Dodaj ogłoszenie o pracy


To nie wzrost wolumenu, ale systemy motywacyjne generują szczyty przewozowe

Rosnąca liczba przesyłek w ostatnie 4-5 dni miesiąca to zwykle sztucznie generowane szczyty przewozowe spowodowane powszechnymi w firmach systemami motywacyjnymi rozliczanymi na koniec każdego miesiąca. Pomimo, że 50 proc. firm z pozytywnymi efektami podjęło działania ograniczające szczyty, to średnia skala szczytów w firmach generujących duże wolumeny przewożonych towarów nadal wynosi 202 proc., wpływając na wyższe koszty logistyczne (5-15 proc. rocznie), utraconą sprzedaż (wskazuje ją 61 proc. badanych) oraz jakość serwisu, w tym m.in. opóźnienia, błędy i braki czy uszkodzenia. Co ciekawe, zaledwie 10 proc. szczytów to efekt okresowego wzrostu konsumpcji – wynika z badania przeprowadzonego w ramach projektu „Szczyty kosztują”.

Poza policzalnymi konsekwencjami szczytów przewozowych, respondenci zauważają też takie negatywne efekty jak np. dezorganizacja pracy i chaos spowodowany nieprzewidywalnością szczytów, notoryczny brak realizacji celów wydajnościowych, podwyższony poziom stresu czy rotacja pracowników. Wielkim optymizmem napawa fakt, iż 86 proc. zarządów jest gotowych wesprzeć dział logistyki w rozwiązywaniu problemu szczytów przewozowych. Co więcej, aż 91 proc. firm deklaruje, że podejmowało walkę ze szczytami,  z czego 50 proc. osiągnęło efekty.

- Choć fakt występowania szczytów przewozowych nie jest niczym nowym, nigdy wcześniej nie podjęto próby bliższego zbadania tego zjawiska. Tymczasem jego skala i powszechność są zaskakujące - na tle innych krajów europejskich jesteśmy wręcz ewenementem. Samo badanie to dopiero początek. Teraz, wiedząc z czym się mierzymy, jesteśmy w stanie wypracować katalog dobrych praktyk i dążyć do ograniczenia szczytów przewozowych. Dlatego też w ramach koordynowanego przez nas projektu Szczyty kosztują organizujemy warsztaty z logistykami i szefami działów sprzedaży, na których dyskutujemy o obecnie funkcjonujących w firmach sposobach ograniczania szczytów przewozowych oraz szukamy innych skutecznych pomysłów radzenia sobie z tym problemem. W efekcie dajemy uczestnikom argumenty do dalszych rozmów, już we własnych organizacjach. Staramy się, by w warsztatach uczestniczyły osoby reprezentujące różne działy w firmach, gdyż problem szczytów dotyka całej organizacji i wbrew powszechnej opinii nie kończy się na dziale logistyki. Im więcej osób i firm włączy się w dyskusję, tym efekty będą bardziej satysfakcjonujące – powiedziała Klaudia Szymańska, koordynator projektu Szczyty kosztują z ROHLIG SUUS Logistics.    

Badanie zostało przeprowadzone w ramach projektu think tank Szczyty kosztują w czerwcu 2014 roku na podstawie 22 indywidualnych wywiadów ankietowych przeprowadzonych z managerami logistyki i łańcucha dostaw w polskich i międzynarodowych przedsiębiorstwach generujących wysokie wolumeny przewożonych towarów w transporcie krajowym (kilka-kilkadziesiąt tysięcy palet miesięcznie). Respondenci reprezentowali m. in. branże: FMCG, elektronika, AGD, budowlana (w tym: chemia budowlana, armatura, wyposażenie wnętrz).

(źr. Rohlig Suus Logistics)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.