Dodaj ogłoszenie o pracy


Biznes z Chinami okiem polskiego przedsiębiorcy

Już blisko 27% ankietowanych polskich firm prowadzi interesy z Chinami wynika z  raportu przygotowanego przez KPMG i Polski Instytut Stosunków Międzynarodowych (PISM). Ponadto z raportu wynika, że rośnie zainteresowanie polskiego biznesu współpracą z Państwem Środka. Kolejne  11% przedsiębiorców znad Wisły deklaruje chęć rozpoczęcia współpracy biznesowej z Chińczykami.
Co więcej, aż połowa z tych obecnych na rynku chińskim - zamierza rozszerzyć zakres dotychczasowej współpracy. Warto zaznaczyć, że w wymianie handlowej dominują firmy importowe (76%). Jedynie jedna czwarta zdecydowała się na inwestycje lub eksportuje towary do azjatyckiego partnera.

Polscy przedsiębiorcy często obawiają się problemów, jakie mogą pojawić się podczas współpracy z Chińczykami. Wskazują oni na odmienną kulturę biznesu czy wysokie koszty transportu.
Dlatego 80% firm znad Wisły oczekuje od instytucji państwowych pomocy w znalezieniu wiarygodnego partnera w Chinach, zapewnienia ochrony polskich interesów i mediacji podczas konfliktów. Jednak co ciekawe, jedynie cztery na pięć z nich obecnie korzysta ze wsparcia instytucjonalnego. Wyraźnie widać, że Polacy w znacznej większość na własną rękę próbują także pozyskiwać informacje o Chinach.

Kolejny wniosek jaki formułują autorzy pierwszego tego typu badania przeprowadzonego w Polsce w tak dużej skali (500 średnich i dużych przedsiębiorstw), kooperacja ta skupia się głównie na imporcie towarów i usług (76%), nieco rzadziej zlecaniu produkcji w Chinach (32%) czy eksporcie do Chin (28%).
Wyniki przeprowadzonego badania zaprezentowane w raporcie wskazują również na rosnącą rolę Chin dla polskich firm. Przedsiębiorcy dostrzegają jednak szereg barier w prowadzeniu takiej współpracy, wśród których najważniejszą jest odległość Chin od Polski (77% odpowiedzi), trudności ze znalezieniem właściwego partnera biznesowego czy odmienna kultura biznesowa (odpowiednio: 56%, 50%). Firmy rzadko zwracają się o wsparcie w ekspansji na rynku chińskim do polskich instytucji, choć ich oczekiwania wobec państwa są wysokie. Jednocześnie ich głównym źródłem informacji o Chinach (dla 87% firm) jest Internet oraz doświadczenia innych polskich przedsiębiorstw (63%), natomiast znacznie rzadziej informacje przygotowywane przez instytucje państwowe.
Przygotowany wspólnie przez PISM i KPMG raport pozwala zrozumieć, jakie są faktyczne możliwości rozwoju współpracy gospodarczej Polski z Chinami. Jest także ważnym źródłem informacji dla instytucji wspierających polskie firmy w ich ekspansji na rynek chiński oraz obserwatorów współczesnych trendów gospodarczych.
za raportem Współpraca polskich firm z Chinami - przygotowanym przez KMPG i PISM

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.