Pracodawcy systematycznie podnoszą średnią roczną kwotę przeznaczaną na świadczenia pozapłacowe na pracownika – wynika z najnowszego badania „Potencjał rynku świadczeń pozapłacowych”, przeprowadzonego w styczniu 2015 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services. W 2014 roku średnia roczna kwota na świadczenia pozapłacowe wzrosła o 61 zł w porównaniu do roku ubiegłego i wynosi już 787 zł. Co ważne, zyskuje na znaczeniu motywacyjna rola świadczeń pozapłacowych, które stają się ważnym elementem oferty w konkurowaniu o dobrego pracownika.
Rynek pracy stale rośnie
Rynek pracy rośnie – według danych GUS z końca 2014 r. przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 4379,26 złotych, co oznacza wzrost o 3,7 procent, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Z kolei przeciętne zatrudnienie zwiększyło się w tym czasie o 1,1 procenta. Trendy na rynku pracy sprawiają, że odpowiednia motywacja i dowartościowanie pracowników stają się dla wielu pracodawców priorytetem. Wzrost płac może być też efektem malejącej liczby fachowców w naszym kraju, a co za tym idzie rosnącej potrzeby zadbania o dobrych pracowników, aby nie wyjechali za granicę, ani nie przeszli do konkurencji.
Nowe spojrzenie na motywację
Rok 2014 był przełomowy, jeżeli chodzi o nowe spojrzenie pracodawców na motywację pracowników. Według badania przeprowadzonego przez ARC dla Sodexo Benefits and Rewards Services, motywacyjna rola świadczeń pozapłacowych wzrosła o 6 puntków procentowych w porówaniu z rokiem poprzednim. Już praktycznie co trzeci działający na polskim rynku pracodawca stosuje świadczenia jako element systemu motywacyjnego. Maleje natomiast znaczenie świadczeń jako pomocy socjalnej dla zatrudnionych – rok do roku o 7 punktów procentowych mniej firm wykorzystuje świadczenia właśnie w ten sposób.
– Badania pokazują, że w obliczu zmian rynkowych pracodawcy zaczęli dostrzegać rosnącą rolę motywacji, która pozwala zatrzymać pracownika w firmie i zwiększyć jego wydajność. Przedsiębiorcy coraz staranniej rozpoznają realne potrzeby pracowników, uwzględniają ich oczekiwania i plany, a co za tym idzie w indywidualny sposób dopasowują świadczenia pozapłacowe do potrzeb każdego członka zespołu – wyjaśnia Magdalena Słomczewska-Klimiuk, kierownik kategorii motywacja pracowników, Sodexo Benefits and Rewards Services.
Kandydaci do pracy są coraz bardziej wymagający. Z raportu „Świadczenia pozapłacowe 2014” przygotowanego przez Grafton Recruitment we współpracy z Sodexo Benefits and Rewards Services wynika, że świadczenia dodatkowe znajdują się w pierwszej piątce najważniejszych czynników decydujących o tym, czy pracownik zdecyduje się na pracę w danej firmie. Są one kluczowe dla praktycznie co drugiego ankietowanego i ustępują jedynie atrakcyjnemu wynagrodzeniu, możliwościom rozwoju, dogodnej lokalizacji miejsca pracy oraz formie zatrudnienia.
Co oferują pracodawcy
Rodzajów świadczeń pozapłacowych oferowanych przez firmy jest coraz więcej i są coraz bardziej atrakcyjne. Poza tradycyjnymi kuponami, kartami przedpłaconymi, opieką medyczną, albo sportem, pracodawcy coraz chętniej dofinansowują posiłki, zapewniają świeże owoce i soki w godzinach pracy, a nawet organizują warsztaty np. z dietetykiem, stylistą, kosmetyczką, itp. Sposobów na motywajcę pozapłacową jest mnóstwo, ale ważne jest aby służyły one pracowników i były dostosowane do ich potrzeb, tylko wtedy będą stanowić faktyczny bodzieć motywacyjny i lojalnościowy.
(red)