Dodaj ogłoszenie o pracy


Konkurs Speed Docking pokazał, że czas rozładunków może być znacząco skrócony

Konkurencja Speed Docking to przykład tzw. ECR Europe Activation Project, jednego z kilkunastu takich projektów rozwijanych w krajach Europejskich przez National Initiatives – krajowe organizacje ECR oraz przynależne ECR organizacje GS1. Speed Docking to trwające 10 tygodni zawody pomiędzy centrami dystrybucji (DCs) w łańcuchach dostaw branży spożywczej. Konkurs został wymyślony i zorganizowany w celu minimalizacji czasu potrzebnego samochodom dostawczym od momentu wjazdu na teren centrum dystrybucji do momentu wyjazdu poza bramki. Aby umożliwić rzetelne porównanie czasów, stosowane są specjalne algorytmy umożliwiające znormalizowanie różnych rozmiarów dostaw do pełnych ciężarówek. Konkurs Speed Docking umożliwił zidentyfikowanie znacznych opóźnień, jakie mają ciężarówki w centrach dystrybucji w całej Europie i naświetlił możliwości poprawy efektywności.

Poniższa tabela pokazuje rezultaty tegorocznej edycji zawodów. Najszybszym Centrum Dystrybucji okazał się DC Supermarketów Deen w Holandii, z czasem niewiele przekraczającym godzinę. Zwycięzcy w Belgii i Luxemburgu (Colruyt i Camal Barchon) byli nieznacznie wolniejsi, natomiast w Czechach i na Słowacji najszybszy czas rozładunku (Billa Modletice) wyniósł ponad dwie godziny.

Kraj

Najszybszy Ważony Czas Cyklu Rozładunku

Średnia dla kraju (Ważony Czas Cyklu Rozładunku -Wszystkie ciężarówki przyrównane do pełnego załadunku)

Holandia

Deen Supermarkets in Hoorn - 1:03

3:00

Belgia i Luxemburg

Retail Dry Goods winner:

Colruyt Ghislenghien - 1:29

Retail Fresh Foods winner:

Camal Barchon - 1:39

4:01

Czech & Slovak

Billa Modletice - 2:27

4:04

Konkurs ma również na celu zachęcać do współpracy pomiędzy partnerami w łańcuchu dostaw, w zakresie łączenia ładunków samochodowych i współdzielenia transportu, aby zwiększyć wydajność całego łańcucha dostaw. Konkurs uwydatnił ogromną liczbę ciężarówek, które dostarczają towary nie wykorzystując swoich całych przestrzeni załadunkowych. Dla przykładu - z 37 tys. rozładunków śledzonych podczas konkurencji w Holandii, tylko 38% dostaw było „całosamochodowych”, podobny odsetek zmierzono w Belgii i Luksemburgu. Różnice pomiędzy średnią ważoną czasu rozładunku i najszybszym ważonym czasem cyklu w danym kraju ukazały duże pole do poprawy wydajności - nie tylko poprzez skrócenie czasu cyklu rozładunku, ale także z tytułu zmniejszenia kosztów, lepszego wykorzystania zasobów i ochrony środowiska.

Podstawowym celem konkursu jest zwiększenie świadomości potencjalnych oszczędności. Dzięki dalszej analizie danych i obserwacjom przeprowadzonym przez firmę CAROZ w centrach dystrybucji w Holandii, zidentyfikowano również pięć najważniejszych czynników dających możliwość poprawy wydajności, a mianowicie:
1.    Grupowanie przesyłek;
2.    Używanie etykiety logistycznej i innych rozwiązań EDI
3.    Wprowadzenie i przestrzeganie okien czasowych
4.    Szacownie czasu potrzebnego na kontrolę dostawy w oparciu o jej zawartość
5.    Stosowanie taśmociągów rolkowych, łączenie przenośników.

Wprowadzenie tych najlepszych praktyk może prowadzić do zmniejszenia czasów cyklu rozładunku nawet do pół godziny. Zwiększenie efektywności łańcuchów dostaw i rozwój najlepszych praktyk to kluczowe cele jakie stawiają sobie organizacje ECR (Efficient Consumer Response) w Europie i na świecie. Projekt konkursu Speed Docking to kolejna inicjatywa, która pozwala ten cel zrealizować. Pierwotnie konkurs zorganizowano przez firmę Mars i GS1 w Holandii cztery lata temu. W ostatnich latach pomysł rozwijają lokalnie organizacje ECR i GS1 – od dwóch lat odbywa się on w Belgii i Luksemburgu, od roku w Czechach i na Słowacji. W roku 2015 odbędzie się również w Polsce. Licencję na organizację konkursu Speed Docking posiada holenderska organizacja Connekt, za systemy do zbierania i analizy danych odpowiada firma CAROZ. Organizatorem konkursu w Polsce będzie ECR Polska.

1 października w Warszawie odbędzie się kolejne spotkanie grupy roboczej ECR Polska, połączone z całodniowymi warsztatami z jednym z twórców konkursu Speed Docking – Tomem Tillemansem z holenderskiego oddziału firmy Heinz. Warsztaty stanowić będą oficjalną inaugurację konkursu Speed Docking w Polsce, a jednocześnie wyjaśnią wszelkie organizacyjne kwestie dotyczące zawodów.
Osoby zainteresowane udziałem w projekcie mogą skontaktować się z biurem ECR Polska: Anna Jarzębowska-Kwiatek, Manager ds. Komunikacji ECR Polska, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Więcej informacji o zawodach: http://www.speeddocking.eu/.

(źr. ECR Polska)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.