Dodaj ogłoszenie o pracy


E-handel a rozwój rynku magazynowego w Polsce

Ze statystyk sprzedaży internetowej wynika, że przysłowiowy „Kowalski” przeprowadza rocznie dwie transakcje w sieci, prawie 10 razy mniej niż statystyczny „Smith”. Oznacza to, że trend wzrostowy e-handlu utrzyma się w kolejnych latach i znacząco wpłynie na sektor powierzchni handlowych jak też i magazynowych.
Polska plasuje się w europejskiej czołówce pod względem dynamiki wzrostu wartości rynku sprzedaży internetowej, która w latach 2009–2014 wzrastała między 15 a 30 proc. rocznie. O potencjale świadczy także dystans do nadrobienia w odniesieniu do innych krajów. W zależności od źródła informacji obroty handlu elektronicznego w Polsce szacowane są na 2,5-4 proc. procent całkowitej sprzedaży. To nadal daleko za krajami takimi jak np. Wielka Brytania – 13,2 proc., Niemcy – 10 proc. czy Norwegia – 9,1 proc. Ministerstwo Gospodarki szacuje, że do 2018 udział ten wzrośnie w Polsce do 9,0 proc.
Z danych Ecommerce Europe wynika, że średni koszyk zakupów internetowych w Polsce równa się 539 euro, co stanowi jedynie 43 proc. średniej unijnej, która wynosi 1243 euro. Ta różnica także wskazuje na szansę wzrostu sektora, gdyż zwiększa się dostęp do szerokopasmowego Internetu, ilość użytkowników rośnie oraz polepsza się sytuacja ekonomiczna społeczeństwa.
Dynamiczny rozwój e-handlu stanowi jednocześnie szansę, ale i wyzwanie dla sektora powierzchni magazynowych i logistycznych. W związku z rozwojem e-handlu zmieniają się modele dystrybucji, skraca się czas dotarcia jak również rozszerza się paleta usług dodatkowych. Według szacunków, e-handel generuje łącznie 10-15 proc. całkowitego popytu na nowoczesne powierzchnie magazynowe rocznie. BNP Paribas Real Estate Poland przewiduje, iż w średnioterminowej perspektywie udział tego sektora wzrośnie do 20% - wynika z szacunku analityków BNP Paribas Real Estate Poland na podstawie ich raportu E-handel a rynek magazynowy w Polsce.
- E-handel, oprócz zaawansowanych technologicznie usług, wymaga też odpowiedniej lokalizacji, umożliwiającej szybkie dotarcie do klienta, jak i specyfikacji technicznej magazynu. Optymalnym rozwiązaniem do obsługi sklepów internetowych są magazyny typu "cross-dock", które bardziej niż funkcję składową pełnią funkcję przeładunkową. W magazynie tego rodzaju duże dostawy obsługiwane są przez doki dostosowane do TIR-ów, a wysyłka towarów odbywa się przez mniejsze doki dla małych samochodów dostawczych - mówi Anna Staniszewska dyrektor Działu Analiz Rynkowych i Doradztwa, BNP Paribas Real Estate Poland.
W odróżnieniu od tradycyjnych sklepów, których popyt na powierzchnie magazynowe jest dość przewidywalny, branża e-handlu wymaga dużo większej elastyczności. Asortyment, liczba klientów oraz miejsce dostaw sklepu internetowego są różnorodne, dlatego też istotne jest aby powierzchnie magazynowe były dostosowane do zmiennego popytu, a właściciele magazynów umożliwiali zwiększenie zajmowanej powierzchni w szczytowych okresach sprzedaży, jak np. w okresie przedświątecznym.
- Mając na uwadze powyższe uwarunkowania w imię zasady "dostosuj się albo zgiń" chcąc zdobywać klientów, właściciele magazynów, jak również firmy logistyczne i kurierskie muszą dostosowywać i poszerzać swoją ofertę do specyficznych wymagań sklepów internetowych – komentuje Anna Staniszewska.
Istotnym czynnikiem kierunków rozwoju e-handlu są koszty związane z wynajmem oraz standard oferowanych usług. Dlatego też wiele sklepów internetowych decyduje się na współpracę z wyspecjalizowanymi firmami logistycznymi i kurierskimi. Praktycznie każdy ze znaczących graczy oferuje szereg usług dla branży e-commerce począwszy od przygotowania przesyłek, magazynowania, obsługi zwrotów i wymiany produktów, poprzez zarządzanie płatnościami, obsługę klientów, czy obsługę oprogramowania. W przypadku zlecenia tego typu usług „na zewnątrz” koszty mogą być niższe, niż w przypadku prowadzenia całego łańcucha dostaw samodzielnie, gdyż dzięki temu sklep internetowy może skupić się na działalności podstawowej, czyli sprzedaży towarów i usług.
- E-handel, będąc jednocześnie jedną z głównych sił napędowych dla rozwoju rynku powierzchni magazynowych w Polsce, jest nadal trudny do usystematyzowania i przenalizowania. Jedynie znajomość specyfiki lokalnych rynków oraz trendów globalnych pozwala na pełne zrozumienie nadchodzących zmian i spojrzenie z szerszej perspektywy. Biorąc pod uwagę uwarunkowania polskiego rynku, który z jednej strony przyciąga największych międzynarodowych inwestorów, ale także pozwala na umacnianie się lokalnych graczy, sektor e-handlu stanowi jeden z najbardziej interesujących obszarów rynku logistycznego – podsumowuje Katarzyna Pyś-Fabiańczyk, dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, BNP Paribas Real Estate Poland.

(red/źr. BNP Paribas Real Estate Poland)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.