 r. Spadek ten wynikał z bardzo dynamicznej konkurencji na rynku oraz zmiany struktury przewozów (wzrost przewozów eksportowych węgla kamiennego na długie odległości, które charakteryzują się niższym przychodem jednostkowym). Spadek przychodów Grupy w przeliczeniu na 1 tkm został częściowo skompensowany wzrostem przychodów ze sprzedaży towarów i materiałów, które w okresie trzech kwartałów 2013 r. wzrosły o ok. 103% w stosunku do okresu trzech kwartałów 2012 r. tzn. do poziomu 140,9 mln zł. Powyższy wzrost wynikał przede wszystkim z transakcji sprzedaży materiałów, w tym węgla, materiałów budowlanych i innych pozycji przez Grupę.

Koszty z działalności operacyjnej Koszty działalności operacyjnej w okresie trzech kwartałów 2013 r. spadły o ok. 1,1 proc., tzn. do 3 500,9 mln zł z 3 540,7 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego. Poza kosztami świadczeń pracowniczych, które wzrosły o ok. 19,1 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2012 r. osiągając poziom 1 332,6 mln zł oraz wzrostem wartości sprzedanych towarów i materiałów o ok. 161,3 proc. do poziomu 119,2 mln zł, w pozostałych pozycjach kosztów działalności operacyjnej odnotowano spadki. W porównaniu do analogicznego okresu 2012 r., w okresie trzech kwartałów 2013 r. koszty usług dostępu do linii zarządców infrastruktury były niższe o 28,3 mln zł, koszty amortyzacji i odpisów aktualizujących o 37,3 mln zł, a koszty zużycia surowców i materiałów o 27,4 mln zł.

W okresie trzech kwartałów 2013 r. Grupa PKP Cargo odnotowała stratę netto na poziomie 4,8 mln zł wobec 253,7 mln zł zysku w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wynik netto, skorygowany o wpływ zdarzeń jednorazowych, wyniósł 164,3 mln zł. - Utrzymujemy ścisłą dyscyplinę kosztową w bardzo konkurencyjnym otoczeniu oraz trudnych warunkach makroekonomicznych. Potwierdzają to wyniki wypracowane po trzech kwartałach tego roku po wyłączeniu zdarzeń jednorazowych tj. kosztów świadczeń pracowniczych związanych z premiami: prywatyzacyjną i uznaniową. Warto zauważyć, że zdarzenia te mają mocno ograniczony wpływ na naszą pozycję gotówkową, która jest coraz lepsza. Potwierdza to już niemal 160 mln zł nadwyżki wolnych środków nad zadłużeniem – mówi Adam Purwin, Członek Zarządu ds. Finansowych PKP CARGO S.A..

Nakłady inwestycyjne Grupa PKP CARGO obniżyła nakłady inwestycyjne w okresie trzech kwartałów 2013 r. o 61,6% do 254,3 mln zł z 662,6 mln zł przed rokiem. Znaczący spadek wydatków inwestycyjnych jest skutkiem zakupu 228 wagonów w 2012 r. przez TRADE TRANS, spółkę zależną PKP CARGO oraz zakończenia z początkiem 2013 r. programu modernizacji ponad 100 lokomotyw spalinowych. Eksploatacyjnym efektem programu inwestycyjnego jest ograniczenie zużycia paliwa dzięki zwiększonemu wykorzystaniu zmodernizowanych lokomotyw spalinowych.

Wskaźnik zadłużenia finansowego netto do EBITDA (obliczony zgodnie z definicją podaną w skonsolidowanym raporcie kwartalnym za trzy kwartały 2013 roku) za okres trzech kwartałów 2013 r. osiągnął wielkość ujemną ze względu na nadwyżkę środków pieniężnych i ich ekwiwalentów oraz pozostałych krótkoterminowych aktywów finansowych nad zobowiązaniami finansowymi w wysokości 158,7 mln zł.

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.