Konto pracodawcy

Najbardziej energooszczędny magazyn świata powstaje w Tilburgu

W holenderskim Tilburgu powstaje centrum dystrybucyjne, które otrzymało najwyższą ocenę BREEAM w historii. Zgodnie z uwzględnionymi w procedurach certyfikacyjnych kryteriami, budynek „New Logic III” uzyskał 98,48 proc. punktów na skali energooszczędności i zrównoważonego rozwoju. Jakie rozwiązania pozwoliły osiągnąć taki rezultat?
W parku biznesowym pod Tilburgiem, tuż przy zjeździe z drogi szybkiego ruchu A58, łączącej z zachodem Holandii przemysłowe Eindhoven i mieszczące się w nim drugie co do wielkości krajowe lotnisko, powstaje niezwykle innowacyjne centrum dystrybucyjne. Obiekt przyciąga uwagę nie tylko ciekawą, cylindryczną formą, ale także spektakularnymi osiągami w obszarze zrównoważonego rozwoju. Zgodnie z założeniami zleceniodawcy, projekt budynku oraz jego parametry po wzniesieniu miały kwalifikować go do piątego, najlepszego poziomu certyfikatu BREEAM – Outstanding, wymagającego uzyskania w procesie certyfikacji 85 proc. punktów. Teraz, gdy jest już na wykończeniu, wiadomo, że ostatecznie zasłużył na ocenę równą 98,48 proc. To najwyższy w historii wynik uzyskany przez centrum dystrybucyjne. Co sprawia, że „New Logic III”, ze względu na kształt zwany także „Rurą” (ang. The Tube”), jest aż tak energooszczędny?

Energooszczędne rozwiązania
Projektowanie i realizację obiektu przeprowadzono od początku do końca w zgodności z promowaną przez holenderską Krajową Agencję Przedsiębiorczości trójstopniową strategią dążenia do efektywności energetycznej, znaną jako Trias Energetica. Zakłada ona:
• ograniczenie zużycia energii przez zapobieganie jej marnotrawstwu – na przykład dzięki kształtom budynku lub izolacji fasad i dachów;
• maksymalizację skali wykorzystania odnawialnych źródeł energii – wiatru, wody i słońca – na przykład przez zastosowanie słonecznej energii cieplnej oraz fotowoltaiki;
• w przypadku, gdy nie jest możliwe całkowite zaspokojenie potrzeb energetycznych z OZE, paliwa kopalne należy wykorzystywać tak efektywnie jak to możliwe – na przykład stosując pompy ciepła czy ograniczając długość przewodów w systemach grzewczych i wentylacyjnych.

Pierwszy punkt powyższej listy architekci zrealizowali doprawdy brawurowo. Jak piszą w opisie projektu: Inspiracją dla formy była lokalizacja tuż przy autostradzie i dynamika ruchu drogowego, której nie oddawałby – nawet wydłużony - prostopadłościenny kształt. Dlatego też po serii badań zdecydowano się na zastosowanie eliptycznego przekroju – fascynującego i nietypowego dla obiektów logistycznych. Okazuje się, że prócz względów estetycznych, bryła ma ogromne znaczenie funkcjonalne. Z jednej strony pozwala na maksymalizację powierzchni przeszkleń, wpuszczając do wnętrza duże ilości światła dziennego, zapewniającego dobre warunki pracy. Od strony południowej natomiast utworzona dzięki kształtowi obiektu zasłona chroni przed zbyt ostrym światłem część biurową budynku. By jeszcze lepiej zadbać o kwestie energii termicznej, zastosowano trójwarstwowe szkło, dodatkową izolację powierzchni dachu oraz pompę ciepła.
Inteligentne instalacje

Jako że w niebędącymi chłodniami magazynach energię elektryczną zużywa przede wszystkim instalacja oświetleniowa, jej parametrom poświęcono w „New Logic III” szczególną uwagę.  – W przypadku obiektów, do których wnętrza dociera duża ilość światła dziennego duże oszczędności można wypracować dzięki zastosowaniu czujników natężenia oraz sterowników, regulujących pracę opraw w zależności od wskazań sensorów. Kiedy w magazynie jest wystarczająco jasno, oprawy mogą zostać nawet całkowicie wygaszone – mówi Maciej Gronert z TRILUX Polska. – Gdy wykorzysta się także czujniki obecności, wyłączające światło w strefach, które nie są używane w danej chwili, można zredukować ilość zużywanej energii elektrycznej nawet o kilkadziesiąt procent. W nowoczesnych systemach takich jak ten wykorzystany w „New Logic III” ustawienia pracy opraw można modyfikować z poziomu urządzeń mobilnych – dodaje projektant oświetlenia TRILUX Polska. Prócz inteligentnego systemu zarządzania oświetleniem, oprawy zintegrowano z oprogramowaniem pozwalającym na kompleksowy facility management. Jego funkcje obejmują między innymi zdalne, automatyczne informowanie użytkownika o ewentualnych usterkach urządzeń działających w obiekcie, umożliwiając natychmiastową reakcję.

Całkowita powierzchnia budynku wynosi 60 400 mkw., z czego 40,000 mkw. stanowi magazyn, 3 400 mkw. biura, a 17 000 mkw. strefa Value Added Logistics. Z wynikiem BREEAM na gwarantującym otrzymanie najwyższej noty poziomie 98,48 proc. „New Logic III” Jest najbardziej zrównoważonym spośród wszystkich wybudowanych dotychczas i poddanych certyfikacji centrów dystrybucyjnych.

(red./źr. TRILLUS Polska)

 

kobiety w logistyce
Kobiety za kierownicą łagodzą obyczaje?
Odkrywamy „Źródła Logistyki” – relacja z 7. Forum Kobiet w Logistyce!
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Kiedy tachograf odmawia posłuszeństwa – co zrobić?
Kary administracyjne w systemie SENT – przewozy kolejowe
Kontrola trzeźwości za granicą – wynik badania może być wyższy niż w Polsce! ...
Koszty nietrafionej rekrutacji są ogromne - jak tego uniknąć?
Zmiany w prawie – tachografy konkretne rozwiązania! Cz.2
Transport i spedycja drogowa - najnowsze zmiany w prawie cz. 1
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Eksport na Wschód - przedsiębiorcy zabezpieczają tylko kilka procent dostaw i tracą
Rynek magazynowo - logistyczny w Polsce przeżywa prawdziwy rozkwit
Co dręczy polską branżę transportową w 2018 roku?
Eksport drobiu do Chin z szansą na wzrost
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Sportowcy z InPost Athletic Team mistrzami Europy 2018!
Dachser stawia na rozwój swojej sieci w Indiach
Ekol Polska rozszerza współpracę z Regattą
Kuehne + Nagel przejął kolejną firmę – tym razem specjalizującą się w obsłu ...
Lotnisko w Jasionce bije kolejne rekordy w obsłudze liczby pasażerów
SKAT Transport nagrodzony „EKOJANOSIKIEM – Zieloną Wstęgą Polski”
Słabe wyniki Deutsche Bahn za I półrocze – spadek przewozów cargo
FM Logistic operatorem logistycznym firmy ETi European Food Industries
Nowe połączenie intermodalne na trasie Polska - Rumunia
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC