Jeden z największych na świecie przewoźników kolejowych Rosyjskie Żielieznyje Drogi (RŻD) zamierzają w 2014 roku wprowadzić 4-dniowy tydzień pracy dla 370 tys. kolejarzy. Pomysł ten i jego realizacja ma stanowić alternatywę dla masowych zwolnień.
Co ciekawe taki grafik może dotyczyć 50% wszystkich pracowników kolei.
A wszystko to z powodu decyzji rządu o zamrożeniu w 2014 roku taryf za usługi i produkty tzw. monopoli naturalnych, w tym na przewozy.
Alternatywa dla skróconego czasu pracy może być konieczność zwolnienia 60 tys kolejarzy.
-------
Bezpośredni wpływ na te plany, miały decyzje rosyjskiego rządu, który zamroził wzrost taryf naturalnych monopoli (Gazprom, Rosyjskie Żieleznyje Dorogi - RŻD rosyjskie koleje - FSK JES "ROSSIEĆ"- sieci energetyczne).
Na takie stanowisko władz, RŻD zareagowało planami zwolnenia tysięce ludzi, choć zdaniem wiceministra finansów Aleksieja Ławrowa zakaz podnoszenia taryf w roku 2014 nie powinien zaszkodzić sytuacji finansowej firm, ponieważ mają one możliwości dokonania oszczędności w swoich wydatkach, np zrezygnować z finansowania klubów piłkarskich czy sanatoriów.
Ponadto, w ostatnim okresie, np. RŻD zajmowało się przejmowaniem innych firm. Firma niie tylko budowała nowe linie i odnawiała park lokomotyw, ale za 1mld USD kupiła francuskiego operatora w sferze logistyki Gefco od PSA Peugeot Citroen i zamierzała uczestniczyć w prywatyzacji greckiego operatora kolejowego TrainOSE.
Tylko rezygnacja ze sponsorowania moskiewskiego klubu piłkarskiego "Lokomotiv", daje oszczędności rzędu 4 mld rbl, co w przeliczeniu na 1 pracownika firmy wynosi 5 tys rubli.
za info RŻD/WPHIw Moskwie