Rekruter pyta i ocenia, kandydat odpowiada i czeka na decyzję – tak wygląda tradycyjny podział ról w procesie rekrutacyjnym. Aż 34 proc. kandydatów źle ocenia kompetencje rekruterów po rozmowie kwalifikacyjnej – wynika z 2. edycji badania Candidate Experience, przeprowadzonego z inicjatywy Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji.
- Rekruter to najczęściej pierwszy przedstawiciel firmy, z którym ma do czynienia kandydat. To, jaki obraz rekrutera pozostanie w pamięci kandydata, może mieć wpływ na późniejsze postrzeganie produktów i usług danej firmy. Dlatego tak istotne jest bieżące i konsekwentne zdobywanie nowych kwalifikacji przez osoby reprezentujące działy HR w firmach. W szczególności mam tutaj na myśli rozwijanie umiejętności w obszarze tzw. sprzedaży i marketingu oferty pracy, którą rekruter powinien odpowiednio zaprezentować podczas prowadzonych rozmów z kandydatem – podkreśla Marcin Sieńczyk, dyrektor zarządzający eRecruitment Solutions, inicjatora Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji.
Zdaniem połowy respondentów drugiej edycji badania „Candidate Experience”, rekrutujący są dobrze przygotowani do spotkań kwalifikacyjnych, 1/3 kandydatów uważa, że brakuje im specjalistycznej wiedzy, zaś 8 proc. badanych twierdzi, że rekruterzy zwykle są nieprzygotowani i nie mają wiedzy na temat specyfiki pracy na stanowisku, na które poszukują pracownika. Powinniśmy posiadać przynajmniej podstawową wiedzę o oferowanych produktach i usługach, którą podczas spotkania rekrutacyjnego możemy przekazać kandydatowi. Nie wyobrażam sobie także sytuacji, w której nie potra¬fiłabym przedstawić kandydatowi zakresu obowiązków w ramach stanowiska, na które ten aplikuje. Taki brak wiedzy całkowicie kompromi¬towałby nie tylko mnie, jako rekrutera, ale również firmę, którą reprezentuję – podkreśla Justyna Szymczak-Goździerska, Business Development Manager Devonshire.
Warto, aby specjaliści ds. HR szli też z duchem czasu i reagowali na zmieniające się otoczenie. Młodsze pokolenia prowadzą nieco odmienny tryb życia i z uwagi na ogromną rolę nowych technologii inaczej organizują swój czas. Rekruter powinien śledzić trendy w rozwoju społeczeństwa i brać je pod uwagę przy poprowadzonych projektach.
(źr. Koalicja na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji)