Dodaj ogłoszenie o pracy


Co może być wartością dodaną we współczesnej logistyce – relacja z 6. Forum Kobiet w Logistyce!

„Logistyka +”, pod takim hasłem odbyło się 6. Forum Kobiet w Logistyce w Krakowie w dniach 05-06 czerwca 2017 r., które organizuje Beata Trochymiak, redaktor naczelna portalu Pracujwlogistyce.pl. Tegoroczne spotkanie kadry managerskiej branży logistycznej zgromadziło 180 uczestniczek i uczestników oraz kilkunastu prelegentów – ekspertów i specjalistów z różnych dziedzin. Spotkanie moderowała prof. Danuta Kisperska-Moroń z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

„Logistyka +”, czyli wszystko o wartości dodanej i retencji klienta, utrzymaniu wysokiej konkurencyjności firmy na rynku i wyróżnieniu swoich usług. To co jest istotne w tym zagadnieniu to uwzględnienie różnic pokoleniowych. Analizę współczesnych potrzeb klientów branży logistycznej w kontekście różnicy pokoleń na bazie najnowszych badań, omówiła prof. Halina Brdulak z SGH. Dbając o konkurencyjność swoich usług trzeba pamiętać o różnorodności klientów. Na przykład pokolenie Z w stosunku do pokolenia Y jest bardziej kreatywne i ma bardziej realistyczne podejście do życia. Ale też „Z” wpisuje się w koncepcję filozofii Lean (czyli „doświadczaj” i zobacz”), a pracę traktuje jako pewien rodzaj zabawy. Nowe technologie i zjawiska stają się ecosystemem dla pokolenia Z. Kolejna grupa to pokolenie Henry (high earnens not reach yat – w wieku 25-36-44 lat), która może pracować w dowolnym miejscu. - Warto zwrócić uwagę na to, co charakteryzuje erę przemysłu 4.0, której istotą jest rozwój produkcji spersonalizowanej po kosztach, charakterystycznych dla produkcji masowej. Napędza to zmiany w łańcuchu dostaw, prowadząc do szybkiego wzrostu produktywności – mówiła prof. Halina Brdulak. Poruszyła też kolejne, ważne i nowe zagadnienie – Blockchain – czyli sposób podejścia i myślenia, który zmienia istotę transakcji podobnie jak Internet. Tworzy rozwiązania oparte na węzłach sieci, zwiększa poziom zaufania do przeprowadzonych transakcji oraz zmienia w sposób zasadniczy sprawdzanie wiarygodności partnera. Blockchain uwiarygadnia wirtualną rzeczywistość i jest to przyszłość dla biznesu.
Marka czy brand?
Siła brandu w logistyce - to kolejne zagadnienie ściśle związane z budowaniem pozycji firmy na rynku. Bardzo ciekawą prezentację na ten temat przedstawiła Marta Tęsiorowska, vice president, head of marketing & communications Prologis Europe, która w swoim wystąpieniu zwróciła uwagę na to, co tworzy markę, która sprawia iż ludzie są skłonni zapłacić więcej za nasze usługi lub produkty. – Niezależnie od tego, czy chodzi o buty czy o logistykę, niezależnie od branży marka działa tak samo. Marka to coś więcej niż logo, które jest tylko symbolem marki. Marka to nie tylko produkt czy marketing. Czasem, kiedy mamy bardzo dobry produkt to on sam buduje markę, ale marka to coś mniej namacalnego, to niewidzialna warstwa znaczeń otaczająca produkt lub usługę – mówiła Marta Tęsiorowska. Jak wypromować markę? Marta Tęsiorowska zwróciła uwagę na komunikację w firmach. – O ile nie możemy kontrolować, co o nas mówią kiedy nie ma nas w pokoju, możemy nauczyć się na to wpływać poprzez komunikację, mówiącą o tym czym nasz produkt, usługa, firma wyróżnia się od wszystkich innych – przekonywała vice president Prologis Europe. Budowanie marki to zarządzanie tym, co o nas mówią inni. Nie ma nudnych produktów, tylko są nudne marki.
Zdobyć i zatrzymać klienta
O plusach i minusach biura obsługi klienta mówiła z kolei Katarzyna Mickiewicz, niezależny ekspert w zakresie retencji i obsługi klienta w branży TSL. Kiedy należy stworzyć biuro obsługi klienta, czy w ogóle warto je tworzyć, jak zarządzać obsługą klienta? – na te pytania odpowiadała Katarzyna Mickiewicz, która pokazała zasadnicze różnice pomiędzy oczekiwaniami klientów, pomiędzy akwizycją i retencją. Poruszyła też zagadnienia związane z kompetencjami pracowników, które istotnie wpływają na obsługę klienta. – Częstym sposobem, po który sięgają firmy, aby rozwiązać problem z obsługę klienta jest wydzielenie specjalnego zespołu do tego zadania. Potem okazuje się, że klient nie widzi poprawy, a my zastanawiamy się jak to możliwe. Tak, możliwe, gdyż reorganizujemy małą komórkę w firmie, a reszta pozostaje bez zmian, to tak jak byśmy zakupili nowy kabel do starego odbiornika i chcielibyśmy aby nadawał idealnie. Nie tędy droga, bo obsługą klienta powinni zajmować się wszyscy pracownicy, gdyż wszyscy na nią mają wpływ – podkreślała Katarzyna Mickiewicz. Szerzej temat ten został rozwinięty w sesji popołudniowej, w trakcie której uczestnicy mogli warsztatowo już przedyskutować poszczególne zagadnienia tej tematyki.
Dialog społeczny
O plusach dialogu społecznego we współczesnej logistyce mówiła Monika Pachniak-Radzińska, dyrektor rozwoju biznesu DB Schenker Logistics. To bardzo ciekawe zagadnienie, w której firma DB Schenker jest specjalistą i ma ogromne doświadczenie, którym podzieliła się z uczestnikami Forum. Moniak Pachniak-Radzińska omówiła formy dialogu i korzyści z dialogu społecznego, jakie może osiągnąć firma logistyczna. – Od wielu lat dbamy o to, aby DB Schenker był firmą preferowaną jako sąsiad dla lokalnych społeczności. To przynosi wiele korzyści nie tylko dla regionu w którym działamy, nie tylko wpływa pozytywnie na markę DB Schenker, ale też daje wiele satysfakcji naszym pracownikom, którzy chętnie włączają się we wspólne inicjatywy ze społecznością lokalną – mówiła dyrektor rozwoju biznesu DB Schenker Logistics.

