Dodaj ogłoszenie o pracy


Polska gospodarka morska w liczbach – najnowsze dane GUS

W 2014 r. morską flotą transportową polscy przewoźnicy przetransportowali mniej ładunków niż w 2013 r. Zmniejszyły się również przewozy pasażerów w komunikacji międzynarodowej. Natomiast  w portach morskich odnotowano wzrost obrotów ładunkowych, szczególnie w międzynarodowym obrocie morskim. Zwiększenie obrotów obserwowano we wszystkich portach morskich.
Polska flota
Morska i przybrzeżna flota transportowa Polski w 2014 r. liczyła 130 statków (spadek o 9,1% w porównaniu z 2013 r.), o łącznej nośności 2723,1 tys. ton (zmniejszenie o 10,6%) oraz o pojemności brutto GT 1899,4, tj. o 9,3% mniej w porównaniu z 2013 r. Morską flotę transportową stanowiły 104 jednostki o nośności 2721,1 tys. ton (tj. o 10,4% mniejszej w porównaniu z 2013 r.) i pojemności brutto GT 1894,0 tys. (spadek o 9,1% w porównaniu z 2013 r.). Flota przybrzeżna liczyła 26 statków (spadek o 21,2% w porównaniu z 2013 r.) o pojemności brutto GT 5,4 tys. (zmniejszenie o 37,9% w porównaniu z 2013 r.). W 2014 r. statki morskiej floty transportowej, należące do polskich przedsiębiorstw przewiozły 6780,5 tys. ton ładunków (spadek o 2,7% w stosunku do 2013 r.), natomiast przewozy ładunków statkami floty przybrzeżnej wyniosły 1122,8 tys. ton ładunków, tj. o 38,4% mniej w stosunku do 2013 r. Statki polskiej morskiej i przybrzeżnej floty transportowej w 2014 r. przewiozły 1374,0 tys. pasażerów (łącznie z kierowcami samochodów ciężarowych korzystającymi z przewozów promowych). W porównaniu z 2013 r. nastąpił wzrost przewozów pasażerów o 0,2%. W 2014 r. przewieziono 833,4 tys. osób statkami żeglugi morskiej (spadek o 0,6%) oraz 540,6 tys. pasażerów statkami floty przybrzeżnej (wzrost o 1,4%).
Obroty ładunkami
Obroty ładunkowe w portach morskich wyniosły 68,9 mln ton, tj. o 7,2% więcej niż w poprzednim roku. Do polskich portów morskich w 2014 r. zawinęło 17,5 tys. statków transportowych, tj. o 1,9% mniej niż w 2013 r. W polskich portach rozpoczęło lub zakończyło podróż 2220,2 tys. pasażerów (o 0,9% więcej niż w 2013 r.), w tym w ruchu międzynarodowym – 1753,6 tys. pasażerów (wzrost o 9,8%).
Wzrost obrotów odnotowano zarówno w portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, (Gdynia – o 12,8%, Gdańsk – o 5,5%, Świnoujście – o 4,5% oraz Szczecin – o 3,4%) oraz pozostałych portach: Elbląg – o 25,9%, Police – o 19,5%, Kołobrzeg – o 19,4% i Darłowo – o 8,1%. Spadek obrotów ładunkowych w porównaniu z rokiem poprzednim wystąpił w Ustce (o 50,5%). W strukturze obrotów ładunkowych największy udział miały ładunki masowe suche – 38,6% (w tym węgiel i koks – 14,3%), ładunki masowe ciekłe – 23,6% (w tym ropa naftowa i produkty z ropy naftowej – 20,7%) oraz ładunki w kontenerach dużych – 22,4%. W porównaniu z rokiem poprzednim wzrost obrotów odnotowano w następujących grupach ładunkowych: kontenery duże – o 18,3%, masowe ciekłe – o 12,0%, toczne nie samobieżne – o 11,7%, toczne samobieżne – o 11,5%. Natomiast spadek nastąpił w obrotach ładunków masowych suchych – o 0,8%, udział pozostałych ładunków drobnicowych pozostał na niezmienionym poziomie. Wśród towarów transportowanych statkami w relacji z polskimi portami morskimi w 2014 r. największy udział miały: ropa naftowa (13,3%), węgiel kamienny i brunatny (13,2%), ciekłe produkty rafinacji ropy naftowej (7,7%) oraz zboża (7,6%).
W 2014 r. krajowy obrót morski wyniósł 1,1 mln ton (o 10,0% mniej niż w roku poprzednim) i stanowił 1,7% obrotów ogółem. W międzynarodowym obrocie morskim przeładowano łącznie 67,8 mln ton ładunków (98,3% obrotów ogółem), tj. o 7,6% więcej niż w 2013 r. Promami transportowanych było około 10% ładunków międzynarodowego obrotu morskiego w relacji z portami w Świnoujściu (74,9% ładunków transportowanych promami), Gdyni (odpowiednio – 23,5%) oraz Gdańsku (1,6%). Międzynarodowy obrót morski był realizowany w 82,0% w ramach żeglugi bliskiego zasięgu, a 18,0% przypadało na żeglugę dalekiego zasięgu. Obroty z krajami europejskimi stanowiły 75,8% międzynarodowych obrotów (w tym z krajami Unii Europejskiej – 55,1%), Azją – 8,4%, Afryką – 7,8%, Ameryką Środkową i Południową – 3,6%, Ameryką Północną – 3,0%. Największy udział w międzynarodowych obrotach polskich portów miały ładunki transportowane w relacji z następującymi krajami: Rosją – 15,5%, Niemcami – 13,3%, Szwecją – 12,7%, Holandią – 6,0%, Wielką Brytanią – 4,5%, Norwegią – 4,9%, Finlandią – 2,8%, Danią – 2,6%, Stanami Zjednoczonymi
