Dodaj ogłoszenie o pracy


Stawiam na otwartą komunikację - rozmowa z Katarzyną Szczur, prezesem zarządu Textra Poland Sp. z o.o

Rozmowa z Katarzyną Szczur, prezesem zarządu Textra Poland Sp. z o.o

Gratuluję zwycięstwa w Plebiscycie Przyjazny Pracodawca TSL’2015. Jesteście małą firmą, ale dorównujecie standardami pracy dużym korporacjom. Jak do tego doszliście w ciągu niespełna 10 lat działalności? - Kiedy w styczniu 2006 roku powstała firma TEXTRA wiedziałam, że będzie to firma skupiona przede wszystkim na klientach i na ludziach współpracujących z nami, dbająca o wysoką jakość usług, rzetelność i uczciwość, szacunek wobec kontrahentów i wobec siebie. Zależało mi na tym, aby stworzyć zespół odpowiedzialnych ludzi, którzy nie tylko będą zespołem profesjonalistów, ale przede wszystkim będą czuli się dobrze pracując w naszej firmie. Postawiłam na dobrą współpracę i otwartą komunikację. Umiejętne zarządzanie wymaga komunikowania się zarówno z ludźmi wewnątrz firmy, jak i z otoczeniem. Z dobrych relacji wewnątrz firmy płynie pozytywny przekaz na zewnątrz. A pozytywny wizerunek firmy jest w dzisiejszych czasach bardzo ważny, gdyż może stanowić źródło przewagi konkurencyjnej.

Co dla Pani znaczy być dobrym pracodawcą? - Rzetelność i wiarygodność. Istotą dobrego pracodawcy jest troska o pracowników, ich rozwój zawodowy, podnoszenie wiedzy i umiejętności.  Nie bez znaczenia jest też dbałość o dobrą atmosferę i przyjazne relacje interpersonalne w miejscu pracy, a przede wszystkim umiejętne docenienie pracowników za ich pracę, zaangażowanie, kreatywność pomysły i wiedzę. W relacjach z pracownikami bliskie jest mi powiedzenie, że nie bez przyczyny natura dała nam dwoje oczu, dwoje uszu, ale tylko jeden język – po to, abyśmy więcej patrzyli i słuchali, niż mówili.

Oprócz dobrych warunków pracy, oferujecie wysoką jakość obsługi klienta i usług spedycyjnych. Czy startowaliście z jakimś dużym kapitałem i know how? - Początki nie były łatwe i pewnie trudno w to uwierzyć, ale pierwsze narzędzia pracy jakimi dysponowaliśmy to były pożyczone komputery i stół kuchenny. Sama łączyłam różne funkcje, jednocześnie sprzątałam, byłam sekretarką, spedytorem, koordynatorem, handlowcem i prezesem. Dzisiaj zatrudniam 26 osób i firma ma już swoją strukturę. Więc, jak widać, nie stał za nami ani duży kapitał, ani know how wielkiej firmy. Dzisiaj TEXTRA Poland to firma, z której jestem bardzo dumna. Relacje z klientami budujemy w oparciu o szacunek i życzliwość. To właśnie dzięki temu firma zawdzięcza swój sukces.     

Najtrudniejszy okres w działalności firmy, to… - Siódmy rok działalności (rok 2012), kiedy to dotknęło nas szereg nieprzyjemnych i nieprzewidzianych zdarzeń. Pomimo wielu przeciwności losu i nieżyczliwym nam osobom, dzięki naszemu zapałowi i wierze w nasze umiejętności zdobywaliśmy systematycznie kolejne zlecenia, kolejnych klientów oraz kolejne wyróżnienia w branży TSL.

Co jest obecnie podstawą działalności Textra Poland? - Nadal wyłącznie usługi spedycyjne i w najbliższej przyszłości nie zamierzamy zmieniać profilu naszej działalności. Patrząc na polski rynek, mamy jeszcze wiele w tym obszarze do zrobienia. Codziennie spotykamy się z wyzwaniami, które nas motywują, rozwijają i uczą.   

Jak ocenia Pani rynek usług spedycyjnych, co hamuje rozwój małych firm spedycyjnych? - Klienci bardzo często decydują się na współpracę biorąc pod uwagę przede wszystkim cenę. Jednakże w rozwoju współpracy istotne są inne wartości, jak profesjonalizm, szybkość w działaniu, dostępność, uczciwość, kultura osobista, czy też indywidualne podejście. Natomiast podstawowym hamulcem rozwoju jest brak kapitału, ogromna odpowiedzialność materialna i zatory płatnicze od niektórych zleceniodawców, co wpływa na zdolność utrzymania płynności finansowej w małych firmach.  Ostatnio bardzo istotnym problemem staje się również brak na rynku pracy osób z doświadczeniem w branży.

Jak patrzycie na innowacje, na ile są istotne dla rozwoju małych firm TSL? -  Innowacje postrzegamy jako nowe możliwości i ciągłą potrzebę rozwoju, jako ważny element strategii firmy. Śledzimy rynek, analizujemy zachodzące w nim zmiany i staramy się wychodzić naprzeciw tym zmianom. Aby zoptymalizować niektóre procesy naszej działalności, TEXTRA Poland korzysta z dofinansowań unijnych, dzięki czemu możemy rozwijać narzędzia informatyczne, aby pracować szybciej, lepiej i sprawniej.  

Textra Poland za 10 lat… - To firma wyróżniająca się na rynku pod względem jakości, doświadczenia i profesjonalizmu oraz uczciwości wobec klienta i pracowników.

Dziękuję za rozmowę,
Beata Trochymiak

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.