Dodaj ogłoszenie o pracy


Koniec hossy na rynku frachtu lotniczego?

IATA - Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego opublikowało wyniki dotyczące globalnych rynków frachtu lotniczego, z których wynika, że popyt mierzony w tonokilometrowych przewozach towarowych (FTK) wzrósł o 1,7 proc. w marcu 2018 r. w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym. To pięć punktów procentowych mniej niż wynik z lutego i najwolniejsze tempo wzrostu w ciągu ostatnich 22 miesięcy.

Gwałtowne spowolnienie wzrostu we frachcie lotniczym wynika głównie z zakończenia okresu zwiększania zapasów przez przedsiębiorstwa, aby sprostać wzrostowi popytu. Również, jeśli chodzi o statystyki w handlu globalnym, zaobserwowano złagodzenie silnego trendu wzrostowego. - Jednakże patrząc w przyszłość, jesteśmy optymistami, że zapotrzebowanie na fracht lotniczy wzrośnie w tym roku od 4 proc. do 5 proc. - powiedział Alexandre de Juniac, dyrektor generalny I dyrektor generalny IATA.

Wszystkie regiony, z wyjątkiem Ameryki Łacińskiej, odnotowały roczne spadki w marcu, a region Afryki był na minusie (spadek o 3,4 proc.). Jednakże jak podkreśla IATA, spadek był przewidywany, gdyż w regionie tym odnotowywano silne wzrosty w ostatnich 18 miesiącach, więc przedwczesne byłoby sugerowanie, że jest to początek spadkowego trendu. Przewoźnicy lotniczy z krajów Azji i Pacyfiku odnotowali wzrost przewozów (FTK) o 0,7 proc. w porównaniu z tym samym okresem z ub.r.  Zamówienia eksportowe w Japonii i Korei spadły w ostatnich miesiącach, a region pozostaje szczególnie narażony na wpływy polityczne. FTK w europejskich liniach lotniczych wzrosły w marcu o 1 proc. w porównaniu do marca 2017 r. Było to efektem silniejszego euro i spadku zamówień eksportowych w Niemczech. Latynoamerykańskie linie lotnicze zanotowały w marcu wzrost o 15,5 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. To jedyny region, który poprawił swoje wyniki w porównaniu z lutym 2018 r. Wielkość przewozów towarowych w regionie wzrosła w ciągu ostatnich 18 miesięcy, częściowo z powodu wysokiej wydajność brazylijskiej gospodarki. W marcu 2018 r. Przewoźnicy z Bliskiego Wschodu odnotowali wzrost o 0,8 proc. w porównaniu do marca 2017 r. Obroty towarowe przewoźników w Ameryce Północnej wzrosły o 3,9 proc. w porównaniu z marcem 2017 r.

(źr. IATA)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.