Dodaj ogłoszenie o pracy


Do 2020 roku w sektorze usług biznesowych pracować będzie 250 tys. osób

usługi_biznesowePolski rynek usług biznesowych wciąż się rozwija i jest postrzegany jako jedna z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki. Według danych ABSL, największej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej organizacji, która zrzesza firmy z sektora usług biznesowych, zatrudnia on w całej Polsce już ponad 150 tys. pracowników w ponad 530 centrach z kapitałem zagranicznym. Do 2020 roku w sektorze ma pracować nawet 250 tys. osób. 10 proc. wszystkich ośrodków outsourcingowych wykształciło kompetencje, które pomagają w zarządzaniu łańcuchem dostaw.
Znacząca jest również skala inwestycji, które podejmowane są w Polsce. W latach 2004 – 2014 firmy obsługiwane przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych podjęły decyzje o realizacji aż 500 nowych projektów inwestycyjnych. Polskie miasta chętnie wspomagają polskich i zagranicznych inwestorów – szczególnie Kraków, Wrocław, Warszawa, Łódź, Trójmiasto, czy Katowice. Biorąc pod uwagę cały rynek, najprężniej rozwijają się firmy świadczące usługi na rzecz przedstawicieli sektora usług finansowych, technologii i komunikacji oraz producentów towarów przemysłowych. Według raportu Orange Insights pt. „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2015” to właśnie przedsiębiorstwa z tych branż są najczęściej obsługiwane przez zlokalizowane w Polsce centra usług. Ma to związek z dużym zapotrzebowaniem na obsługę wielu zróżnicowanych procesów – od finansowo – księgowych przez wsparcie HR, aż po zarządzanie zasobami intelektualnymi przedsiębiorstwa. Jednak sektor usług dla biznesu zaczyna być doceniany również na szerszą skalę.
- Według tegorocznego raportu Orange Insights, 63 proc. przedstawicieli dużych firm i korporacji działających w Polsce uważa, że outsourcing pozwala budować przewagę konkurencyjną. Rynek wciąż się rozwija i w kolejnych latach obserwować będziemy stopniowy wzrost zainteresowania tego typu rozwiązaniami. Jedną z największych korzyści dla firm, które zdecydują się skorzystanie z nowoczesnych usług biznesowych jest widoczna redukcja kosztów operacyjnych. W przypadku np. outsourcingu druku oszczędności kształtują się na poziomie 10-40 proc. – mówi Maciej Nuckowski, dyrektor Działu Usług w Xerox Polska.
Logistyka i łańcuchy dostaw
Sukcesywnie wzrasta również rola usług wykraczających poza dotychczasową działalność centrów takich jak marketing, obsługa prawna, czy wsparcie procesów logistycznych. Już 15 proc. wszystkich ośrodków outsourcingowych zajmuje się wsparciem marketingowym, a 10 proc. wykształciło kompetencje, które pomagają w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Wpływ na ten stan rzeczy ma specyfika działalności obsługiwanych firm, które oczekują od swoich partnerów biznesowych dostarczania coraz bardziej kompleksowych usług, aby zapewnić wielofunkcyjne wsparcie dla biznesu. Paradoksalnie coraz większe znaczenie zaczynają odgrywać przedsiębiorstwa, które dostarczają kompleksowe usługi wspomagające samą branże outsourcingową. Głównymi motywacjami do delegowania części procesów na zewnątrz jest potrzeba efektywności i oszczędności. W związku z tym dostawcy oferują przedsiębiorstwom outsourcingowym rozwiązania wspierające zarządzanie, które pozwalają obniżyć ponoszone wydatki własne. Dodatkowo, firmy korzystające z usług zewnętrznych chcą często weryfikować aktywność podmiotów wykonujących dla nich usługi, a także mieć możliwość analizy otrzymywanych danych oraz ich raportowania.
Przyszłość usług biznesowych
Prognozy wskazują, że rynek usług dla biznesu będzie się stale rozwijał, generując tym samym wiele inwestycji oraz dziesiątki tysięcy nowych miejsc pracy. Pozytywna koniunktura, wspomagana przez Ministerstwo Gospodarki, programy grantowe czy Specjalne Strefy Ekonomiczne, wpłynie również na branżę wsparcia procesów outsourcingowych, które mogą wpłynąć na rozbudowę oferowanych usług w kierunku rozwiązań zapewniających kompleksowe wsparcie dla całego biznesu zleceniodawcy.

(red/ źr. Linkleaders)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.