W dwudziestym wydaniu Transport Market Monitor (TMM), magazynu wydawanego przez Capgemini Consulting oraz Transporeon, przedstawiono dynamikę rynku transportowego. W drugim kwartale 2014 roku ceny transportu wzrosły o 9,3 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału 2014 r. – wynika z najnowszego wydania raportu TMM.
Wskaźnik cen wzrósł o 9,3 proc. w II kwartale 2014 (wskaźnik 100,0), w porównaniu do wskaźnika cen w I kwartale (wskaźnik 91,5). W porównaniu do poziomu wskaźnika w II kwartale ubiegłego roku (wskaźnik 100,6), widzimy, że tegoroczny wskaźnik cen jest niższy o 0,6 proc. W II kwartale 2014 roku wskaźnik cen oleju napędowego wzrósł do poziomu 101,5 (+0,5%). Od 2010 roku średnia wskaźnika cen transportu mieści się w zakresie od 100 do 102 (za wyjątkiem sezonowego spadku w pierwszym kwartale roku). Wskaźnik możliwości przewozowych mocno spadł z wartości 114,4 w I kwartale 2014 do wartości 78,9 (-31,1 proc.) w II kwartale. W I kwartale wskaźnik pojemności ładunkowej mocno wzrósł osiągając poziom 114,4 (+36,9 %). Przez resztę roku można oczekiwać ożywienia wskaźnika cen.
Globalny przepływ w handlu
Wartość handlu znacząco wpływa na popyt na usługi transportowe i ceny. Capgemini Consulting opracowało również indeks globalnego przepływu w handlu (GTFI), przedstawiający statystyki światowego handlu, dostosowane do rynku europejskiego. W I kwartale 2014 wolumen handlu wzrósł o 1,3 proc. do poziomu 663 mld euro w Europie w porównaniu do IV kwartału 2013 (654 mld euro). W porównaniu do tego samego okresu w roku 2013 (657 mld euro) jest to wzrost o 0,8 proc.
- Wydaje się, że odeszliśmy od rekordowo niskich cen z 2009 r. Nowe dane za drugi kwartał 2014 roku pokazują stabilny obraz w dużej mierze zgodny z wartościami drugiego i trzeciego kwartału z poprzednich dwóch lat - komentuje Erik van Dort, dyrektor łańcucha dostaw w Capgemini.
- W ciągu ostatnich czterech lat wyniki gospodarcze w kilku krajach europejskich są nadal na słabym poziomie. Rozwój wskaźnika cen i zdolności przewozowych był jednak dość stabilny w tym okresie. Niemniej od 2010 r. poziom wskaźnika cena jest nieco niższy niż w 2008 roku – dodaje Peter Förster, Managing Director Transporeon.
Cały raport można pobrać TUTAJ. Wszystkie wskaźniki przedstawione w ww. raporcie pochodzą z platformy logistycznej TRANSPOREON, która w ciągu roku obsługuje przewozy (różne rodzaje samochodów, głównie FTL i LTL) o wartości ponad 2 miliardów euro na terenie wszystkich krajów europejskich. TMM bazuje na anonimowych danych pobranych z platformy, które są następnie analizowane przez Capgemini Consulting.
(źr. Transport Market Monitor / Capgemini Consulting)
wszystko o rynku usług i pracy w logistyce