szukasz pracy w logistyce?
Prześlij swoje CV!
portal rozwoju kariery w branży tsl
Poznajmy Polskie Firmy TSL
Opłaty drogowe w Europie
Narzędzia pracy
Wywiady Debaty
Raporty
Personalia
ABC Zawodów TSL
Okiem Rekrutera
Kobiety w Logistyce
Poradnik Eksperta
Przegląd Tygodniowy
Szkolenia Warsztaty
SUPER PREMIUM
Dodano: 2014.07.09
Specjalista ds. sprzedaży (z jęz. rosyjskim)
Pracujwlogistyce.pl
Lokalizacja: cała Polska
Szczegóły
SUPER PREMIUM
Dodano: 2014.07.23
Specjalista ds. sprzedaży reklamy
Pracujwlogistyce.pl
Lokalizacja: mazowieckie (Warszawa)
Szczegóły
SUPER PREMIUM
Dodano: 2014.07.23
Specjalista ds. rekrutacji
Pracujwlogistyce.pl
Lokalizacja: mazowieckie (Warszawa)
Szczegóły
SUPER PREMIUM
Dodano: 2014.06.05
Konsultant / Trener
Pracujwlogistyce.pl
Lokalizacja: cała Polska
Szczegóły
Wyszukiwarka ofert pracy

Działalność kurierska, a podatek VAT

Prowadzący firmę, która specjalizuje się w świadczeniu usług transportowych zamierza rozszerzyć działalność o usługi kurierskie - czy zasady opodatkowania takich usług są takie same jak w przypadku usług transportowych, w szczególności czy takie same są w tym przypadku zasady wystawiania faktur VAT?

 

Kwestia zasad opodatkowania podatkiem VAT usług kurierskich może budzić w praktyce sporo wątpliwości.  Wątpliwym jest czy usługi te są tożsame z usługami transportowymi i w związku z tym, czy powinny być opodatkowane na analogicznych zasadach (szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, szczególny moment wystawienia faktury), czy też stanowią odrębny rodzaj usług i w związku z tym powinny być opodatkowane na zasadach ogólnych. Zasadniczo wydaje się, iż zakres czynności wchodzących w skład takich usług jest analogiczny do usług transportowych, mianowicie można je sprowadzić do przemieszczenia określonego towaru z punktu A do punktu B, jednakże zagadnienie to wymaga bardziej szczegółowej analizy.

 

Ustawa o podatku od towarów i usług w ogóle nie odnosi się do pojęcia usług kurierskich, w szczególności nie definiuje ich istoty. Należy zatem posłużyć się znaczeniem językowym tego terminu. Otóż, zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego kurier to osoba wysłana  z pilną wiadomością, pismem, przesyłką itp. Zatem możliwe jest odróżnienie usług kurierskich od usług transportowych na podstawie takich kryteriów jak, termin dostarczania towaru. Mianowicie, co do zasady, usługi kurierskie powinny być usługami wykonywanymi tak szybko, jak to tylko możliwe. Ponadto, przedmiotem usług kurierskich nie jest przemieszczanie dużych partii towarów, tylko doręczanie przesyłek.

 

Na gruncie polskiego prawa pojęcie usług kurierskich było wyodrębnione w treści ustawy o łączności, która została derogowana ustawą z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe obowiązującą do dnia dzisiejszego. Na gruncie ustawy o łączności usługi kurierskie definiowano jako usługi nie mające charakteru powszechnego, polegające na zarobkowym, przyspieszonym przewozie i doręczaniu w gwarantowanym terminie przesyłek.

Powołane powyżej okoliczności prowadzą do wniosku, że pojęcie usługi kurierskiej nie jest tożsame z pojęciem usługi transportowej, gdyż charakter czynności, które zasadniczo wchodzą  w zakres takiej usługi jest odmienny, niż zakres czynności będących przedmiotem usługi transportowej. W szczególności, istotą usługi kurierskiej jest szybkie dostarczenie określonej przesyłki do odbiorcy i zasadniczo nie dotyczy ona dużych partii towarów przewożonych na rzecz jednego kontrahenta, lecz pojedynczych przesyłek. Na poparcie powyższego, warto jeszcze wskazać, iż w klasyfikacji PKWiU usługi kurierskie i usługi transportowe klasyfikowane są odrębnie. Konsekwencją tego jest fakt, iż usług kurierskie nie mogą być opodatkowane analogicznie jak usługi transportowe.

