Dodaj ogłoszenie o pracy


Inteligentne tachografy w ciężarówkach od 2016 roku?

W marcu 2016 roku zostanie przyjęta specyfikacja techniczna inteligentnych tachografów. To oznacza kolejne wydatki dla firm transportowych, ale i poprawę bezpieczeństwa na europejskich drogach - zapowiedział Bernardo Martinez z Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Transportu i Mobilności (MOVE) na konferencji „Manipulacje tachografem a bezpieczeństwo na drodze.

16 kwietnia w Warszawie odbyła się konferencja pod patronatem Komisji Europejskiej oraz Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. To pierwsza tak ważna dla branży transportowej inicjatywa. Jej organizatorem była polska firma Inelo, której oprogramowanie do weryfikacji prawdziwości danych tachografu wykorzystywane jest przez służby kontrolne w całej Europie. Między innymi omówiono zjawisko manipulowania tachografami i sposoby, jakich używają kierowcy. Od przyłożenia zwykłego magnesu po wyrafinowane urządzenia elektroniczne służące zakłócaniu pracy sprzętu.  Komisja Europejska szacuje, że 30-35 proc. danych z tachografów podlega manipulacjom. Z drugiej strony służby kontrolne posiadają narzędzia i coraz większą wiedzę, co sprawia, że na dzień dzisiejszy każda manipulacja w tachografach może być wykryta. Nie tylko przy bezpośrednim zatrzymaniu pojazdu na drodze, ale również podczas kontroli w przedsiębiorstwie na podstawie krzyżowej analizy danych!
Nowe inteligentne tachografy mają drastycznie ograniczyć możliwość fałszowania zbieranych przez nie informacji. Udoskonalone urządzenia bardziej odporne na magnesy będą miały łączność z satelitą, dzięki temu lokalizacja pojazdu zostanie automatycznie zarejestrowana co najmniej na początku i końcu okresu pracy. Dodatkowo służby kontrolne będą mogły zdalnie pobierać dane bez konieczności zatrzymywania TIR-a. Obecnie stosowane tachografy nie dają tych możliwości.
– Problem manipulacji w tachografach to tak szerokie zjawisko, że konieczna jest walka z tym procederem na poziomie europejskim. Nielegalne ingerowanie w dane urządzenia to nie tylko ogromne koszty dla firm związane z karami, ale przede wszystkim zagrożenie dla użytkowników dróg – a więc nas wszystkich – mówi Jakub Gieruszczak, właściciel spółki Inelo.
– Dostrzegliśmy potrzebę rozmawiania i dzielenia się na poziomie europejskim doświadczeniami związanymi z manipulacjami oraz ich wykrywaniem. Stąd idea międzynarodowej konferencji. Każda wykryta manipulacja to zapobieżenie potencjalnej katastrofie drogowej, ponieważ jak pokazują dane, przemęczenie jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków z udziałem TIR-ów. Dokładniejsza kontrola czasu pracy kierowców oraz świadomość przedsiębiorców zwiększy poziom bezpieczeństwa użytkowników dróg  i zabezpieczy firmy transportowe przed poważnymi konsekwencjami – podkreśla.

W okresie 2013-2014 GITD ujawniła łącznie 12 021 manipulacji, których dopuścili się kierowcy i ich pracodawcy. To obrazuje z jakim zjawiskiem trzeba walczyć na drogach.

(red)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.