O plusach polskiej logistyki w japońskiej rzeczywistości
Aplauz uczestników wywołała też Joanna Patera, logistics & customs section manager Sanden Manufacturing Poland, która na przykładzie fabryki Sanden, omówiła rozwój firmy zakorzenionej w kulturze japońskiej na polskim rynku i różnicach w podejściu do obsługi klienta. – Udało nam się połączyć, chociaż nie bez wysiłku, japońskie narzędzia z polskim działaniem – mówiła Joanna Patera. – To przynosi doskonałe efekty nie tylko w codziennej współpracy, ale też wpływa na decyzje biznesowe. Pierwsze europejskie centrum logistyczne Sanden powstało w Polsce. To sukces i zwiększenie pozycji Polski w globalnym świecie automotive – wymieniała Joanna Patera, która opowiedziała też o kulturze zarządzania, dyscyplinie w japońskim koncernie, komunikacji oraz pracy zespołowej.
Z kolei o polskiej firmie – fabryce Fakro - zdobywającej świat globalny opowiedział Arkadiusz Gdula, dyrektor ds. dystrybucji i logistyki Fakro, który omówił pozycję firmy na świecie, przedstawił dane eksportowe i zapowiedzi rozwoju.
Człowiek vs technologie
Na ile nowoczesne technologie wpływają na obsługę klienta i przewagę konkurencyjną firmy - spróbował odpowiedzieć Mateusz Barycza, national key accont manager w Raben Logistics Polska, który w swojej prezentacji zwrócił uwagę na istotne zmiany, które powoduje technologia. – Największym zagrożeniem dla każdego biznesu jest brak orientacji na klienta, a technologia nie zastąpi wszystkiego, ale też nie jest przeszkodą sama w sobie – podkreślał Mateusz Barycza. – Pamiętajmy, że to jakość naszych usług buduje lojalność klientów, a jakość to pewien stopień doskonałości – kontynuował. Najważniejsze, to odpowiedni dobór narzędzi i trafione inwestycje w nowoczesne technologie, tylko wówczas można stworzyć efekt synergii człowiek + technologia, który przyniesie oczekiwane rezultaty.