 

Zasady opodatkowania usług kurierskich
W związku z powyższym należy stwierdzić, iż obowiązek podatkowy w przypadku świadczenia usług kurierskich powstaje na zasadach ogólnych z chwilą wykonania usługi lub jeśli podatnik zobowiązany jest do wystawienia faktury, z chwilą wystawienia faktury, nie później jednaj, niż 7 dnia od dnia wykonania usługi. Przy czym właściwy moment wystawienia faktury VAT również określa się na zasadach ogólnych, a więc podatnik powinien wystawić fakturę w terminie 7 dnia od daty wykonania usługi (o ile oczywiście nie mamy do czynienia z płatnościami w formie zaliczek).

 

Przykład
Spółka X świadczy usługi kurierskie polegające na ekspresowym dostarczaniu przesyłek na rzecz Spółki Y. Przesyłka zostaje dostarczona w miejsce wskazane przez Spółkę Y w dniu 3 listopada 2010 r. z tego tytułu Spółka X wystawia fakturę w dniu 4 listopada 2010 r. obowiązek podatkowy z tytułu dokonanej transakcji powstanie w dniu 4 listopada 2010 r. (wystawienie faktury).


 
Dla usług tych nie będą miały też zastosowania szczególne stawki podatkowe, które w określonych sytuacjach przewidziane są dla usług transportowych. Usługi kurierskie powinny więc w każdym przypadku zostać opodatkowane według podstawowej stawki podatku VAT w wysokości 23%.

Powyższe znajduje potwierdzenie w stanowisku organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 26.02.2010 r. (sygn. IBPP3/443-920/09/KO) stwierdza: „W przypadku świadczenia usług kurierskich ustawodawca nie przewidział szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego. Oznacza to, że świadczący je podmiot jest obowiązany rozliczyć obrót z tego tytułu na zasadach ogólnych określonych w art. 19 ust. 1 ustawy o VAT. Natomiast w przypadku świadczenia usług transportu obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a ustawy o VAT z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi transportu.”

 

Autor: Anna Resiak, konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o

Najczęściej czytane
news
Będzie prawie 35 tys. nowych miejsc pracy
news
Nowe zasady przywozu towarów koleją do Unii Celnej od 1 paździ
news
Transporty towarów pomiędzy Europą a Chinami w czasie krótszy
news
Nawiązanie kontaktu z rekruterem sposobem na znalezienie pracy
news
III Forum Kobiet w Logistyce - wydanie pokonferencyjne!
Warto przeczytać
news
  Konkurs Speed Docking umożliwił zidentyfikowanie znacznych opóźnień, jakie mają ciężarówki w centrach dystrybucji w całej Europie i ▪ czytaj dalej
news
  Firmy, które nie mają wiedzy, jaki odsetek ich załogi zamierza szukać nowego pracodawcy, mogą zostać zaskoczone utratą... ▪ czytaj dalej
news
Jak pokazują wyniki najnowszego sondażu Instytutu Badawczego Randstad – Polacy należą do narodów najbardziej otwartych na zmianę pracy. Niestety, tę zaletę ... ▪ czytaj dalej
news
  Pośród przyczyn, dla których osoby szukające pracy przez długi czas nie mogą jej znaleźć, są nie tylko czynniki rynkowe, ale ▪ czytaj dalej
news
W raporcie analitycy wyjaśniają, jak e-commerce zmienia zapotrzebowanie na nieruchomości logistyczne oraz jak przebiega adaptacja centrów dystrybucyjnych. ▪ czytaj dalej
news
  Aż 66 proc. menadżerów uznało, że pracownicy obarczeni zbyt dużą liczbą komunikatów i informacji są problemem... ▪ czytaj dalej
news
Umowa na czas określony jest obecnie jedną z najbardziej powszechnych i najchętniej zawieranych umów o pracę, choć ... ▪ czytaj dalej
Partnerzy
Logistyka_a_jakosc_170.png
Transport_i_spedycja_170.png
logo_spedycje-170.png
moto_budowa_170.png
rzetelny_przewoznik_170.jpg
truck-auto_170.png
tsl_biznes_logo_170.png
warehouse_170.png
spinner
Strategiczni
Logistyka-infor-pl_170.png
eprzewoznik_170.jpg
etransport_170.png
spinner
Edukacyjni
WSL_170.png
mwslww_170.png
wscil_logo_170.png
spinner
Bądź na bieżąco! Zapisz się na naszą listę newsletterową. Szanujemy Twoją prywatność!
przegladtygodniowy
SlideBar

Chcesz się podzielić informacją, skomentować wydarzenie, bulwersuje cię jakiś problem, napisz o tym!

Napisz artykuł
SlideBar