Już blisko 27% ankietowanych polskich firm prowadzi interesy z Chinami wynika z raportu przygotowanego przez KPMG i Polski Instytut Stosunków Międzynarodowych (PISM). Ponadto z raportu wynika, że rośnie zainteresowanie polskiego biznesu współpracą z Państwem Środka. Kolejne 11% przedsiębiorców znad Wisły deklaruje chęć rozpoczęcia współpracy biznesowej z Chińczykami.
Co więcej, aż połowa z tych obecnych na rynku chińskim - zamierza rozszerzyć zakres dotychczasowej współpracy. Warto zaznaczyć, że w wymianie handlowej dominują firmy importowe (76%). Jedynie jedna czwarta zdecydowała się na inwestycje lub eksportuje towary do azjatyckiego partnera.
Polscy przedsiębiorcy często obawiają się problemów, jakie mogą pojawić się podczas współpracy z Chińczykami. Wskazują oni na odmienną kulturę biznesu czy wysokie koszty transportu.
Dlatego 80% firm znad Wisły oczekuje od instytucji państwowych pomocy w znalezieniu wiarygodnego partnera w Chinach, zapewnienia ochrony polskich interesów i mediacji podczas konfliktów. Jednak co ciekawe, jedynie cztery na pięć z nich obecnie korzysta ze wsparcia instytucjonalnego. Wyraźnie widać, że Polacy w znacznej większość na własną rękę próbują także pozyskiwać informacje o Chinach.
Kolejny wniosek jaki formułują autorzy pierwszego tego typu badania przeprowadzonego w Polsce w tak dużej skali (500 średnich i dużych przedsiębiorstw), kooperacja ta skupia się głównie na imporcie towarów i usług (76%), nieco rzadziej zlecaniu produkcji w Chinach (32%) czy eksporcie do Chin (28%).
Wyniki przeprowadzonego badania zaprezentowane w raporcie wskazują również na rosnącą rolę Chin dla polskich firm. Przedsiębiorcy dostrzegają jednak szereg barier w prowadzeniu takiej współpracy, wśród których najważniejszą jest odległość Chin od Polski (77% odpowiedzi), trudności ze znalezieniem właściwego partnera biznesowego czy odmienna kultura biznesowa (odpowiednio: 56%, 50%). Firmy rzadko zwracają się o wsparcie w ekspansji na rynku chińskim do polskich instytucji, choć ich oczekiwania wobec państwa są wysokie. Jednocześnie ich głównym źródłem informacji o Chinach (dla 87% firm) jest Internet oraz doświadczenia innych polskich przedsiębiorstw (63%), natomiast znacznie rzadziej informacje przygotowywane przez instytucje państwowe.
Przygotowany wspólnie przez PISM i KPMG raport pozwala zrozumieć, jakie są faktyczne możliwości rozwoju współpracy gospodarczej Polski z Chinami. Jest także ważnym źródłem informacji dla instytucji wspierających polskie firmy w ich ekspansji na rynek chiński oraz obserwatorów współczesnych trendów gospodarczych.
za raportem Współpraca polskich firm z Chinami - przygotowanym przez KMPG i PISM