Szukając informacji o kontrahencie, kandydacie do pracy, partnerze biznesowym, 90 proc. osób sięgnie po zasoby w internecie. Jak przygotować idealny profil zawodowy, aby pierwsze wrażenie online było korzystne?
Dzisiaj w świecie internetu rządzą portale społecznościowe, których jest bardzo wiele. Jednakże zawodowo i biznesowo liczy się zaledwie kilka. Polscy użytkownicy internetu, najczęściej korzystają z trzech:
1. LinkedIn – ok 1,3 mln użytkowników w Polsce, ok 200 mln użytkowników na świecie
2. GoldenLine.pl – ok 1,7 mln użytkowników,
3. Twitter – ok. 2,5 mln użytkowników, ok 200 mln użytkowników na świecie
Każdy z tych portali ma swoje wady i zalety. - Zaletą LinkedIn jest z pewnością międzynarodowość. Jeśli mamy zagranicznych klientów, pracujemy w globalnej firmie – obecność tutaj jest wręcz obowiązkowa. Z drugiej strony często używany w komunikacji język angielski bywa barierą dla części osób. Choć w ustawieniach portalu można wybrać opcję polskojęzyczną, to profile osób opisane w języku angielskim nie zostaną przetłumaczone. Dlatego, jeśli nasza praca nie obejmuje międzynarodowych kontaktów, bardziej wygodnym w użytkowaniu może okazać się polski GoldenLine.pl – mówi Monika Błaszczyk, menedżer HRK SSC/BPO.
Twitter warto zastosować, jako portal uzupełniający – pozwalający w łatwy i szybki sposób zaprezentować swoje opinie o rzeczywistości biznesowej. Coraz większe znaczenie pod względem zawodowym mają również sieci społecznościowe na Facebook, Instagram, Pinterest, czy Google Plus, używane głównie do celów prywatnych. Tutaj warto zadbać o odpowiednie ustawienia prywatności, aby treści, zdjęcia przedstawiające nas w sferze domowej nie wpływały na profesjonalny wizerunek.
Elementy profesjonalnego profilu zawodowego
Zdjęcie
Zdjęcie na portalu zawodowym powinno mieć biznesowy charakter. Elegancki garnitur lub kostium, w przypadku kobiet dyskretny makijaż i subtelna biżuteria. Należy unikać tkanin wzorzystych i ostrych kolorów. Warto pamiętać, że obiektyw sprawia, że wszystkie elementy naszego wizerunku są wyostrzone.
Nagłówek
Jest jedną z najważniejszych informacji na profilu. To właśnie ten opis pokazuje się w wynikach wyszukiwania i kluczowe jest, aby był odpowiednio sformułowany. W pierwszej kolejności powinno znaleźć się stanowisko i nazwa firmy. Można dodać również informację o członkostwie w organizacji branżowej czy oferowanym produkcie. W nagłówku warto zamieścić swój adres e-mail – ułatwi to zainteresowanym możliwość kontaktu.
Podsumowanie
W podsumowaniu można swobodnie przedstawić szersze informacje nt. celów zawodowych. I tutaj słowa kluczowe grają ważną rolę – dzięki odpowiedniemu sformułowaniu kontrahenci i rekruterzy z łatwością dotrą do takiego profilu.
Doświadczenie zawodowe
Miejsca zatrudnienia należy zaprezentować w kolejności chronologicznej. Kiedy szukamy pracy, warto szczegółowo przedstawić zakres obowiązków na danym stanowisku. Równolegle można dodać informację o piastowanej funkcji w organizacji branżowej czy fundacji.
Umiejętności, nagrody, publikacje i szkolenia
Zadbajmy o wypunktowanie umiejętności zawodowych. Dzięki temu partnerzy biznesowi i współpracownicy z łatwością mogą je poświadczyć, dając swoistego rodzaju referencje. Korzystne wizerunkowo jest zamieszczenie informacji o publikacjach eksperckich oraz odbytych szkoleniach.
Oprócz dobrze opisanego profilu, warto rozbudowywać sieć kontaktów, co ułatwi nawiązywanie relacji biznesowych i będzie stanowić dobre źródło wiedzy o bieżących aktywnościach firm i pracowników z otoczenia. Publikacja postów, udział w dyskusjach grupowych pomoże w kształtowaniu swojego wizerunku i promocji usług czy oferowanych produktów. Warto więc zastanowić się, do kogo należy dotrzeć z informacjami i od kogo je czerpać. Do swojej sieci kontaktów zaprośmy współpracowników, partnerów biznesowych, rekruterów i obserwujmy liderów opinii.
Portale oferują szereg zaawansowanych ustawień prywatności, mogący przyprawić o zawrót głowy. Do najważniejszych należy:
• możliwość ograniczenia widoczności profilu (czy będzie dostępny dla wszystkich użytkowników Internetu, dla użytkowników portalu, tylko dla osób z sieci kontaktów);
• możliwość ograniczenia widoczności naszej aktywności (publiczne będą nasze posty czy opinie, ale nie aktywności w rodzaju uzupełnienia profilu, dołączenia do grupy czy dodania nowego kontaktu).
Niektórym wystarcza posiadanie tylko wizytówki na portalu, natomiast od części zawodów oczekiwana jest aktywność i dzielenie się informacjami. Dotyczy to w szczególności wszelkich specjalizacji w ramach konsultingu, PR, employer brandingu. Decyzja należy do nas – jeśli zdecydujemy się na aktywność konieczne jest zadbanie o wartość merytoryczną prezentowanych informacji. Krótko mówiąc warto publikować tylko to, pod czym z całą pewnością moglibyśmy się podpisać. Unikać też należy wszelkiego rodzaju humorystycznych postów, które jednak mogą urazić określone grupy.
(red/źr. HRK)
wszystko o rynku usług i pracy w logistyce