Niedawno informowaliśmy o tym, że PKP Cargo S.A. („PKP CARGO”, „Spółka” oraz wspólnie ze spółkami zależnymi „Grupa”), poinformował, jego spółka matka PKP S.A.– zamierza przeprowadzić ofertę publiczną akcji największego polskiego kolejowego przewoźnika towarowego i ubiegać się o dopuszczenie akcji spółki do obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Prospekt emisyjny do Komisji Nadzoru Finansowego został złożony 25 lipca 2013 r. W międzyczasie spółka PKP Cargo porządkuje swoją strukturę organizacyjną.
Na pierwszy ogień poszły tzw. spółki utrzymaniowe. Zamiast dziesięciu spółek powstały dwie spółki odpowiadające za remonty lokomotyw i wagonów. W ten sposób Grupa PKP CARGO Logistics uprościła swoją strukturę w zakresie utrzymania wagonów i lokomotyw. 1 października 2013 roku w KRS zarejestrowano połączenia spółek taborowych z Grupy. W ramach Grupy połączono osiem spółek dotychczas odpowiadających za remonty wagonów w jedną spółkę oraz dwie spółki odpowiedzialne za utrzymanie lokomotyw w jeden podmiot. Konsolidacja polegała na połączeniu tych spółek. Pracownicy przejętych podmiotów są teraz pracownikami połączonych spółek (przejęcie w ramach art. 231 Kodeksu pracy).
- Celem tych zmian jest koncentracja w wyspecjalizowanych dużych podmiotach usług świadczonych przez nasze spółki z Grupy w całej Polsce w zakresie napraw wagonów i lokomotyw. Połączenie pozwoli nam na zoptymalizowanie liczby obiektów wynajmowanych obecnie na potrzeby napraw w Cargolok i Cargowag oraz pozwoli na lepsze dostosowanie punktów utrzymania taboru do potrzeb naszej Spółki. Połączenie to także możliwość większej specjalizacji w wybranych lokalizacjach oraz ograniczenie kosztów związanych z kosztami ogólnego zarządu m.in. w postaci redukcji liczby członków rad nadzorczych i zarządów. Docelowo chcemy aby firmy te były silnymi podmiotami zdolnymi do prowadzenia napraw taboru nie tylko dla PKP CARGO ale także dla podmiotów zewnętrznych. Lokalizacja na terenie całego kraju, posiadane wyposażenie i jakość kadry to niewątpliwie nasze atuty z których możemy czerpać korzyści – mówi Łukasz Boroń, Prezes PKP CARGO.
W ramach procesu reorganizacji Grupy nastąpiło połączenie spółki PKP Cargowag Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie - dedykowanej do napraw okresowych wagonów (zasadniczy profil działalności) – z działającymi dotychczas samodzielnie spółek z Torunia, Krakowa, Tarnowskich Górach, Jaworzyny Śląskiej, Tczewa, Gorzowa Wielkopolskiego i Kluczborka. W wyniku tego połączenia nastąpiło połączenie kapitałów przejmowanych spółek i jednocześnie został podwyższony kapitał zakładowy w spółce z kwoty 7.572.000 zł do kwoty 71.637.000 zł.
Ponadto, w ramach procesu reorganizacji Grupy spółki PKP Cargolok przejęła spółkę Tabor Ostrów Wielkopolski. W wyniku połączenia kapitał zakładowy w PKP Cargolok sp. z o.o. został podwyższony z kwoty 9.963.000 zł do kwoty 18.138.000 zł.
Pracownicy przejętych spółek są objęci pełnym zakresem ochrony trwałości stosunku pracy, jaki wynika z obowiązujących przepisów prawa pracy. Wszystkim pracownikom zostanie przekazana indywidualna informacja w sprawie przejścia do nowego pracodawcy w trybie art. 231 Kodeksu pracy. Proces łączenia spółek taborowych został skonsultowany ze związkami zawodowymi.
Warto pamiętać, że od 2010 roku Grupa wykonuje we własnym zakresie prawie wszystkie naprawy wagonów. Ponadto, w 2012 roku 94% napraw i 5% modernizacji lokomotyw w 2012 roku zostało przeprowadzone przez Grupę we własnym zakresie. Dzieje się tak, bo Grupa ma punkty warsztatowe niemal w całym kraju.
za info: PKP Cargo
wszystko o rynku usług i pracy w logistyce