– 2,5%.
W 2014 r. udział ładunków przywożonych z zagranicy w obrotach międzynarodowych osiągnął poziom 56,9%, a udział ładunków wywożonych – 43,1%. Najwięcej ładunków przywieziono z Rosji (24,0% ładunków przywiezionych z zagranicy), Szwecji (10,8%), Niemiec (10,4%), Norwegii (6,9%) i Holandii (3,8%), natomiast wywieziono – do Niemiec (odpowiednio 17,2%), Szwecji (15,2%, w tym do Ystad – 4,9%), Holandii (8,8%) i Wielkiej Brytanii (5,6%). Ładunki masowe ciekłe przywożono głównie z Rosji (70,9%), Wielkiej Brytanii (8,5%) i Norwegii (7,3%), ładunki masowe suche – z Norwegii (12,0%), Rosji (9,9%), Argentyny (8,9%), Stanów Zjednoczonych (8,3%), kontenery – z Niemiec (45,4%) oraz Chin (15,2%), ładunki toczne – ze Szwecji (91,8%) i Finlandii (7,2%), a pozostałe ładunki drobnicowe – z Finlandii (19,3%) i Rosji (15,3%). Najwięcej ładunków masowych ciekłych wywieziono do Holandii (30,2%), ładunków masowych suchych – do Niemiec (14,1%), Maroka (11,5%), Włoch (10,3%), Arabii Saudyjskiej (8,1%), Danii (6,8%), Wielkiej Brytanii (6,2%), kontenerów dużych – do Niemiec (40,5%) i Rosji (12,5%), ładunków tocznych – do Szwecji (96,8%), pozostałych ładunków drobnicowych – do Wielkiej Brytanii (18,7%) oraz Rosji (17,8%).
Obrót ładunków tranzytowych w 2014 r. wyniósł 12,9 mln ton i zwiększył się w porównaniu z rokiem poprzednim o 11,1%. Najwięcej ładunków tranzytowych przeładowano w portach: Gdańsk (64,1%), Świnoujście (22,4%) oraz Szczecin (12,1%). Wzrost obrotów ładunków tranzytowych odnotowano w porcie Gdynia (8-krotny ), Szczecin (o 86,2%), Gdańsk (o 6,0%), natomiast spadek w Świnoujściu (o 2,0%). Przywóz ładunków tranzytowych wzrósł o 11,5% w porównaniu z 2013 r., a wywóz – o 10,4%. Największą część ładunków tranzytowych stanowiły kontenery duże (44,6%) oraz ładunki masowe suche (20,3%, w tym rudy i złom – 4,0%) oraz ładunki masowe ciekłe (19,7%, w tym ropa naftowa – 19,6%). Największy wzrost przeładunku ładunków tranzytowych w porównaniu z rokiem poprzednim dotyczył węgla i koksu (2,5-krotny), innych ładunków drobnicowych (o 2,5%), innych suchych ładunków masowych (o 40,1%). Natomiast największy spadek odnotowano w obrotach tranzytowych następujących grup ładunkowych: rudy i złom (o 62,0%), wyroby z żelaza i stali (o 13,5%), kontenery duże (o 2,7%).
Tranzyt morsko-lądowy w 2014 r. stanowił 38,7% obrotu ładunków tranzytowych (wzrost o 13,2% w porównaniu z rokiem poprzednim), tranzyt lądowo-morski – 12,4% (wzrost o 33,8%), tranzyt morski – 48,9% (wzrost o 5,1%). W tranzycie morsko-lądowym i lądowo-morskim głównymi krajami tranzytującymi były: Niemcy (36,5%), Czechy (20,5%), Słowacja (18,6%), Rosja (3,1%), Austria (2,9%), Węgry (2,5%).
Do polskich portów w 2014 r. zawinęło 17478 statków (o 1,9% mniej niż w 2013 r.) o pojemności brutto GT 190,8 mln (o 10,4% więcej niż rok wcześniej) i nośności 133,7 mln ton (o 9,0% więcej niż w roku poprzednim). W porównaniu z 2013 r. zwiększyła się średnia wielkość statków: pojemność brutto – o 12,6%, pojemność netto – o 12,9%, nośność statków – o 11,1%. Większość statków stanowiły drobnicowce niespecjalistyczne (7433 statki o pojemności brutto GT 119,0 mln i nośności 41,2 mln ton), statki pasażerskie (3921 statków o pojemności brutto GT 5,9 mln i nośności 0,9 mln ton, w tym 223 wycieczkowce o pojemności brutto 4,5 mln i nośności 0,6 mln ton), statki do przewozu ładunków masowych ciekłych (1625 statków o pojemności brutto 14,6 mln i nośności 23,4 mln ton), statki do transportu ładunków masowych suchych (2026 statków o pojemności brutto 19,4 mln i nośności 32,4 mln ton). Najwięcej statków przypływających do polskich portów to statki, których przewoźnik pochodził z Polski (6918 statków o pojemności brutto 66,4 mln i nośności 19,6 mln ton), Niemiec (2876 statków o pojemności brutto GT 19,3 mln i nośności 8,8 mln ton), Danii (1460 statków o pojemności brutto 26,2 mln i nośności 30,4 mln ton) oraz Szwecji (1194 statki o pojemności brutto 30,1 mln i nośności 8,7 mln ton). W 2014 r. w ruchu międzynarodowym pływało 79,9% statków, które zawinęły do polskich portów, a ich pojemność brutto stanowiła 97,8% pojemności brutto statków wchodzących do polskich portów (pojemność netto i nośność – odpowiednio 97,7% oraz 96,2%).

(źr. GUS)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.