Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego – IATA, opublikowało dane dotyczące globalnych rynków frachtu lotniczego. Popyt na przewozy lotnicze mierzony w tonokilometrach (FTK) wzrósł w listopadzie 2017 r. o 8,8 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. A zdolność przewozowa wrosła w listopadzie o 4 proc. rok do roku.
Listopad był 16. miesiącem z rzędu, w którym wzrost popytu na fracht lotniczy przewyższył wzrost zdolności przewozowych linii lotniczych. Jednakże, jak zaznaczają analitycy IATA, tak wysoka dynamika przewozów w listopadzie wynika z okresu silnego popytu, który obserwowany jest w czwartym kwartale każdego roku. Jednak, dobre wyniki listopada napawają optymizmem, że branża cargo lotniczego jest na właściwej drodze do osiągnięcia najlepszych wyników operacyjnych i finansowych od czasu kryzysu finansowego z 2010 r. Potwierdza to również indeks optymizmu menedżerów PMI, który w czwartym kwartale 2017 r. osiągnął najwyższy poziom od siedmiu lat, co może oznaczać, że wzrost utrzyma swoje tempo również w 2018 roku.
- Istnieje kilka wskaźników, które potwierdzają, że 2018 będzie równie dobrym rokiem. To wzrost zaufania konsumentów, rozwój międzynarodowego handlu elektronicznego i ogólnoświatowa poprawa koniunktury na świecie są przyczyną silnego optymizmu - powiedział Alexandre de Juniac, dyrektor generalny, IATA.
Wzrosty w regionach
W regionu Azji i Pacyfiku linie lotnicze odnotowały wzrost wolumenów o 8,1 proc., a ich zdolności przewozowe wzrosły w listopadzie o 1,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Główni eksporterzy z Chinach i Japonii zgłaszają rosnący popyt wspierany częściowo przez wysoką aktywność gospodarczą w Europie i dobre wyniki ze Stanów Zjednoczonych.
Przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali w listopadzie wzrost przewozów towarowych o 9,6 proc., a ich zdolność przewozowa wzrosła o 3,9 proc. Analitycy podkreślają, że wpływ na rynek przewozów towarowych w ostatnich latach miały siła amerykańskiej gospodarki i dolara. Dane z US Census Bureau wskazują na wzrost importu lotniczego do USA o 11,6 proc. rok do roku w pierwszych dziesięciu miesiącach 2017 r., zaś wzrostu eksportu o 6,7 proc. Rynek dalej oczekuje poprawy tej sytuacji w roku 2018, z uwagi chociażby na amerykańską ustawę reformującą podatki, która może również przyczynić się do zwiększenia wolumenu przewozów w nadchodzącym okresie.
Z kolei europejskie linie lotnicze odnotowały w listopadzie wzrost popytu na fracht o 9,9 proc. i wzrost zdolności przewozowej o 4,7 proc. Obawy, że niedawne umocnienie euro mogło mieć wpływ na pogorszenie sytuacji eksporterów z regionu, nie potwierdziły się. Zamówienia eksportowe europejskich producentów rosną w rekordowym tempie.
Liczba przewozów towarowych z Bliskiego Wschodu wzrosła w listopadzie 2017 w porównaniu do roku 2016 o 6,6 proc., a zdolność przewozowa wzrosła o 3,1 proc. W tym samym okresie przewoźnicy w regionie odnotowali wzrost przewozów międzynarodowych o 6,6 proc., ale był to najwolniejszy regionalny wzrost. Jednakże sezonowo międzynarodowe przewozy towarów nadal rosły w tempie od 8 do 10 proc. w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.
W 11. miesiącu 2017r. linie lotnicze z Ameryki Południowej odnotowały wzrost popytu o 9,4 proc. i wzrost zdolności przewozowych o 11,1 proc. Wielkość przewozów międzynarodowych wzrosła o 9,6 proc. Wpływ na to, miało głownie ożywienie gospodarcze w największej gospodarce regionu - Brazylii.
Również przewoźnicy afrykańscy odnotowali w listopadzie ubr. największy wzrost popytu w ujęciu rok do roku, a wolumen przewozów wzrósł o 17,5 proc., zaś zdolność przewozowa o 24 proc. Listopad był 13. miesiącem dwucyfrowych wzrostów w tym regionie. Tak wysoki popyt możliwy był dzięki bardzo silnemu wzrostowi handlu pomiędzy Afryką i Azją, który wyniósł ponad 67 proc. w pierwszych dziesięciu miesiącach 2017 roku.
(red./źr. IATA)