Dodaj ogłoszenie o pracy


Drogowa dżungla – Shell o zachowaniu Polaków za kierownicą

Jazda samochodem dla większości Polaków jest nie tylko pokonaniem trasy z punktu A do B. To także sposób na pokazanie swojego charakteru i wyrażenie emocji za kierownicą. Jakimi typami zwierząt jesteśmy w polskiej drogowej dżungli – odpowiedź na to pytanie poznała firma Shell, która zbadała jak zachowują się i czego doświadczają kierowcy, w ramach globalnej kampanii #DriveOn.

Wyniki badania Shell ,,Drogowa dżungla, czyli Polak za kierownicą” pokazują, że statystyczny kierowca w Polsce ma 40 lat, jest mężczyzną (7 na 10 respondentów), z wykształceniem średnim i wyższym, ma jedno dziecko oraz jeden samochód. Na podstawie wyników badania wyłoniono sześć najczęściej spotykanych typów kierowców, którzy różnią się upodobania, poziomem empatii, temperamentem, nawykami i stylem jazdy. Otrzymane typy doskonale oddają charakter i zachowania zwierząt z afrykańskiej dżungli.  
- To badanie podejmuje ważny temat emocji jakie towarzyszą prowadzeniu auta – czy, jak i z kim lubimy podróżować? Co nam daje jazda samochodem i co w samej jeździe sprawia nam przyjemność. Odwołanie się do świata zwierząt doskonale oddaje złożoność ludzkich emocji i charakterów. Metafora dżungli i funkcjonujących w jej przestrzeni zwierząt sprawia, że łatwiej jest nam zrozumieć nasze drogowe zachowania, co w efekcie może doprowadzić do tego, że będziemy bardziej kompetentnymi kierowcami – komentuje dr Tomasz Sobierajski z Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego.

Rzeczywiście na polskich drogach królują lwy – ten typ reprezentuje niemal jedna czwarta kierowców. To bardzo dobra informacja, gdyż to najbardziej kompetentny typ kierowcy – doświadczony, skoncentrowany, skrupulatnie planuje trasę i w pełni kontroluje sytuację na drodze. Drugą pod względem liczebności grupę stanowią słonie – 17,9 proc. polskich kierowców. Za kółkiem rozważne i odpowiedzialne, ale przede wszystkim niezwykle opiekuńcze i troskliwe. Cenią komfortową i spokojną jazdę w towarzystwie bliskich. Żyrafy stanowią 17,3 proc. ankietowanych osób - są przyjazne i wesołe. Do tej grupy należą amatorzy długich wycieczek w towarzystwie przyjaciół i rodziny. Żyrafy prowadzą pewnie, błyskawicznie reagują w sytuacjach zagrożenia. Z kolei najbardziej asertywne są tygrysy, które stanowią 15,1 proc. badanych. Uważają, że to właśnie im powinni podporządkować się inni mieszkańcy dżungli. Kochają luksus, kręte drogi i jazdę w trudnych warunkach. W odróżnieniu od beztroskiego lemura (14,6 proc.), który jest mistrzem czerpania radości z jazdy – auto daje mu poczucie radości i wolności. Lubi wycieczki donikąd, najchętniej przy otwartych oknach i głośnej muzyce. Najmniej liczna, choć najbardziej drapieżna grupa, bo 11,3 proc. respondentów, to gepardy – czyli najszybszy gatunek występujący na drodze. Typ wojownika i ryzykanta, który jeździ dynamicznie do granic możliwości – swoich, samochodu oraz panujących warunków.

(red./źr. Shell)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.