Dodaj ogłoszenie o pracy


Sprzedaż wielokanałowa szansą na rozwój usług logistycznych

Rozwój sprzedaży wielokanałowej zwiększa znaczenie relacji między odbiorcami a operatorami usług logistycznych (3PL). Ponieważ konsumenci oczekują ciągłej możliwości dokonywania zakupów, sieci handlowe zmuszone są do inwestowania w technologie, systemy łańcucha dostaw oraz strategie dostarczania zakupów, które będą w stanie zapewnić płynność we wszystkich kanałach sprzedaży – wynika z 19. Corocznego Badania Operatorów Zintegrowanych Usług Logistycznych (3PL) (2015) przeprowadzonego przez Capgemini Consulting, Penn State University, Korn/Ferry International  oraz Penske Logistics.

Z uwagi na brak jednolitości gospodarki światowej, odbiorcy usług szacują, że przeciętnie 36 proc. ich wydatków na logistykę jest związanych z zamówieniami zlecanymi na zewnątrz, w porównaniu z 44 proc. w ubiegłym roku. 67 proc. odbiorców zwiększyło w tym roku ilość zamawianych na zewnątrz usług logistycznych (72 proc. w 2013 r.). Natomiast 53 proc. z nich zmniejszyło bądź skonsolidowało liczbę zewnętrznych dostawców usług logistycznych. Dla prawie jednej trzeciej (32 proc.) respondentów z grona odbiorców i dostawców 3PL podstawowym bodźcem do inwestowania w usługi wielokanałowe jest obsługa klienta. Z odpowiedzi 770 odbiorców i dostawców usług logistycznych z Ameryki Północnej, Europy, regionu Azja-Pacyfik i Ameryki Łacińskiej wynika, że pomimo docenienia znaczenia sieci wielokanałowej, wielokanałowe łańcuchy dostaw wciąż jeszcze rozwijają się pozostawiając dużą lukę pomiędzy  oczekiwaniami  konsumentów i sprzedawców a firmami stosującymi strategię wyczekiwania.

Jako najważniejsze bodźce do przyjęcia strategii wielokanałowej wymieniane są: obsługa klienta (32 proc.), poziom usług (23 proc.) i koszty frachtu (11 proc.). Jednakże jedna trzecia respondentów (33 proc.) nie jest przygotowana do obsługi takich form sprzedaży. Zaledwie 2 proc. respondentów uznało, że doskonale radzą sobie z obsługą wielokanałową. Połowa respondentów badania (50 proc.) testuje lub inwestuje w nowe strategie dostarczania towarów, aby rozbudować sieć wielokanałową, ale 16 proc. stosuje opcję dostawy do domu z lokalnego sklepu lub rozważa jej wprowadzenie, a 15 proc. stosuje dostawy niedzielne lub planuje ich wprowadzenie. Z kolei 12 proc. dostarcza towary za pośrednictwem operatora zatrudnionego przez sklep lub rozważa taką opcję, natomiast 11 proc. wykorzystuje wysyłkę do paczkomatów lub zastanawia się nad nią.
W ramach planów przekształcenia swoich modeli biznesowych, coraz więcej firm 3PL poszukuje działających w oparciu o chmurę rozwiązań zarządzania relacjami z klientem Zarówno odbiorcy usług logistycznych (75 proc.), jak i firmy 3PL (77 proc.) zgadzają się, że sektor 3PL mógłby bardzo skorzystać na dostępności dopasowanych do branży rozwiązań z obszaru zarządzania relacjami z klientem (CRM). Dla firm 3PL ważne jest usprawnienie globalnych przepływów i procesów, umożliwienie dyrektorom działów handlowych dostępu do informacji na szczeblu kierowniczym, a także identyfikacja powodów nieefektywności oraz powstawania tzw. wąskich gardeł w operacjach handlowych. 40 proc. odbiorców kładzie w swoich przetargach nacisk na to, czy firmy 3PL wykorzystują odpowiednie technologie CRM. Ponieważ monitorowanie operacji przez sprzedawców w czasie rzeczywistym jest coraz bardziej zależne od użytych technologii, działy logistyki i firmy 3PL inwestują w systemy zarządzania magazynami (WMS) – 58 proc., systemy planowania zasobami przedsiębiorstwa – 54 proc., monitorowanie łańcucha sprzedaży – 43 proc., rozszerzenia do systemów zarządzania magazynami – 33 proc. oraz urządzenia do identyfikacji radiowej (RFID) – 21 proc. Inwestują także w technologie pozwalające im spersonalizować i dostosować proces sprzedaży, takie jak aplikacje na urządzenia mobilne - 33 proc.

W 2014 roku utrzymała się tendencja wzrostu popularności Meksyku jako położonej blisko rynku zbytu lokalizacji produkcji: 40 proc. odbiorców usług logistycznych biorących udział w badaniu wskazało, że przeniosło niektóre ze swoich procesów właśnie do tego kraju. Spedytorzy wskazali, że przenoszą się do Meksyku z USA (55 proc.), Chin (36 proc.) i Kanady (9 proc.). Respondenci biorący udział w badaniu wskazali, że Meksyk zapewnia im niższe koszty operacyjne, korzystne warunki podatkowe, krótszy czas przewozu frachtu oraz bliskość źródeł zaopatrzenia. Zwrócili również uwagę na główne przeszkody prowadzenia działalności wciąż utrzymujące się w Meksyku - w szczególności przestępczość, brak bezpieczeństwa, ubogą infrastrukturę oraz skomplikowane przepisy.

Strategiczny sposób zarządzania personelem będzie coraz bardziej istotny dla branży 3PL z uwagi na oczekiwany niedobór talentów. 62,6 proc. biorących udział w badaniu respondentów potwierdziło, że ma problemy ze znalezieniem i zatrudnieniem odpowiedniej kadry, a oczekiwany przeciętny wzrost zatrudnienia w branży łańcucha dostaw jest wyższy, niż w innych sektorach. Szacuje się, że 60 milionów osób odejdzie z pracy w branży w 2015 r., a jedynie 40 milionów nowych pracowników może zająć ich miejsce. Spowodowane jest to strukturą zatrudnienia w branży łańcucha dostaw oraz gwałtownie zmieniającą się dynamiką zmian pracowników branży.  

O Badaniu Operatorów Usług Logistycznych -  tegoroczne badanie było przeprowadzone w połowie 2014 r. Uzyskano wiarygodne odpowiedzi od 433 respondentów, głównie od odbiorców usług logistycznych (wykorzystujących usługi 3PL), a także od podmiotów nie wykorzystujących usług 3PL, oraz odpowiedzi na osobno przygotowaną podobną ankietę od 337 respondentów z sektora 3PL. Wyniki raportu oraz materiały dodatkowe przedstawione są na specjalnej witrynie internetowej: www.3PLstudy.com

(źr. Capgemini Group)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.