Pod koniec września tego roku, na zaproszenie dyrektora logistyki p. Bartłomieja Tulejko, gościliśmy w Centrum Dystrybucji JYSK Polska w Radomsku. JYSK jest to międzynarodowa sieć handlowa oferująca asortyment wyposażenia wnętrz i ogrodu. JYSK - w języku duńskim, oznacza coś lub kogoś z Półwyspu Jutlandzkiego i jest często kojarzone ze skromnością, dokładnością i uczciwością. Założycielem JYSK jest Lars Larsen, który firmę założył 1979 rok. Obecnie JYSK posiada 2 tys. sklepów, zatrudnia 17,5 tys. pracowników, osiąga 2,6 mld Euro obrotu rocznie. Centrum Dystrybucji Radomsko w Polsce obsługuje 11 krajów. Jego powierzchnia zabudowy wynosi 108 722 m; na 35 ha gruntu; posiada 126 doków. Centrum Dystrybucji Radomsko to 2 silosy High Bay po 40m wysokości, 169 tys. miejsc paletowych w High Bay oraz 4 hale kompletacji. W centrum znajduje się magazyn automatyczny o wydajności 140 elektrycznych wózków transportujących palety do i z High Bay na 2 poziomach.
Jak wygląda logistyka sieci handlowej JYSK? - rozmawiamy z Bartłomiejem Tulejko logistic managerem Central-East Europe JYSK Poland Sp. z o.o.
Sieci handlowe, muszą reagować elastycznie na popyt rynkowy, jak udaje się to w JYSK przy sprowadzaniu towarów z krajów Dalekiego Wschodu, dosyć długą, drogą morską?
Bartłomiej Tulejko - Trzeba przyznać, że model łańcucha dostaw JYSK jest bardzo ciekawy. Średni lead time od złożenia zamówienia u dostawcy, do momentu dostarczenia go do odbiorcy wynosi od 4 do 6 miesięcy. Gdyby więc nie bufor w postaci potężnego magazynu na 170 tysięcy palet, niemożliwe byłoby elastyczne reagowanie na popyt na rynku. Centrum dystrybucji utrzymując odpowiedni poziom zapasów redukuje czas dostawy do sklepów, który wynosi już od kilku do kilkudziesięciu godzin od momentu złożenia zamówienia przez sklep. Istotnym elementem zarządzania Centrum jest sezonowość . O ile jesteśmy w stanie dość dobrze przewidzieć popyt miesięczny, to jest bardzo trudnym przewidywanie co przyniesie jutro. A jutro może się okazać ze skumulowane zamówienia sklepowe będą dwukrotnie wyższe niż dziś. Na te wahania trzeba reagować elastycznie. I to stanowi duże wyzwanie – szczególnie przy tak dużej skali.
Całą rozmowę czytaj tutaj: O wyzwaniach logistycznych JYSK