4 grudnia 2014 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2014 r. w sprawie wpisu na listę agentów celnych (Dz. U. poz. 1702). Rozporządzenie to reguluje dokonywanie wpisów na listę agentów celnych. Wpis na listę został ustalony w ustawie z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (tzw. druga transza deregulacji zawodów). Przypomnijmy - ustawa ta, na wniosek przedstawiony przez Szefa Służby Celnej, wprowadziła deregulację w zakresie zawodu agenta celnego. Jej istotą jest rezygnacja z konieczności zdawania przez kandydatów na agentów celnych egzaminów przed komisją powołaną przez ministra finansów na rzecz wymogu posiadania kwalifikacji lub doświadczenia w zakresie obsługi celnej podmiotów gospodarczych.
Najnowsze ww. rozporządzenie w sprawie wpisu na listę agentów celnych określa sposób prowadzenia listy, tryb dokonywania wpisu na listę oraz dokumenty dołączane do wniosku o wpis. Lista agentów celnych jest prowadzona w formie elektronicznej przez dyrektora Izby Celnej w Warszawie. Wpis na listę obejmuje: numer i datę wpisu oraz imię i nazwisko agenta celnego.
Do pisemnego wniosku o wpis na listę agentów celnych, zawierającego oprócz podstawowych danych wnioskodawcy także oświadczenie o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych, należy dołączyć dokumenty potwierdzające posiadane wykształcenie lub co najmniej trzyletnie doświadczenie w sprawach celnych oraz aktualną informację o niekaralności.
Więcej informacji znajduje na stronie: http://www.finanse.mf.gov.pl/clo/agenci-celni
(źr. za inf. Ministerstwa Finansów)