Dodaj ogłoszenie o pracy


IATA podała wyniki rynku lotniczego cargo za luty 2020

Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) opublikowało wyniki przewozów lotniczych cargo za luty 2020 r., z których wynika, że popyt, mierzony w tonokilometrach spadł o 1,4 proc. w porównaniu z tym samym okresem w 2019 roku. Po skorygowaniu popytu sezonowego (wynikające m.in. z chińskiego nowego roku) spadek w lutym wyniósł 9,1 proc. miesiąc do miesiąca. Zdolność przewozowa, mierzona w dostępnych tonokilometrach ładunku, spadła w lutym 2020 r. o 4,4 proc. w stosunku do roku poprzedniego.

W lutym już był tez mocno widoczny negatywny wpływ pandemii COVID-19 na popyt na ładunki lotnicze. W miesiącu tym odnotowano kilka znaczących zmian:
 - Produkcja przemysłowa w Chinach, jednym z największych rynków ładunków lotniczych na świecie, gwałtownie spadła ze względu na powszechne zamykanie fabryk i ograniczenia w podróżowaniu.
- Znaczne zdolności przewozowe zostały utracone w wyniku ograniczenia przez linie lotnicze operacji pasażerskich w odpowiedzi na rządowe ograniczenia w podróżach z powodu COVID-19, co miało poważny wpływ na globalne łańcuchy dostaw.

Wyniki w regionach
W lutym 2020 r. linie lotnicze w Europie odnotowały znaczny spadek wzrostu całkowitego wolumenu przewozów lotniczych w stosunku do roku poprzedniego, natomiast przewoźnicy z Ameryki Północnej i Azji Pacyficznej doświadczyli bardziej umiarkowanego spadku. Bliski Wschód, Ameryka Łacińska i Afryka były jedynymi regionami, które odnotowały rekordowy wzrost popytu na lotnicze przewozy towarowe w porównaniu z lutym 2019 r.  

Linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały w lutym 2020 r. zmniejszony o 2,2 proc. popyt na ładunki w porównaniu z poprzednim rokiem. Po wyrównaniu sezonowym zapotrzebowanie na przewozy towarowe spadło o 15,5 proc. w porównaniu ze styczniem 2020 r., do poziomu odnotowanego ostatnio na początku 2014 r. Spadek popytu w dużej mierze wynikał z wpływu COVID-19. Zdolności produkcyjne spadły o 17,7 proc. - największy spadek od początku 2013 roku.
Linie lotnicze w Ameryce Północnej odnotowały spadek popytu o 1,8 proc. w lutym 2020 r. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Zdolności przewozowe wzrosły o 4,1 proc. Ruch towarowy na szlakach handlowych Azja-Północna Ameryka zmniejszył się o 2,4 proc. rok do roku w wyniku zamknięcia fabryk w Azji z powodu COVID-19.

Europejskie linie lotnicze odnotowały w lutym 2020 r. spadek popytu na ładunki o 4,1 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Europejscy przewoźnicy byli jednymi z pierwszych, którzy odwołali loty do / z Azji, przyczyniając się do spadku popytu w lutym. Rynek wewnątrzeuropejski spadł o 7,8 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Sugeruje to, że region został dotknięty zakłóceniami w globalnym łańcuchu dostaw i wczesnymi środkami ograniczającymi rozprzestrzenianie się COVID-19 - zwłaszcza w północnych Włoszech, które są ważnym regionem produkcyjnym. Moce produkcyjne zmniejszyły się o 3,8 proc. rok do roku.

Zapotrzebowanie linii lotniczych z Bliskiego Wschodu na transport towarowy wzrosło o 4,3 proc. w lutym 2020 r. w porównaniu z tym samym okresem w ubr. Zdolność przewozowa wzrosła o 6 proc. Biorąc jednak pod uwagę pozycję Bliskiego Wschodu łączącego handel między Chinami a resztą świata, przewoźnicy z tego regionu są w znacznym stopniu narażeni na wpływ COVID-19 w nadchodzącym okresie.

Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej odnotowały wzrost popytu na przewozy towarowe w lutym 2020 r. o 1,8 proc. Zdolność przewozowa spadła o 2,6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Wybuch COVID 19 w lutym względnie nie miał wpływu na region. Zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw oraz niestabilna sytuacja gospodarcza w niektórych krajach regionu nadal stwarzają jednak zagrożenie dla ładunków lotniczych.

W lutym 2020 r. przewoźnicy afrykańscy odnotowali 12. miesiąc z rzędu najszybszy wzrost w regionie - popyt wzrósł o 6,2 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Zdolność przewozowa wzrosła o 3 proc. rok do roku. Szlaki handlowe Afryka-Azja i Afryka-Środkowy Wschód nadal przynoszą regionowi silny wzrost.

(red./źr. IATA)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.