Dodaj ogłoszenie o pracy


Polskie firmy doceniają media społecznościowe

Coraz więcej firm chce dotrzeć do klientów oraz pracowników poprzez media społecznościowe, wykorzystując ich możliwości w internecie, dzięki czemu tworzą kanał dotarcia do milionów potencjalnych odbiorców - wynika z badania Deloitte pt. "Polskie firmy na Facebooku" omawiającego komunikację marketingową polskich firm. Jak wynika z raportu Deloitte dla Facebook Inc., w 2011 roku, dzięki działalności Facebooka i firm z nim powiązanych, 27 państw należących do UE oraz Szwajcaria zarobiły 15,3 miliardów euro.

 

Portal stał się fenomenem ekonomicznym, który wywiera wpływ na inne podmioty. Wyniki badania Deloitte pokazują, że Facebook oddziałuje na gospodarki krajów zarówno w wąskim zakresie, poprzez codzienną aktywność samej firmy, jak i w szerokim spektrum poprzez działalność podmiotów trzecich, które korzystają z jego łańcucha powiązań. W Polsce, biorąc pod uwagę proporcje PKB oraz poziom popularności Facebooka, można szacować tę kwotę na około 150-200 milionów euro rocznie. W sieci jest już 55,4proc., czyli 16,7 mln Polaków, blisko połowa z nich (44,4proc.) deklaruje, że codziennie korzysta z portali społecznościowych, takich jak Facebook, Myspace czy Nasza Klasa, a niemal co trzeci ankietowany przyznaje, że codziennie spędza czas na portalach wideo typu YouTube.
Jeśli dołączymy do tego setki tysięcy użytkowników forów internetowych, blogów i serwisów multimedialnych, okaże się że Internet to dla firm kanał dotarcia do milionów potencjalnych odbiorców (głównie konsumentów i pracowników). Dlatego też, coraz więcej firm chce do nich dotrzeć wykorzystując możliwości, jakie dają media społecznościowe. Przede wszystkim pozwalają na prowadzenie otwartej dyskusji na temat konkretnych produktów czy też usług, a duża liczba wyrażonych w sieci opinii konsumentów to impuls do innowacyjności - firmy mogą proponować nowe produkty i usługi, a także wdrażać innowacyjne rozwiązania biznesowe.

 

W Polsce działa 1,67 mln firm, a na Facebooku jest ponad 5proc. z nich, czyli około 70 tys. polskich firm i marek. Czy wszystkie te firmy potrafią w pełni wykorzystać możliwości, ocenić opłacalność inwestycji i odpowiednio zarządzać swoją strategią w mediach społecznościowych? Wyniki badania Deloitte, pozwalają stwierdzić, że chociaż media społecznościowe są traktowane przez większość firm jako coraz bardziej kluczowy filar komunikacji pomiędzy nimi a konsumentami/ klientami, przedsiębiorcy mają na tym polu wciąż wiele do zrobienia. Z badań Deloitte wynika, że najpopularniejsze w Polsce media społecznościowe to: Facebook, YouTube i Linkedln. Bezapelacyjnym liderem zestawienia jest Facebook, z którego korzysta 86proc. respondentów. Serwis ma już w Polsce blisko 8 milionów użytkowników, co daje nam 24 miejsce na świecie pod względem liczby użytkowników. Drugi w zestawieniu jest YouTube, którego używa w naszym badaniu 38proc. respondentów badania Deloitte, trzeci, najbardziej biznesowy z natury LinkedIn, którego używa 30proc. badanych. Najwięcej, bo 21proc. firm planuje w przyszłości swoją obecność na największym konkurencie Facebooka, czyli Google+, a także myśli o stworzeniu firmowego bloga (20proc.). Najmniejszym zainteresowaniem cieszą się wśród uczestników naszego badania Flickr, Nk.pl i Yammer. Dobór właściwego medium jest ważnym zadaniem - w niektórych przypadkach, bardziej niż Facebook, naszej firmie może przysłużyć się korporacyjny blog lub multimedialny YouTube. Jeżeli na przykład mamy w firmie znanego eksperta, którego opinie chcemy szerzyć, to warto zastanowić się nad stworzeniem profilu na Twitterze.

 

Najpopularniejsze słowa używane we wpisach umieszczanych na profilach polskich firm na Facebooku to „konkurs, nagroda i zapraszam” - wynika z tego, że to konkursy z nagrodami są wciąż najpopularniejszym sposobem na przyciągnięcie użytkowników do profilu firmowego. Dominacja konkursów wskazuje na to, że firmy traktują media społecznościowe raczej jako narzędzie doraźnej komunikacji lub kanał dla kampanii promocyjnych aniżeli narzędzie budowy trwałych relacji. Stworzenie długoterminowej więzi z odbiorcą poprzez media społecznościowe wymaga konsekwentnego dostarczania mu wartości dodanej w postaci interesujących go informacji. Mało tego, przekaz powinien być pozbawiony sloganów i trików sprzedażowych, ponieważ konsumenci w sieci są bardzo wrażliwi na komunikaty reklamowe i coraz częściej korzystają z filtrów blokujących reklamy. Komunikacja na portalach społecznościowych musi być więc tak zaprojektowana, by kreować pożądany wizerunek firmy lub też prowadzić do zaplanowanych efektów sprzedażowych w sposób pośredni. To jedno z najważniejszych, ale też najtrudniejszych wyzwań. Od atrakcyjności zamieszczonych w sieci wpisów zależy bowiem poziom zainteresowania marką, to, czy konsumenci będą się z nią utożsamiać i wreszcie sposób, w jaki firma jest postrzegana (sentyment).

 

Badanie zostało przeprowadzone w okresie od grudnia 2011 do lutego 2012 w formie elektronicznej ankiety wśród grona profesjonalistów marketingu. W badaniu udział wzięło 71 organizacji. Partnerami badania są Press, Brief i Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR. Raport można pobrać ze strony: Deloitte
(źr. Deloitte)

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.