Dodaj ogłoszenie o pracy


Umiarkowany wzrost cen transportu

W dwudziestym wydaniu Transport Market Monitor (TMM), magazynu wydawanego przez Capgemini Consulting oraz Transporeon, przedstawiono dynamikę rynku transportowego. W drugim kwartale 2014 roku ceny transportu wzrosły o 9,3 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału 2014 r. – wynika z najnowszego wydania raportu TMM.

Wskaźnik cen wzrósł o 9,3 proc. w II kwartale 2014 (wskaźnik 100,0), w porównaniu do wskaźnika cen w I kwartale (wskaźnik 91,5). W porównaniu do poziomu wskaźnika w II kwartale ubiegłego roku (wskaźnik 100,6), widzimy, że tegoroczny wskaźnik cen jest niższy o 0,6  proc. W II kwartale 2014 roku wskaźnik cen oleju napędowego wzrósł do poziomu 101,5 (+0,5%). Od 2010 roku średnia wskaźnika cen transportu mieści się w zakresie od 100 do 102 (za wyjątkiem sezonowego spadku w pierwszym kwartale roku). Wskaźnik możliwości przewozowych mocno spadł z wartości 114,4 w I kwartale 2014 do wartości 78,9 (-31,1  proc.) w II kwartale. W I kwartale wskaźnik pojemności ładunkowej mocno wzrósł osiągając poziom 114,4 (+36,9 %). Przez resztę roku można oczekiwać ożywienia wskaźnika cen.

Globalny przepływ w handlu
Wartość handlu znacząco wpływa na popyt na usługi transportowe i ceny. Capgemini Consulting opracowało również indeks globalnego przepływu w handlu (GTFI), przedstawiający statystyki światowego handlu, dostosowane do rynku europejskiego. W I kwartale 2014 wolumen handlu wzrósł o 1,3  proc. do poziomu 663 mld euro w Europie w porównaniu do IV kwartału 2013 (654 mld euro). W porównaniu do tego samego okresu w roku 2013 (657 mld euro) jest to wzrost o 0,8 proc.
- Wydaje się, że odeszliśmy od rekordowo niskich cen z 2009 r. Nowe dane za drugi kwartał 2014 roku pokazują stabilny obraz w dużej mierze zgodny z wartościami drugiego i trzeciego kwartału z poprzednich dwóch lat - komentuje Erik van Dort, dyrektor łańcucha dostaw w Capgemini.
- W ciągu ostatnich czterech lat wyniki gospodarcze w kilku krajach europejskich są nadal na słabym poziomie. Rozwój wskaźnika cen i zdolności przewozowych był jednak dość stabilny w tym okresie. Niemniej od 2010 r. poziom wskaźnika cena jest nieco niższy niż w 2008 roku – dodaje Peter Förster, Managing Director Transporeon.

Cały raport można pobrać TUTAJ. Wszystkie wskaźniki przedstawione w ww. raporcie pochodzą z platformy logistycznej TRANSPOREON, która w ciągu roku obsługuje przewozy (różne rodzaje samochodów, głównie FTL i LTL) o wartości ponad 2 miliardów euro na terenie wszystkich krajów europejskich. TMM bazuje na anonimowych danych pobranych z platformy, które są następnie analizowane przez Capgemini Consulting.

(źr. Transport Market Monitor / Capgemini Consulting)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.