Centrum Unijnych Projektów Transportowych zatwierdziło najnowszą listę projektów intermodalnych do dofinansowania z UE. W pierwszej trójce najwyżej ocenionych wnioskodawców znalazła się spółka Laude Smart Intermodal S.A. z projektem „Wzrost konkurencyjności przewozów intermodalnych poprzez zastosowanie wagonów do przewozów kontenerów ciężkich”.
Projekt, który zyskał dofinansowanie prawie 7 milionów złotych, związany jest z wdrożeniem innowacyjnych w skali światowej 20' kontenerów do przewozu stali w kręgach, ciężkich ładunków sypkich oraz ładunków paletyzowanych.
- Chcemy i potrafimy stworzyć nową, jakość i zaproponować atrakcyjne rozwiązania w obsłudze logistycznej kontrahentów z wykorzystaniem transportu intermodalnego – podkreśla Janusz Górski, wiceprezes zarządu Laude Smart Intermodal S.A. – Nie ukrywam, że chcemy być liderem w sprzedaży usług logistycznych na terenie środkowej i wschodniej Europy. Atutem i środkiem do realizacji naszych zamierzeń będzie stałe połączenie intermodalne miedzy EU a Ukrainą z postojem w Kijowie, Dniepropetrowsku i Doniecku – dodaje Górski.
W spółce są przekonani, że w transport intermodalny warto inwestować. Do zagospodarowania jest bardzo duży i dochodowy rynek, którego atrakcyjność poprawia dodatkowo fakt, że oferowana w tym systemie usługa jest konkurencyjną zarówno pod względem czasu dostarczenia, jak i kosztów wykonania.
Rynek, który będzie rosnąć
Przewozy, intermodalne to transfer towarów przy użyciu kilku różnych środków transportu, bez zmiany jednostki ładunkowej. Najczęściej w tego rodzaju złożonym transporcie zasadniczą część trasy towar pokonuje w oparciu o spedycję morską lub kolejową.
Dzięki połączeniu a następnie wykorzystaniu w planowaniu łańcucha dostaw różnorakiej infrastruktury transportowej – portów morskich i rzecznych, terminali logistycznych, linii kolejowych i wreszcie dróg – firma spedycyjna będąca operatorem intermodalnym jest w stanie zapewnić klientowi dostawę „door to door" i „just in time".
W „unijnej” Białej Księdze Transportowej (2011 r.) zapisano m.in., że działaniami szczególnie pożądanymi w zakresie intermodalnych łańcuchów logistycznych powinno być zmniejszanie roli transportu drogowego na rzecz bardziej ekologicznych środków transportu – kolei i dróg wodnych. Zgodnie z zapisami Białej Księgi, do 2030 r. 30% drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, zaś do 2050 r. wskaźnik ten powinien przekroczyć 50%. Tymczasem udział przewozów intermodalnych w łącznej wielkości pracy przewozowej na kolei w Polsce wyniósł w 2011 r. jedynie 4,5 %. Niższy odsetek na terenie UE odnotowano tylko w Finlandii oraz na Litwie, Łotwie i w Estonii.
Laude Smart Intermodal S.A. jako dostawca usług transportowych i logistycznych dysponuje najnowocześniejszym terminalem przeładunkowym przy granicy ukraińsko-polskiej zlokalizowany w Zamościu, będącym swego rodzaju mostem łączącym Wschód z Zachodem Europy. Centrum Logistyczne Laude Smart Intermodal zbudowane zostało przy szerokim torze LHS i obsługuje ładunki masowe, detaliczne oraz kontenerowe. Laude specjalizuje się w przewozach ładunków neutralnych oraz kontenerowych, głównie na trasach EU-UA-EU oraz PL-EU-PL.
źródło: Laude Smart Intermodal