Słodki biznes w rękach operatora
O współpracy operatora logistycznego z fabryką słodyczy, jako potwierdzenie doskonałej synergii i obsługi klienta opowiedziały: Marzena Wal, dyrektor handlowy ID Logistics Polska oraz Katarzyna Mórawska – customer service manager, Lindt & Sprüngli (Poland). - Od technicznych aspektów logistyki zależy satysfakcja klienta finalnego. To jak pracuje magazyn z wyrobami gotowymi i w jaki sposób realizuje zamówienia buduje również na rynku wizerunek marki premium. Ale to nie wszystko, bo równie ważna jest komunikacja z klientem, informowanie go o wszystkim, co się dzieje z jego produktem – mówiła Marzena Wal.  – To prawda, wszelkie działania operatora logistycznego mają bezpośrednie przełożenie na jakość współpracy z naszymi klientami – potwierdziła Katarzyna Mórawska. Panie zwróciły uwagę, że przy zagadnieniu retencji bardzo ważny jest pracownik po stronie operatora. W tym przypadku,  to stały i stabilny personel jest wartością dodaną do świadczonych usług logistycznych. Oczywiście wszystkie techniczne wymagania są warunkiem koniecznym i nie można zapominać o posiadaniu dobrej struktury, systemów, procesów, procedur. - Z perspektywy naszej codziennej współpracy rzeczywiście to kontakt z kompetentnymi osobami daje poczucie bezpieczeństwa. Wszelkie przekazywane informacje na bieżąco, komunikacja są tutaj podstawą i naszym oczekiwaniem – podkreśliła Katarzyna Mórawska.
Kierowca a wizerunek firmy
Bogusława Barbara Zimmer, prezes zarządu Polskiego Klubu Trakera w kilku zdaniach, zwróciła się z apelem do uczestników w imieniu zawodowych kierowców. – Pamiętajmy o tym, że to kierowca znajduje się na końcu łańcucha dostaw i to o nim często się zapomina, nie docenia się jego w roli w budowaniu wizerunku naszych firm i usług. To kierowca  ma kontakt z klientem i wie co się też u klienta dzieje – zwracała uwagę Bogusława Zimmer.

 

Co ma dieta do logistyki?
Po wystąpieniu szefowej Polskiego Klubu Trakera, pierwszą część Forum zakończono przykładem firmy działającej w transporcie drogowym - Crusar Logistics. Karol Kundzicz, prezes Crusal Logistics, zaprezentował model zarządzania firmą, poprzez motywowanie zespołu i wspieranie jego rozwoju dzięki realizacji pasji, medycyny, sportu i diety. Z firmą na stałe współpracują różni eksperci, w tym m.in. prof. dr n. med. Andrzej Milewicz (endokrynolog) – którego wystąpienie na temat zdrowia kobiet, uczestnicy mogli obejrzeć na specjalnie nagranym na potrzeby Forum filmie. Kolejnym gościem Forum i ekspertem wspierającym rozwój firmy Crusar był Bogdan Szczotka, dietetyk (mistrz świata, Europy, Polski w kulturystyce), który zasygnalizował rolę zdrowego żywienia w zwalczaniu stresu i zwiększaniu wydajności pracy. Po wystąpieniach odbył się panel dyskusyjny z udziałem obydwu Panów oraz Grzegorza Balkuna – dietetyka i Rafała Drogosza, kay account managera w firmie Crusar. W dyskusję włączyły się uczestniczki Forum, które miały szereg pytań o dietę, o to jak radzić sobie z przygotowywaniem posiłków w pracy, co z dietą w domu i jak zachęcić do niej domowników.
Pierwszą cześć Forum podsumowała prof. Danuta Kisperska-Moroń, która zwróciła uwagę na obsługę klienta i wystąpienie p. Katarzyny Mickiewicz, iż ważny jest pracownik, to jak go motywujemy i nie należy o tym nigdy zapominać, choćbyśmy mieli najdoskonalsze technologie. Z drugiej strony, pracownik nie może być też przymuszany do określonego trybu życia i podporządkowania swojego prywatnego czasu wytycznym pochodzącym od firmy, tak jak chociażby tryb żywienia, czy zarządzanie czasem prywatnym.

Program merytoryczny Forum Kobiet w Logistyce zakończyły dwie sesje panelowe. Pierwszą „Zarządzanie a konkurencyjność”, czyli o wpływie stylu zarządzania na motywację zespołu i dbałość o klienta, poprowadziły: Anna Ossowska, dyrektor łańcucha dostaw w Nexteer Polska oraz Beata Krawczyk, dyrektor zarządzająca Mainfreight Poland (na zdjęciu po lewej) Drugą sesję poprowadziła Katarzyna Mickiewicz, rozwijając temat retencji klienta.

Forum zakończono uroczystą kolacją, w trakcie której Beata Trochymiak, organizatorka i autorka Forum Kobiet w Logistyce, wręczyła statuetki i tytuły „Kobieta w Logistyce 2016”. W gronie laureatek znalazły się: Iwona Korpalska „Kobieta w Logistyce 2016 – dostawca usług logistycznych” (na zdjęciu po prawej) oraz Anna Ossowska „Kobieta w Logistyce 2016 – odbiorca usług logistycznych” (na zdjęciu po lewej).  
Paniom serdecznie gratulujemy!

Partnerem głównym Forum była firm Prologis, a w gronie Partnerów firmy: DB Schenker, Grupa Raben, Crusar Logistics, ID Logistics oraz Lindt & Sprungli, PCC Intermodal oraz Airport Kraków i Welcome Services.

W dniu 6 czerwca uczestnicy, którym starczyło jeszcze sił, wybrali się na wizyty do fabryki Fakro w Nowym Sączu, do Terminala  Intermodalnego PCC w Gliwicach, na krakowskie lotnisko oraz do fabryki Nexteer w Tychach.  

(opr. red. Pracujwlogistyce.pl)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.