Dodaj ogłoszenie o pracy


Stawka 8,5 euro dla polskich przewoźników zawieszona - Niemcy czekają na wyjaśnienia KE w sprawie MiLog

Niemiecka płaca minimalna została zawieszona dla polskich przewoźników – taką informację podało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju w swoim komunikacie z dnia 30 stycznia 2105 r. Po obustronnych spotkaniach m.in. ministrów transportu Polski i Niemiec, niemieckie władze podjęły decyzję o  zawieszeniu  wykonywania i egzekwowania przepisów dotyczących przejazdów tranzytowych w odniesieniu do polskich przewoźników, aż do czasu wyjaśnienia tej sprawy przed Komisją Europejską.

Strona niemiecka godząc się na zawieszenie płacy minimalnej, podkreśliła że decyzję taką podjęto, gdyż stronie niemieckiej zależy na utrzymaniu wzorowych stosunków gospodarczych miedzy Polską a Niemcami. Jednakże zawieszenie dotyczy głównie tranzytu, a w przypadku operacji transportowych, które nie są tranzytem (przejazdy transgraniczne, kabotaż), prowadzone będą dalsze konsultacje przedstawicieli resortów infrastruktury i rozwoju oraz pracy w randze wiceministrów z niemieckimi odpowiednikami. Celem rozmów ma być wypracowanie wspólnego, satysfakcjonującego obie strony rozwiązania – można przeczytać w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury.

Jednocześnie Polska podtrzymuje swoje stanowisko dotyczące niezgodności z unijnym prawem przepisów niemieckiej ustawy o płacy minimalnej w zakresie przejazdów i tranzytu. Ministerstwo Infrastruktury oraz polski MSZ rozmawiają także z administracją tych państw członkowskich, których przewoźnicy wykonują przewozy na rynku niemieckim. Z inicjatywy Polski - 15 stycznia odbyło się w Brukseli spotkanie z przedstawicielami Bułgarii, Chorwacji, Czech, Estonii, Litwy, Rumunii, Słowacji, Słowenii i Węgier. Jego celem było wypracowanie wspólnego stanowiska wobec działań strony niemieckiej. Polska apeluje o nieegzekwowanie stosowania nowych niemieckich przepisów, w szczególności  wobec przewoźników dokonujących przewozów tranzytowych (rzeczowych i osobowych) przez terytorium RFN, do czasu wyjaśnienia sprawy ich zgodności z prawem UE. Jak zapewnia Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych - administracja rządowa pozostaje w bezpośrednim kontakcie ze stowarzyszeniami przewoźników drogowych. W pierwszej połowie stycznia przewoźnicy sygnalizowali jedynie pojedyncze przypadki kontroli przewoźnika i kierowcy przez służby niemieckie oraz odmowy wydania przez niemiecką spedycję ładunku polskiemu przewoźnikowi.

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.